Interviu acord pentru OFICIAL.md de către Dan Cazac, administratorul „Gemeni” S.A.
Anul 2022 a fost unul dificil din punct de vedere economic. S-a expus aceasta şi asupra activităţii S.A. „Gemeni”?
Războiul din ţara vecină şi consecinţele crizei economice generate de pandemia de COVID-19, într-adevăr, s-au resimţit puternic la nivelul întregii economii naţionale. S.A. „Gemeni”, fiind parte componentă a economiei naţionale, nu avea cum să nu resimtă aceste efecte negative, însă, totodată, ţin să vă asigur că s-au întreprins măsurile necesare pentru reducerea la maximum a impactului negativ. Graţie unui management eficient, parteneriatelor încheiate anterior, dar şi eforturilor îndreptate spre atragerea de noi parteneri, am reuşit să înregistrăm rezultate destul de bune, iar aceasta a atenuat impactul menţionat mai devreme. Putem vorbi chiar şi de unele efecte benefice, care au fost resimţite nu doar de agenţii economici cu care colaborăm, ci şi de vizitatorii centrului comercial.
Vorbiţi de parteneriate, inclusiv de atragerea noilor parteneri. Care credeţi că sunt punctele forte ce vă avantajează din acest unghi de vedere?
Păi, în primul rând ar fi vorba de amplasarea bună a centrului comercial – chiar în inima capitalei. În al doilea rând, de condiţiile atractive pe care le oferim. Iar în al treilea rând, de istoria bogată pe care o avem, şi care pentru mulţi este un reper important.
Ce aveţi în vedere, atunci când vorbiţi de istorie?
Istoria noastră începe imediat după al doilea război mondial. În timpul acelui război, strada Pușkin, în special partea sa centrală, a fost grav afectată de bombardamentele aeriene. O parte semnificativă a clădirilor de pe stradă pur și simplu a fost ștearsă de pe fața pământului. După război, strada a început să fie refăcută, să fie construită conform planului urbanistic aprobat în 1947. Astfel, au apărut primele clădiri moderne, printre care și clădirea GLAVUNIVERMAG de atunci, localizată la colțul străzilor Pușkin și Lenin (acum bd. Ștefan cel Mare și Sfânt), fiind o clădire cu două etaje. Arhitectul clădirii este Valentin Voițehovskii. GLAVUNIVERMAG a fost cel mai mare magazin din oraș și din Republică, unde, odată cu deschiderea acestuia, au fost create noi departamente cu săli decorate, fiind extinsă și gama de produse și servicii suplimentare pentru clienți.
GLAVUNIVERMAG a funcționat până în 1959, când a fost redenumit în UNIVERMAG CENTRAL. Atunci a fost construită și aripa din partea stângă cu 5 etaje care a fost alipită UNIVERMAGULUI CENTRAL. Astfel s-a făcut extinderea spațiului deținut de UNIVERMAGUL CENTRAL. În această clădire UNIVERMAGUL CENTRAL (ulterior redenumit în „Magazinul Universal Central UNIC”) a funcționat până la 30 aprilie 1983, când Magazinul Universal Central UNIC a fost transferat într-o clădire nouă situată la intersecţia bd. Ștefan cel Mare și Sfânt și str. Ismail, aici fiind deschis magazinul cu o denumire nouă „Lumea copiilor”, care a funcționat până în anul 1991. În prezent, acesta poartă denumirea deja bine cunoscută de toți locuitorii orașului și nu numai – Centrul Comercial „Gemeni”.
Deci, putem afirma că avem o istorie de peste şapte decenii, timp în care pragul edificiului nostru a fost trecut de milioane de cumpărători, de unde au fost procurate zeci de milioane de produse și articole de divers format.
Dacă-mi permiteţi, aş zice chiar că Gemeni a devenit un simbol veritabil al orașului Chișinau, aici oamenii își dau întâlniri, vin la cumpăraturi sau pur și simplu petrec plăcut timpul…
Dacă tot vorbim de istorie, care credeţi că a fost momentul de cotitură în dezvoltarea afacerii?
Cu siguranţă, odată cu achiziția de către „Twins Estate” SRL a pachetului de acțiuni de 95,45% din cadrul Casei de Comerț „Gemeni” SA (pe data de 17.04.2019), a început o nouă etapă de dezvoltare. Marea majoritate a brandurilor noi instalate acum în cadrul Centrului Comercial Gemeni, reprezintă un rezultat direct al implementării noii strategiei de dezvoltare introdusă de către actualii proprietari majoritari. Şi, apropo, respectiva strategie s-a implementat consecvent indiferent de dificultăţile provocate de pandemia de COVID-19, de criza economică ce a survenit ca urmare a pandemiei sau de noile provocări, apărute în ultimul an. Sunt absolut sigur că, implementând această strategie pas cu pas, vom reuşi să aducem centrul comercial „Gemeni” la un nou nivel, deopotrivă apreciat de agenţii economici ce-şi desfăşoară activitatea aici şi de vizitatorii centrului. Or, la baza tuturor acţiunilor noastre stă confortul și comoditatea de a face cumparaturile dorite, de care avem grijă să beneficieze toți vizitatorii Centrului Comercial Gemeni.
Ce reprezintă S.A. „Gemeni” la moment?
Pe lângă faptul că, graţie brandului, istoriei, dar şi a locației reuşite, este unul din cele mai vizitate centre comerciale din ţară, S.A. „Gemeni” găzduieşte peste 450 de agenţi economici pe o suprafață de peste 6000 m2, care oferă o variată gamă de mărfuri şi produse cumpărătorilor. Vizitatorii, la rândul lor, sunt avantajaţi nu doar de alegerea largă pe care o au la dispoziţie, ci şi de amplasarea ultracentrala unde se întrunesc principalele artere ale orașului astfel facilitând accesul atât cu transportul public cât și privat.
Astfel, „Gemeni” continuă să fie un veritabil centru de atracţie pentru vizitatori, dar şi pentru oamenii de afaceri, pentru că le oferă oportunităţi de business pentru a-și desfășura profitabil propria afacere în cadrul Centrului Comercial Gemeni.
Ce planuri aveţi pentru 2023?
După cum spuneam mai devreme, vom continua implementarea strategiei noastre de atragere de noi branduri, dar şi de sporire a confortului vizitatorilor. Şi sunt sigur că 2023 va constitui o treaptă importantă în ascensiunea Centrului comercial „Gemeni” ,an în care avem planificate o serie de acțiuni care vor crea noi oportunități atat pentru modernizarea și reformatarea Centrului Comercial cât și pentru atragerea de branduri renumite care deja se arată interesate de fi parte Centrului Comercial Gemeni…