[ X ]
(INTERVIU) Alina Mâţu: Decizia de a te lansa în business trebuie să fie una asumată
28 Noiembrie

Alina Mâțu este o tânără de succes din Moldova, care la cei 25 de ani a reușit să se implice în diverse domenii, iar în prezent activează la Asociația Patronală din Industria Ușoară (APIUS).  Știe sigur ce-și dorește, de aceea continuă să muncească intens pentru a ajunge acolo unde și-a propus. În cadrul unui interviu pentru CURENTUL.md, Alina a vorbit despre  problemele și perspectivele industriei ușoare din Moldova, dar și ce planuri are pentru viitor.

CURENTUL.md: De lungul anilor ai fost implicată în tot felul de activități. De la voluntariat, la primar de tineret, funcționar public. Ai făcut protocol, politică, în prezent ești manager de proiect în cadrul Asociației Patronale din Industria Ușoară. În care domeniu te-ai regăsit cel mai bine și de ce?         

Alina Mâțu: Toate aceste experiențe m-au marcat, pentru că am învățat lucruri importante din fiecare. De exemplu, din activitatea de voluntariat, pe care am început-o la 15 ani, am învățat despre necesitatea de a lucra în folosul comunității și a oamenilor. În calitate de primar de tineret am văzut cum e să iei decizii, să fii lider, să coordonezi activitatea unui grup. În politică m-am implicat pentru că vroiam să înțeleg despre acest fenomen nu doar din orele de la facultate, ci și din practică. De aici, probabil, am luat cele mai multe lecții de viață și mă bucur că am reușit să le învăț până la această vârstă. Protocolul a fost o întâmplare fericită, marcată de o echipă caldă și profesionistă de la MAEIE. Așa s-a făcut că un stagiu de practică s-a transformat într-o pasiune pentru domeniu și așa am ajuns să fiu funcționar public și să fac protocol pentru Prim-ministru. Cât despre jobul meu actual este foarte creativ, absolut diferit de cele de până acum, dar sunt recunoscătoare pentru fiecare etapă prin care am trecut.

C.: Cum este jobul tău actual? Ce presupune acesta?     

A.M.: În calitate de manager de proiect fac parte din echipa executivă a asociației. Asta înseamnă implementarea planului de acțiuni, contact permanent cu cele peste 80 de companii membre, informarea, reprezentarea intereselor lor, promovarea locală și internațională, relații cu donatorii, organizare de evenimente – este un spectru foarte larg de activități.

C.: Pentru că activezi în sector, poți să ne spui care sunt principalele probleme cu care se confruntă industria ușoară în Moldova?   

A.M.: Problema acută este lipsa forței de muncă și anume de personal calificat. Paradoxal, pentru că se întâmplă într-o țară în care cetățenii, tinerii în special, se plâng de lipsa locurilor de muncă. În rest, antreprenorii din industria ușoară sunt marcați de aceleași probleme ca și cei din alte sectoare din Republica Moldova. Ei se lovesc de taxe, acte permisive, instituții care deseori solicită același lucru și pentru care antreprenorii trebuie să piardă timp și resurse etc.

C.: Luând în calcul situația instabilă din Moldova, merită să investim într-o afacere din sectorul industriei ușoare? În ce anume?

A.M.: Cred că totuși merită, în ciuda celor enumerate mai sus și am mai multe argumente. Întâi de toate, avântul în dezvoltare, pe care l-a cunoscut industria ușoară în ultimii ani și faptul că este un domeniu atât de creativ. Și apoi, susținerea enormă pe care o are sectorul din partea donatorilor externi și aici cel mai relevant exemplu este USAID prin proiectele CEED II și CE-WIN. Datorită lor avem Centru de Excelență în Modă, branduri sub marca Din Inimă, platforme comerciale, Fashion Show-uri și altele. Totodată, companiile noastre sunt mereu prezente la expozițiile internaționale din România, Franța, Germania, Italia, Rusia, Kazahstan, unde își pot face contacte, stabili parteneriate, primi comenzi. Cât despre ce anume vor să facă – încălțăminte, haine, accesorii, asta cred că ar trebui să decidă singuri, în dependență de preferințe, cunoștințe sau posibilități.

C.: Care este secretul unei afaceri de succes? La ce trebuie să atragem atenția cel mai mult?

