[ X ]
[ X ]
[ X ]
Corina Fusu îi explică lui Serafim Urechean de ce proiectul privind reforma învăţămîntului nu e implementat cu succes
21 Iulie

Ministrul Educaţiei, Corin Fusu i-a răspuns președintelui Curții de Conturi, Serafim Urechean, în urma acuzaţiilor privind implementarea Proiectului ”Reforma Învățământului în Moldova” (PRIM). În acest sens, Fusu a venit cu mai multe precizări, transmite CURENTUL.

Vă prezentăm mai jos mesajul integral al Ministerului Educaţiei:

„Actualul ministru al educației Corina Fusu a fost învestit în funcție la sfârșitul lunii iulie 2015, iar PRIM a demarat în aprilie 2013.

PRIM este un Credit de Investiţii Specific, finanțat de Banca Mondială, care vine ca suport bugetar pentru Guvernul Republicii Moldova. Proiectul urmează să fie implementat pe parcursul a cinci ani, în perioada aprilie 2013 – august 2018, fiind orientat pe o abordare bazată pe performanţe. Debursările PRIM se efectuează doar după îndeplinirea Indicatorilor de Debursare (DLI) – în total 16.

Deoarece sursele financiare nu sunt alocate în avans de către Banca Mondială, pentru a demara lucrările de renovare a școlilor de circumscripție a fost necesar ca Ministerul Educației să îndeplinească o serie de alți indicatori ai PRIM. Debursările pentru indicatorii realizați ar fi trebuit să constituie sursele ce vor fi direcționale pentru reabilitarea școlilor. Totuși, deși indicatorii sunt îndepliniți de Ministerul Educației, decide Ministerul Finanțelor unde să direcționeze fondurile debursate de Banca Mondială.

Pentru primele două componente ale PRIM – I. Îmbunătăţirea calităţii educaţiei şi II.Optimizarea sectorului educaţional, a fost stabilită o serie de indicatori aferenţi debursărilor, iar debursările la bugetul de stat, ca suport bugetar, sunt efectuate în baza acestor indicatori aferenți. A treia componentă, Consolidarea capacităților Ministerului Educației în monitorizarea reformei, este sprijinită prin asistenţa tehnică, în conformitate cu metodele tradiţionale de debursări ale Băncii Mondiale.

De la lansarea PRIM și până la momentul actual au fost realizați 9 din cei 16 DLI,după cum urmează:

În anul 2013:

  1. DLI 8 ”Înregistrarea Moldovei în procedura PISA 2015” – Republica Moldova a participat la evaluarea PISA 2015, iar recent s-a înscris deja pentru participare la PISA 2018.
  2. DLI 13 ”80% din școli primare și secundare generale au bugete aprobate conform formulei de finanțare per elev” – începând cu 1 ianuarie 2015, finanțarea școlilor se realizează cu aplicarea unor noi particularități, care au fost aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.868 din 08.10.2014 ”Privind finanțarea în bază de cost standard per elev a instituțiilor de învățământ primar și secundar general din subordinea autorităților publice locale de nivelul al doilea”.

În anul 2014:

  1. DLI 11 ”Crearea Sistemului Informațional de Management în Educație (SIME)” – a fost aprobat Regulamentul privind sistemul de cartografiere a școlilor primare, gimnaziilor și liceelor. La momentul actual colectarea datelor în SIME are loc de 2 ori pe an.
  2. DLI 12 ”Fișele școlii sunt produse în SIME și sunt transmise tuturor școlilor” – datele în SIME sunt colectate prin intermediul Fișei școlilor.

În anul 2015:

  1. DLI 1 ”Standardele pentru școlile de circumscripție sunt aprobate” – prin ordinul Ministerului Educaţiei nr. 61 din 10 februarie 2015 au fost aprobate Standardele operaţionale minime de asigurare a calităţii pentru şcolile de circumscripţie.
  2. DLI 16 ”Sistemul de monitorizare a abandonului școlar în SIME este funcțional” – prin Ordinul Ministerului Educației nr. 559 din 12 iunie 2015 a fost definit clar abandonul școlar și a fost aprobat un Plan de acțiuni pentru prevenirea și combaterea abandonului școlar.
  3. DLI 14 ”980 de clase ale instituţiilor din învăţământul primar şi secundar general sunt reorganizate, în comparație cu anul de referință 2011-2012” – potrivit datelor Ministerului Educației și Biroului Național de Statistică, în anul de studii 2014-2015 au fost reorganizate 2732 clase.

