[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Ian Lisnevschi, consultant politic: Le recomand politicienilor să citească măcar lucrările lui Machiavelli
8 Septembrie

Politica i-a intrat în sînge, căci toată activitatea sa este concentrată anume asupra acestui domeniu. Știe cum e să creezi un partid, ce tehnologii electorale pot fi aplicate pentru a cîștiga cît mai multe voturi și cum e să lucrezi în afara țării. Despre toate acestea, dar și despre mai multe secrete din culisele politicii autohtone, Ian Lisnevschi a vorbit în interviul pentru Curentul.md.

C.: Ian, conduceţi compania Intellect Group. De cît timp?

I.L.: Echipa noastră activează în domeniul politicii de mai mulți ani, dar oficial ne-am lansat în anul 2014 sub denumirea de Intellect Group. Cred că anume acest lucru ne-a permis într-un an să avem zeci de proiecte finisate cu succes și zeci de colaborări practic cu toate partidele din RM și chiar în afara țării. Activitatea noastră de bază este cercetare-dezvoltare în științe sociale și politice.

C.: Cu cine aţi lucrat? Sau mai bine zis, pe cine aţi ajutat?

I.L.: Din cauza acordului de confidențialitate care îl semnăm cu fiecare client nu putem să deschidem toate secretele activității noastre, dar cred că deja nu e o taină că Intellect Group numai în ultima campanie electorală a făcut parte din succesul politicienilor din mai multe regiuni: Găgăuzia, Orhei. Încă în martie am prezentat datele ce arătau clar că, Irina Vlah va câștiga din primul tur. Toate sondajele realizate de Intellect Group au fost confirmate de rezultatele alegerilor locale: Găgăuzia, Orhei, Bălți, Chișinău.

Fix așa nu pentru toți e secret că majoritatea programelor de partid și mai ales programe electorale au fost elaborate de noi atît în campania electorală parlamentară cît și în alegerile locale.

C.: Dacă e să numărați, cîte programe și slogane electorale ați elaborat?

I.L.: Dacă sincer nu mai țin minte câte programe, slogane, simboluri am elaborat în ultimele ani. În acest domeniu cred că e cel mai greu să menții echilibrul din ceea ce dorește clientul, adică partidul sau un politician și doctrina politică a partidului, căci  în majoritatea cazurilor, dorințele și doctrinele se contrazic. Dovadă este proiectul Test Electoral, unde cred că doar programele elaborate de noi au obținut rezultatul așteptat.

С.: La cîte apariții de partide noi ați contribuit?

I.L.: Am asistat și am consultat la formarea a circa 4 partide din Republica Moldova și reformarea și restructurarea a 5 partide. Unicul partid cu care nu a fost semnat acord de confidențialitate a fost „DA” așa că, cred că putem vorbi numai despre ei, dar și despre Partidul Popular, pentru că aici deja a fost mult discutat termenele record de înregistrare.

C.: Care este cea mai grea perioadă a formațiunilor politice?

I.L.: De fapt cel mai greu lucru este pre-electoral și concurența internă în partide. În majoritatea cazurilor, clienții noștri sunt politicieni, care vor să obțină un rezultat bun în politica internă a partidului din care face parte. Cine sunt încă nu putem spune deoarece și în ziua de azi obțin posturi de vicepreședinți, viceminiștri înaintați din partea partidelor.

C.: Care este cea mai grea parte pentru crearea unei formațiuni politice?

I.L.: Cred că pregătirea informațională și zondarea societății pentru a depista punctele principale ale viitorului partid. Uneori e mai greu de convins grupul de inițiativă ce dorește să formeze un partid că, nu există lucruri principale și lucruri mai puțin importante, în acest lucru nu există lucruri mărunte și faptul că din 42 de partide existente în Moldova de fapt există doar 13-15 partide confirmă acest lucru. Din punct de vedere politologic, noi avem în Moldova 13-15 partide politice, celelalte 27, e greu de numit partide, iar aceasta este rezultatul  planificării și strategiei greșite.

C.: Apropo, cum elaborați sloganele? Cum vă asigurați că nu se vor repeta?

I.L.: Elaborarea sloganelor și mai ales verificarea reacției societății de obicei se face simplu: ideea plus focus grup. Voi da câteva slogane elaborate și folosite de noi și lasă cititorii să decidă se repetă sau nu?

Cunoscutul citat a lui Sergei Bodrov. Nu e secret că oamenii lui Renato Usatîi când au încercat să formeze primul partid s-au consultat cu noi. Sloganul «Сила в правде» de fapt în politica Moldovei a fost folosită încă în anii 2008-2009 împotriva activității lui Iurie Roșca, iar după 2010, de fapt, era folosit de alt politician.

