[ X ]
COMENTARIU: Riscă Republica Moldova o catastrofă aviatică?
6 Noiembrie

În ultimele 5 zile s-au întâmplat două tragedii aeriene, soldate cu sute de morți. Sâmbătă dimineață aflam despre avionul prăbușit în Egipt care zbura spre Sankt-Petersburg,  în urma căruia au decedat 224 de persoane. Miercuri citeam de o nouă tragedie – un avion rusesc s-a prăbușit la puțin timp după decolare pe un aeroport din Sudanul de Sud, provocând moartea a 41 de persoane. Tot miercuri, un avion privat a căzut în Crimeea din cauza unei situații imprevizibile, cei patru pasageri și-au pierdut viața.

Numeroase studii au relevat de-a lungul timpului că avioanele sunt cele mai sigure mijloace de transport. Să mai fie așa? În ultimii doi ani, catastrofele aviatice, dar și incidentele,  sunt tot mai frecvente, iar numărul de victime înregistrate este de-a dreptul șocant. Sute de vieți curmate într-o clipă sau câteva clipe…

Cu siguranță, vă amintiți că, la 8 martie anul trecut avionul Malaesya Airlines MH370, cu 239 de persoane la bord, a dispărut de pe radar în timpul unui zbor dinspre Kuala Lumpur spre Beijing. Se crede că avionul s-ar afla scufundat în sudul Oceanului Indian. Și după mai bine de 19 luni de cercetări, investiții și ipoteze nu s-a ajuns la o concluzie veridică, iar ipotezele sunt de la defecțiuni tehnice până la atacuri teroriste. Apoi, a urmat Zborul MH17, care a fost doborât deasupra Ucrainei de o racheta de fabricație ruseasca. Avionul zbura pe ruta Amsterdam – Kuala Lumpur, la 17 iulie anul trecut. Incidentul aviatic s-a soldat cu moartea tuturor celor 298 de persoane aflate la bord. În urma anchetei, s-a constatat că “avionul a fost doborât cu o racheta sol-aer rusească lansată dintr-o zonă din estul Ucrainei care în acel moment era sub controlul separatiștilor pro-ruși”. Totodată, “o parte din responsabilitatea pentru dezastrul aviatic este atribuita companiei Malaysia Airlines, pentru ca a ignorat avertismentele referitoare la survolarea spațiului aerian din estul Ucrainei”, potrivit Express.co.uk. În martie curent, un avion Airbus A320, cu 150 de oameni la bord, s-a prăbuşit, în Alpii francezi, în timpul unui zbor între Barcelona şi Dusseldorf. Atunci, copilotul suferea de depresie și a prăbușit avionul.

Revenind la incidentele de acum câteva zile… Referitor la avionul căzut în Egipt, oficialii companiei aeriene ruse nu exclud nici o ipoteză în cazul accidentului de sâmbătă, nici măcar atac terorist, şi sunt convinşi că avionul a fost lovit din exterior. Reprezentanţii companiei aeriene susţin că avionul nu avea probleme tehnice. Deşi reparaţiile capitale au fost făcute acum 14 ani, verificările erau la zi. 14 ani?! O fi mult sau puțin…? Ce ține de avionul rusesc căzut în Sudan miercuri dimineață, purtătorul de cuvânt al Președinției Sudanului de Sud a menționat că, cel mai probabil, cauza este defecțiunea motorului aeronavei.

Prăbușirea avioanelor pot avea diverse motive, totuși cel mai des e vorba defecțiuni tehnice ale aeronavei,  lipsa de experiența a piloților și iresponsabilitatea companiilor aeriene, chiar dacă acestea din urmă vor recunoaște cu greu cu au supraexploatat nava și echipajul.

Republica  Moldova deține o flotă aeriană cu vârstă medie de 14,7 ani. Cel mai tânăr avion are peste 6 ani, iar cel mai vechi aproximativ 25.  Vârsta medie a flotelor aeriene ale altor companii, potrivit Airfleets, este: FlyDubai – 2,8 ani; Wizzair – 3,6 ani; Qatar Airways – 5,4 ani; Emirates – 6,4 ani; LOT Polonia – 7,1 ani; Alitalia – 9 ani; Iberia – 9,2 ani; KLM – 10,7 ani; Lufthansa – 11,2 ani; Air France – 11,2 ani; British Airway – 12,4 ani; Tarom – 14,2 ani; Blue Air – 22,4 ani. Potrivit experților în domeniu este extrem de importantă nu doar vârsta, cât și mentenanța aeronavei. Aici cred că,  trebuie să adaug și starea de sănătate a echipajului, condiții climaterice și altele.

An de an, numărul cetățenilor care zboară cu avionul este în creștere, în același timp, compania de stat, AirMoldova, care deține circa 50% din piața avia autohtonă, nu a procurat nici un avion în ultimii 3 ani. Totodată, numărul de curse, spre diferite destinații a crescut constant. Este logic să ne întrebăm, câte curse avia operează pe zi o aeronavă? Cu siguranță, nu doar una…. Și, în așa caz,  putem să mai credem că fiecare zbor e sigur? Că echipajul nu a obosit, iar nava este pregătită de fiecare dată să decoleze spre o nouă destinație?

Oare autoritățile responsabile își pun aceste întrebări? Căci și ei se regăsesc și ei printre pasageri… Oare ei sunt siguri că Republica Moldova nu riscă o catastrofă aviatică?  Dacă nu își pun asemenea întrebări, ar fi cazul să o facă și să găsească și răspunsuri, altfel s-ar putea să fie târziu, mult prea târziu…

Scris de Cristina Gurez

Inapoi la arhiva noutaților