[ X ]
[ X ]
[ X ]
Regulile de joc sînt clare. Unde sînt jucătorii?
27 Iunie

Parlamentul a adoptat în lectură definitivă modificările la Codul Electoral, necesitatea cărora a apărut după decizia Curţii Constituţionale din 4 martie 2016 privind revenirea la alegerea directă a Preşedintelui ţării. Chiar dacă despre aceste modificări se vorbea demult, ele fiind discutate şi în cadrul Parlamentului, dar şi de către Comisia de la Veneţia (care a avizat pozitiv respectivul proiect de lege), totuşi mulţi le aşteptau, considerînd, pe bună dreptate, că doar după adoptarea lor în lectură finală se va putea vorbi despre nişte reguli de joc clare.

Astfel, Parlamentul a stabilit următoarele noi reguli electorale: Preşedintele Republicii Moldova se va alege prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat pentru un mandat de 4 ani; viitorul Preşedinte al Republicii Moldova va trebui să depună mandatul de membru de partid; la funcţia de Preşedinte al RM pot candida cetăţenii moldoveni cu drept de vot care au împlinit vîrsta de 40 de ani, au locuit sau locuiesc în ţară nu mai puţin de 10 ani, posedă limba de stat şi îndeplinesc condiţiile prevăzute de Cod; desemnarea candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte se va face începînd cu 60 de zile înainte de alegeri şi se va încheia cu 30 de zile de la data scrutinului; pentru a fi înregistraţi de Comisia Electorală Centrală, toţi candidaţii la funcţia de Preşedinte al RM vor depune listele de subscripţie, care vor conţine semnăturile a cel puţin 15 mii de alegători şi nu mai puţin de 600 de semnături din cel puţin jumătate din numărul unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul doi; grupul de iniţiativă pentru desemnarea candidaţilor la funcţia de Preşedinte al RM va fi compus din cel puţin 25 şi cel mult 100 de persoane; circumscripţiile electorale şi consiliile electorale de nivelul doi se vor constitui cu 55 şi respectiv cu 50 de zile înainte de alegeri; campania electorală pentru alegeri prezidenţiale din 30 octombrie va începe, în premieră, concomitent pentru toţi candidaţii, iar startul acesteia va fi dat cu 30 de zile înainte de data scrutinului.

Acum, cînd regulile de joc sînt clare, cei care intenţionează să se implice într-o formă sau alta în campania electorală a alegerilor prezidenţiale trebuie să se mişte rapid. E clar că potenţialii candidaţi vor avea la dispoziţie doar o lună pentru a-şi prezenta ofertele electorale, o perioadă extrem de scurtă, chiar mai scurtă decît perioada pe care o au la dispoziţie în acest sens partidele în campaniile alegerilor locale, parlamentare sau parlamentare anticipate. Prin urmare, potenţialii candidaţi trebuie să folosească la maximum fiecare zi rămasă pînă la 1 septembrie, asumîndu-şi şi riscurile de a fi acuzaţi că fac campanie electorală înainte de timp.

Oricît de stricte ar fi regulile de joc, aceasta nu înseamnă că un partid sau un potenţial candidat la funcţia de Preşedinte trebuie exclus din politica activă pînă la demararea oficială a campaniei electorale. În această perioadă, respectivele partide şi respectivii politicieni au dreptul să se întîlnească cu cetăţenii (dacă, desigur, în cadrul acestor întîlniri nu vor fi abordate aspecte ce ţin nemijlocit de campania electorală), por organiza conferinţe de presă, briefing-uri, pot participa la emisiuni tv sau radio, face declaraţii, acorda interviuri etc.

Însă, toate aceste eforturi vor fi în van, dacă nu vor fi legate indirect de imaginea viitorului candidat la funcţia de Preşedinte. De aceea, încă la această etapă, partidele trebuie să stabilească clar cu ce candidat merg în alegerile prezidenţiale – cu un candidat comun, fiecare cu candidatul său, susţin un candidat din afara partidului, oricare altă foră de participare ce va fi identificată. Iar atunci cînd vor avea această claritate (făcînd doar nominalizarea, nu şi desemnarea oficială) trebuie să dea dovadă de maxim activism politic, fiind conştienţi că în doar o lună nimic nu vor reuşi. Întrebarea este: dar conştientizează oare partidele din Moldova pînă la capăt situaţia ce s-a creat după adoptarea modificărilor la Codul Electoral? Şi dacă conştientizează, vor acţiona, încercînd să scoată maximum de dividende politice sau vor aştepta alegerile prezidenţiale din 30 octombrie 2016, crezînd că sînt posibile nu ştiu ce minuni?

Dumitru Spătaru

Inapoi la arhiva noutaților