Problemele și perspectivele relansării exportului de produse agricole din Republica Moldova în contextul crizei regionale, au fost dezbătute de către IDIS Viitorul pe platforma Agendei Naționale de Business (ANB-2022), informează CURIERUL.
În urma dezbaterilor pe platforma utilizată de către asociațiile de business din țară, a fost formulată o poziție comună, care a fost expediată în adresa Guvernului și a premierului Natalia Gavrilița.
„Războiul din Ucraina a redus capacitatea noastră de export de 3 ori, până la 80.000 – 100.000 tone lunar, existând riscuri de reducere în continuare. În aceste condiții, Moldova trebuie să reorienteze circa 90% din exporturile sale de mărfuri agricole. Totodată, statul trebuie să îi ajute și pe agricultorii din stânga Nistrului înregistrați în Moldova în transportarea și exportul de mărfuri agricole”, se menționează în rezumatul ANM-2022, expediat Guvernului.
Experții IDIS Viitorul mai subliniază că Ucraina, prin bazinul Mării Negre, comercializa anual 120 de milioane de tone de marfă, iar acum, după blocarea porturilor maritime, ucrainenii sunt în căutarea de căi alternative pentru operațiuni de export/import. Una dintre soluții poate deveni Moldova, care să asigure transportarea a 2-3 milioane de tone de produse din Ucraina, ceea ce reprezintă doar 2-3% din fluxul lor. Prin preluarea și gestionarea fluxurilor de mărfuri din Ucraina, Moldova va dezvolta sistemul logistic. Creșterea capacităților de transport duce la scăderea costurilor, atât pentru agricultorii din Ucraina, cât și pentru cei din Moldova.
Pentru deblocarea exporturilor, potrivit asociației, este imperativă intervenția imediată a Guvernului, pentru gestionarea crizei transportului mărfurilor agricole, care riscă să pună în pericol activitatea agricolă din 2022. Deschiderea de urgență a cheilor temporare – permise de legislația noastră încă din 2012 – ar permite creșterea capacității de export a Moldovei cu până la 100.000 de tone lunar, ceea ce ar compensa jumătate din scăderea provocată de război, se mai menționează în raport.
Pe termen mediu, experții estimează necesitatea utilizării pentru exporturi portul din Galați, România, ca punct logistic pentru mărfurile din Moldova. Pentru fluxurile mari de mărfuri cea mai ieftină soluție ar fi crearea unui terminal marfar la Ungheni și organizarea transportului feroviar până în portul Constanța, România.