A.M.: Întâi de toate, decizia de a te lansa în business trebuie să fie una asumată. Asta înseamnă să cunoști necesitățile specifice ale segmentului de clienți pentru care urmează să produci, regulile de joc de pe piață, legislația în domeniu, tot ce ține de instituții, controale de stat, drepturi, obligații etc. La fel, trebuie să decizi care este valoarea unică, acel punct de diferențiere care să te facă remarcat din start – fie că e vorba de un produs nou sau de unul obișnuit făcut mai calitativ, sau  eventual un preț mai bun; poate cunoști ceva ce nu știu alții sau poți ceva ce nu pot alții, trebuie să folosești aceste avantaje. Totodată vă îndemn să nu vă axați ideea de business doar pe profit. Desigur că banii sunt importanți, dar dacă vă doriți o reputație bună și o companie care să existe în ani, trebuie să porniți de la alte lucruri și să vă puneți consumatorul pe primul plan. Alt sfat ar fi implicarea în asociații, întrucât acolo poți învăța de la greii sectorului, poți participa la evenimente de networking, poți fi instruit și face schimb de experiență. Și în sfârșit, vă îndemn să gândiți și să acționați internațional din prima zi, pentru că vă lansați într-o țară mică cum este Republica Moldova.

C.: De 4 luni la Chișinău a fost deschis Centru de Excelență și Accelerare în Tehnologii și Design. De ce servicii pot benefica tinerii designeri în acest centru?        

A.M.: Centrul ZIP House este un concept nou pentru noi. Un accelerator pentru viitori designeri, care le oferă spațiu modern, zonă de proiectare și producere tehnică, resurse, traininguri, utilaje, suport –  altfel spus tot de ce au ei nevoie pentru creație. Totodată, acum se lucrează la realizarea în cadrul centrului a primei biblioteci textile din țară, care nu doar că vă oferă posibilitatea să încercați diferite combinații de textile, ci și să aflați mai multe informații despre ele online. Tot la centru, designerii au acces la platforma WGSN, care este foarte cunoscută în lumea internațională a modei și de unde se inspiră cele mai faimoase case de modă pentru colecțiile lor. Abonarea la această platformă costă de fapt mii de dolari anual, iar la ZIP House poți să beneficiezi de ea pentru sume simbolice la pachet cu alte servicii. Ei și multe alte evenimente interesante, despre care puteți afla de pe pagina de facebook a ZIP House sau de pe pagina web, care va fi curând lansată.

C.: Care sunt perspectivele fashion-ului din Moldova? Ce măsuri ar trebui întreprinse pentru a îmbunătăți mediul de afaceri din Moldova?

A.M.: Mediul de afaceri din țară este constrâns de mai multe situații și industria ușoară nu face excepție. Perspective sunt, așa cum vă spuneam mai sus, dar ele depind de mulți factori. Antreprenorii noștri au nevoie de susținere, dar mai ales de a fi lăsați să își facă treaba așa cum știu ei mai bine. În rest, măsurile care se cer vin direct din problemele cu care se confruntă: mai puține formalități, birocrație, taxe percepute, corupție, mai multe reforme calitative și acțiuni concrete.

C.: Companiile autohtone din domeniul industriei ușoare participă des la expoziții din diferite țări. Care este opinia străinilor vizavi de brandurile autohtone și cât de deschiși sunt să investească în ele?    

A.M.: De obicei companiile se întorc cu rezultate bune de la expozițiile internaționale. Suntem atractivi din mai multe puncte de vedere, cum ar fi poziția geografică, forța relativ ieftină de muncă, calitatea. De aici și atenția sporită din partea străinilor, de care membrii noștri au parte din plin. Ei merg anual la astfel de evenimente, ceea ce denotă faptul că sunt mulțumiți de rezultate.

C.: Care sunt planurile tale de viitor atât în plan profesional, cât și personal?       

A.M.: În viitorul apropiat mi-aș dori să investesc mai mult timp și efort în studii bune, schimburi de experiență, limbi străine. Să mă autoperfecționez permanent, comunicând și învățând de la oameni inspirați, de calitate. Iar pe plan personal, să apreciez tot ce am și să fiu fericită.

Autor: Natalia Moraru

Inapoi la arhiva noutaților