Primarul general al municipiului Chişinău, Dorin Chirtoacă, a venit cu mai multe precizări privind pistele pentru biciclişti din capitală. Asta după ce mai mulţi chişinăuieni au criticat modul de executare al acestui proiect, transmite CURENTUL.
„Se spune că pista pentru bicilişti nu este bună. Acum este şantier, la final va fi aplicat semnul corespunzător al biciclistului, se va aplica marcaj. Parcă văd că dacă nu o făceam aşa (dacă ar fi fost numai din vopsea pe trotuar), ne săreau toţi în cap de ce nu am făcut-o aşa cum o facem acum. În cazul unei critici constructive şi nu a unor demonstraţii sterile despre cine este mai deştept, poate am reuşi să facem pista pentru biciclişti şi mai bine”, scrie primarul într-o postare pe pagina sa de Facebook.
De asemenea, el a postat şi cîteva imagini de la faţa locului, precum şi din Germania, orasul Koln, care, potrivit lui Chirtoacă, „arată situaţii practic similare cu cele de la noi”. Dorin Chirtoacă a spus că nu intenţionează să convingă pe cineva, dar are şi el dreptul la un punct de vedere ca şi toţi ceilalţi.
„1. Imaginea care este vehiculată pe internet cu pista „imprăştiată” nu există în realitate (a fost doar o aşezare a pavajului în primele zile de aplicare la prima suprafaţă, fără a se considera că este lucrare finalizată);
2. Cum arată lucrarea la etapa actuală se poate vedea în imaginile de mai jos. Va fi cîte o pistă pe fiecare parte a străzii, pe direcţia sensului de mers;
3. Virarea se va face la 30, 45 şi 90 de grade după caz, în funcţie de situaţia de la faţa locului;
4. Durata de exploatare a infrastructurii nou construite o estimăm la 20-50 de ani. Orice intervenţie la pavaj, de tip tăiere, imbinare altfel decît este prevăzut va duce la scurtarea perioadei de exploatare, ceea ce nu este de preferat, oricît de mult ne-ar place rotundul, ovalul etc.;
5. Împarţirea trotuarului în două părţi: una pentru pietoni, alta pentru biciclişti are caracter de orientare, la intersecţii şi treceri pietonale, pietonii oricum se intersectează cu cicliştii. Deci faptul că un ciclist va tăia din linia sau colţul pistei el nu va fi pedepsit pentru aceasta;
6. Securizarea biciliştilor trebuie asigurată în special la intersectarea acestora cu spaţiul destinat automobilelor. Pe trotuare securitatea trebuie asigurată pietonului prin raportare la biciclist, acesta din urmă putînd lovi pietonul şi nu invers, respectiv pentru aceasta şi se face delimitarea;
7. În lume există mai multe variante de amenajare a pistelor pentru biciclişti. Poate va veni şi ziua cînd vom putea face aşa cum arată în cele mai frumoase poze, pînă atunci este bine să facem pornind de la posibilităţile reale (finanţare, suprafaţă, destinaţie, necesitate, securitate, durabilitate s.a.);
8. În pozele din Koln, Germania, se poate vedea cum au fost folosite metode chiar mai puţin reuşite pentru situaţii similare precum cele discutate, plus că şi în Germania vopseaua se şterge, după cum se vede (dacă am fi mers numai pe marcaj). Da, este adevarat că în acelaşi oras, pistele sunt amenajate în diferite moduri (le-am şi vazut, am şi mers pe ele cu bicicleta): şi din pavaj, şi separat din asfalt, şi cu marcaj (vopsea sau plastic) aplicată integral pe laţimea acesteia sau numai pe margini, şi trotuar simplu nemarcat, curbele fiind şi direct la 90 de grade, şi la 45, şi cu treceri mai line etc. Dar toate acestea vin treptat, şi nu dintr-o dată;
9. Pentru unii nici un proiect de-al nostru nu a fost bun şi mereu fiind contestat: şi staţia de epurare, şi Valea Morilor, şi troleibuzele, şi monumentul în memoria deportaţilor, şi pietonala, şi Alecu Russo. Toate proiectele s-au dovedit a fi bune şi majoritatea locuitorilor le-au apreciat (de trei ori cel puţin: în 2007, 2011 şi 2015), fapt pentru care le mulţumesc!”, a conchis Dorin Chirtoacă, precizînd că nu va mai reveni la acest subiect.
Adrian Platon