În anul 2016:

  1. DLI 10 ”Evaluarea naţională  revizuită a tuturor elevilor claselor a IV-a şi a IX-a este finalizată, iar rezultatele ei sunt analizate, diseminate şi utilizate de Ministerul Educației” – Ministerul Educației a organizat desfășurarea testării naționale a elevilor claselor a 4-a și a 9-a la l. română și matematică, precum și completarea chestionarelor privind situația social-economică a acestor elevi. Analiza testării a fost finalizată și prezentată Băncii Mondiale pentru aprobare.
  2. DLI 15 ”Raportul elev-cadru didactic pentru clasele I-XII este majorat de la 10,5:1 la 11,5:1” – la momentul actual raportul elev-cadru este 11,5:1.

Indicatori în proces de realizare:

DLI 5 ”Programul actualizat de formare a cadrelor manageriale şi didactice şcolare este aprobat în mod oficial şi este inițiată implementarea acestuia”;

DLI 6 ” 30 la sută din cadrele manageriale şi 10 la sută din cadrele didactice şcolare formate în conformitate cu programul revizuit de formare a cadrelor manageriale şi didactice”;

DLI 7 ”Sistemul nou de salarizare a cadrelor manageriale şi didactice şcolare este aprobat”.

Ministerul Educației a selectat, prin concurs, experții care vor oferi consultanță în vederea elaborării noii formule de salarizare și a programului de instruire a cadrelor didactice și manageriale.

Referitor la DLI 2, DLI 3 și DLI 4  (”30 la sută, respectiv 50 la sută și 70 la sută  din şcolile beneficiare îndeplinesc standardele şcolare de asigurare a calităţii aprobate”), precizăm că, după aprobarea standardelor, Ministerul Educației a angajat o companie de consultanță (în luna noiembrie 2015), care a desfășurat autoevaluarea corespunderii școlilor de circumscripție cu standardele operaționale minime. Raportul a arătat că numai 15 din cele 135 de școli de circumscripție corespund cerințelor standardelor, aceste instituții de învățământ necesitând investiții mult mai mari decât s-a preconizat în 2013.

În luna martie 2016, la mijlocul termenului de implementare a PRIM, Banca Mondială a efectuat o vizită de lucru în Moldova, cu scopul de a evalua proiectul, așa precum a fost stabilit inițial. Misiunea Băncii Mondiale a dat o apreciere pozitivă procesului de realizare a indicatorilor, în special rezultatelor înregistrate în ultimele 6 luni.  După evaluarea efectuată de către experții Băncii Mondiale, Ministerul Educației a propus renegocierea Acordului de finanțare, iar pentru a urgenta procesul de renovare a școlilor de circumscripție, s-a decis ca reabilitarea instituțiilor de învățământ beneficiare să fie realizată de Fondul de Investiții Sociale din Moldova. Urmează procedurile de aprobare de către board-ul Băncii Mondiale, după care – ratificarea de către Parlamentul Republicii Moldova a Acordului revizuit.  

Referitor la valorificarea resurselor financiare pentru renovarea școlilor de circumscripție, conform Legii privind achizițiile publice lansarea achizițiilor se permite doar după ce a fost aprobat bugetul de stat pentru anul respectiv, iar perioada de desfășurare a tenderului durează 52 de zile (de la ziua publicării licitației până în ziua licitației).Procedura de achiziții nu poate fi inițiată fără a avea bani planificați în buget.

În anul 2015 bugetul de stat a fost aprobat la sfârșitul lunii aprilie, fapt ce a tergiversat desfășurarea achizițiilor serviciilor de proiectare pentru școlile ce urmau să fie renovate.

Bugetul pentru anul 2016 a fost aprobat abia la începutul lunii iulie și încă nu este publicat în Monitorul Oficial. Deoarece a fost stopată procedura de achiziții publice, Ministerul Educației a fost în imposibilitatea de a achiziționa lucrările de reparație la școli. Precizăm că prevederile Acordului de finanțare nu au fost încălcate. Lucrările de renovare nu sunt condiționate de anumite termene fixe.”

Adrian Platon

Inapoi la arhiva noutaților