Sloganul “Altceva” și prima etapă de promovare a fost elaborat pentru un alt partid, de dreapta. Până acum nu se știe cum s-a scurs informația din partidul pentru care elaboram această campanie, dar, după cazul acela, strategia de bază, tehnologiile se discută și se elaborează numai în oficiul companiei, până cînd varianta finală este prezentată clientului. Posibil că specialiștii din partea socialiștilor gândesc în același mod, dar prima parte a proiectului, împreună cu marșul și protestele la Ministerul Agriculturii și modalitatea de prezentare a acestui slogan, a coincis.

“E timpul să întoarcem țara poporului” –  ceva cunoscut? Platforma “DA” folosește același slogan care de fapt a fost elaborat și folosit în 2013 de alt partid.

Și așa cazuri în Moldova sunt sute, cert este că numai combinație din strategie, idee, timp potrivit și capital uman poate da rezultat.

C.: Nu aţi fost niciodată tentat să „vindeţi” informația cuiva din mass-media?

I.L.: Prima ședință AIE 1, de fapt a fost cu 2 zile mai înainte decât toți cunosc, la sediul AMN, atunci îmi aduc aminte că aveam dorința să zic cuiva ceea ce nimeni încă nu cunoștea, ca și la primele ședințe parlamentare online (audio) în anii 2008-2009, la început era greu să te abții dar cu timpul devine obișnuit că ceea ce eu cunosc deja de o lună abia acum să afle toți.

C.: Cum caracterizați sistemul politic din R. Moldova?

I.L.: Politica Moldovei de azi, mai ales în domeniu politologiei, este ca un copil de 6 luni și, în majoritatea cazurilor, ca să arăți că această metodă lucrează trebuie să implementezi singur. Foarte puțini politicieni înțeleg că în politică și în politologie nu există lucruri mărunte: începând de la modalitatea structurii bazelor de date, analiza electoratului până la fiecare secție de vot, sondaje de opinie publică reale care arată progresul sau eșecul tehnologiei și dau posibilitate de reacționare rapidă finisând cu culoarea cravatei, intonația discursului, scenariu și timpul potrivit lansării sau starului.

C.: Apropo, ce credeți despre proteste? Cum/cine le organizează?

I.L.: După sute de proteste planificate, conduse și analizate, în ziua de azi noi am devenit experți în acest domeniu. După evenimentele din Ucraina multe țări au început să atragă atenție la aceste analize. În Istanbul am participat la un proiect dedicat semnalelor ce arată că protestul poate ajunge la metode violente și aplicarea tehnologiilor ce vor stopa acest lucru. În acest domeniu de fapt am început să lucrăm în 2009 împreună cu MAI sub conducerea dlui. Catan, ex-ministru, când au fost analizate sute de imagini video și foto făcute de echipa noastră. Unele dintre acestea au intrat în raportul de atunci, unele au apărut în filmele documentare în care am asistat și ca scenarist. Din păcate ce a fost la 7 aprilie 2009 se uită,  iar din greșelile comise puțini au învățat.

C.: Echipa Intellect Group activează și în afara țării? Unde anume?

I.L.: Numai în anul acesta echipa Intellect Group a vizitat mai multe țări,  în cadrul unor proiecte de politologie și sociologie: Armenia, Romania, Franța, Federația Rusă.  Nu e secret că lucrăm cu specialiștii din Serbia, unde și am lansat prima carte editată de Intellect Group –  „Golos Gagauzii”. Aici a fost descrisă partea de analize sociopolitice elaborate de noi în ultima campanie din Găgăuzia. Cartea este așteptată și va fi lansată și în Spania și în Romania. Deja am început lucrările asupra încă 2 cărți “Golos Pridnestrovia” și „Golos Moldavii” în care vor fi descrise lucrările noastre ce țin de cercetări și analize sociopolitice. Și numai a patra carte va fi dedicată tehnologiilor politice aplicate în campaniile electorale.

La moment mai mult lucrăm cu colegii din România și pot să zic deja oficial că, da, vom lucra în cadrul campaniei electorale locale din România.

Până la evenimentele violente din Ucraina am colaborat foarte activ cu politicienii și colegii din Ucraina. La moment limităm activitatea la consultări, deoarece în majoritatea cazurilor au nevoie de tehnologii riscante, ceea ce de fapt noi ocolim. Nu pentru că e periculos sau mai greu, dar din cauza că încercăm să devenim profesioniști în domeniu, iar să fii profesionist înseamnă să alegi metode mai rezultative, da mai grele și mai pozitive. Uitați-vă la majoritatea politicienilor din opoziție – e fain să lupți cu guvernarea, dar dacă sincer, pentru mine nu este prea interesant când o faci numai prin prisma criticii și urii, pentru că de fapt e o greșeală. Electoratul începe să urască nu un partid anumit sau politician, ci guvernarea la general și ce faci când devii tu guvernarea?

C.: Ce ați recomanda politicienilor de la noi?

I.L.: Nu vreau să zic că fiecare politician trebuie să vină la noi ca să obțină succes în activitate sau să construiască o politică corectă, dar le recomand să se informeze sau să citească de exemplu lucrările lui Machiavelli.

Autor: Cristina Pendea

Inapoi la arhiva noutaților