[ X ]
[ X ]
[ X ]
(INTERVIU) Sergiu Popovici: Procesul de e-transformare va spori încrederea cetăţenilor în instituţiile statului
28 Aprilie

Într-un interviu acordat portalului CURENTUL, Sergiu Popovici, Directorul Centrului de Telecomunicaţii Speciale (CTS), a vorbit despre e-transformarea ţării, despre procesele concrete ce au loc în acest sens, dar şi despre miza lor.  

C: În ultimele luni au fost lansate numeroase servicii electronice în țară și se vorbește din ce în ce mai mult despre o Moldovă digitală, utilizarea calculatoarelor și a diferitor programe pentru munca funcționarilor publici, dar și pentru cetățeni. Ce rol are CTS în toate aceste schimbări și ce semnifică ele?

S.P.: Într-adevăr în Moldova se produc anumite schimbări care vor ușura activitatea în cadrul multor sectoare ale administrației țării. Aceste schimbări au loc prin intermediul transformării electronice a sistemelor din cadrul instituțiilor de stat. Mă refer, în primul rînd, la transformarea procedurile birocratice: metodele de gestionare a documentelor, metodele de comunicare între instituțiile teritoriale și comunicarea cu cetățenii în ceea ce ține de eliberările de acte, autorizații, recepţionări de cereri sau declarații. CTS nu are un rol direct în implementarea acestor schimbări – totul are loc în urma colaborării mai multor instituții de stat, instituții private, cu ajutorul finanțărilor din partea experților internaționali din domeniu, dar și cu investiții din partea statului nostru. Nimic nu poate avea loc doar la nivel de stat, sau la nivel de instituție. Nu ar fi democratic să nu existe parteneriate public-private, investiții din mai multe surse, colaborări între instituții diferite ale statului. Aceste colaborări au loc în cadrul unor acorduri bazate pe responsabilități și obligațiuni. Și, nu în ultimul rînd, contează enorm colaborarea cu cetățenii țării, care pot să-şi dea cu părerea despre ce serviciu îşi mai doresc, ce proceduri mai trebuiesc simplificate etc.

C: Cu ce anume se ocupă CTS în aceste proiecte?

S.P.: Noi sîntem operatori tehnici, adică prestatori de servicii. Sîntem responsabili de partea tehnică a muncii, bazată pe gestionare și monitorizare. Nu este o responsabilitate ușoară, deoarece nu ne permitem nici o greșeală, lucrăm cu întreaga țară și, respectiv, toți așteaptă să fim în continuu pregătiți pentru a soluționa orice problemă. Nu lucrăm cu informații propriu-zise, ci le securizăm într-un centru de date. Fiindcă asta înseamnă o transformare electronică a unei țări: securizarea schimbului de date între instituții sau între instituție și cetățean. Asta are loc în orice sistem: de sănătate, judiciar, educațional, vamal etc. şi presupune îmbunătățirea acestor domenii.

C: De ce ar fi mai avantajoasă trecerea de la munca umană la cea pe calculator?

S.P.: În primul rînd, principalul reproș al cetățenilor oricărui stat este lipsa de transparență. Uneori, felul în care lucrează o instituție nu este clar pentru cetățeni și asta duce la bănuieli de corupție, de ineficiență etc. De aceea, trecerea la sistemele electronice ar putea ajuta la diminuarea acestor bănuieli. În general, trecerea și promovarea tehnologiilor informației este pe agenda priorităților multor țări de multă vreme. Asta se datorează evoluției rapide a domeniului tehnologic, dar și a nevoii de simplificare a birocrației, a economisirii resurselor financiare. Fiindcă, deși pare o cheltuială foarte mare, procesul de transformarea electronică, în mod practic, oferă mult mai multe avantaje – de la eliminarea corupției la economisirea resurselor financiare care pot fi investite în schimb în alte domenii ce duc lipsă de dezvoltare.

C: Puteți să ne dați un astfel de exemplu din ţara noastră?

S.P.: Un astfel de exemplu ar putea fi gestionarea electronică a documentelor în sectorul judiciar, proiect care a început din 2009 și care continuă să fie îmbunătățit și dezvoltat, pe măsură ce este folosit de toate cele 50 de instanțe judecătorești din țară. Practic, orice pas al procedurilor de lucru asupra unui dosar se efectuează electronic prin intermediul Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor. Astfel, sînt împiedicate manipulările ilegale cu dosarele de judecată. Totodată, datorită sistemului electronic, dosarele ajung aleatoriu pe masa unui judecător, adică sistemul are capacitatea de a împărți singur, la întîmplare, dosarele judecătorilor. Încercările de a manipula aceste proceduri sînt înregistrate în sistemul electronic și reclamate apoi. Astfel are loc integrarea sistemului judiciar în Republica Moldova. Tendința este ca în toate domeniile să fie așa. Exemple de bune practici, pentru a le urma, avem peste tot în Europa. La nivelul Uniunii Europene se vorbește deja de o integrare electronică a sistemelor tuturor țărilor în unul comun, nu doar a sistemelor interne din cadrul țărilor membre.

C: CTS ce face în cadrul acestui proiect?

S.P.: CTS asigură mentenanța, dezvoltarea sistemului informațional, precum și suportul tehnic la nivelul oricărui component. Adică, atunci cînd ceva nu este clar sau se întîmplă să nu lucreze o componentă, angajații instanțelor judecătorești ne solicită ajutorul și noi îl oferim. Responsabilitatea noastră principală este să asigurăm funcționalitate, începînd de la aplicația de soft pe baza căruia funcționează programul, pînă la stațiile de lucru și echipamentele periferice din instanțele judecătorești.

În general, această reformă, dar și altele care au loc în baza tehnologiilor informaționale, în cadrul proiectelor digitale de e-transformare a țării, vor duce la sporirea încrederii oamenilor în sistemele cu care interacţionează, deoarece va creşte considerabil gradul de transparenţă.

Kristina Gurez

Inapoi la arhiva noutaților