[ X ]
Ministerul Finanțelor și PNAP discută digitalizarea achizițiilor publice prin eForms
23 Octombrie

La începutul acestei săptămâni, membrii Platformei Naționale pentru Achiziții Publice (PNAP) s-au reunit la Ministerul Finanțelor. În cadrul ședinței, Ministerul Finanțelor a prezentat Hotărârea Guvernului privind aprobarea formularelor standard pentru publicarea anunțurilor în domeniul achizițiilor publice, sectoriale, al apărării și securității, precum și al concesiunilor. Totodată, experții IDIS „Viitorul” au prezentat o analiză a mecanismului de realizare a achizițiilor comune și a factorilor care îngreunează procesul de asociere.

În debutul ședinței, Ana Luca, secretara generală adjunctă a Ministerului Finanțelor, a declarat că sesiunile de discuție privind achizițiile publice prezintă un interes din ce în ce mai mare și că tot mai mulți solicită să participe în astfel de inițiative unde se fac recomandări și se iau decizii importante privind reforma achizițiilor publice asumată de către Ministerul Finanțelor. Ana Luca a subliniat că ședințele PNAP contribuie la majorarea gradului de transparență în achizițiile publice, formularele electronice standardizate (sau eForms) cresc gradul de digitalizare al achizițiilor publice din Republica Moldova, iar achizițiile prin asociere, chiar dacă prezintă riscuri pe lângă multiplele beneficii pe care le au, au nevoie de măsuri suplimentare pentru a fi folosite de autorități.

Prezent la ședință, Wojciech Paczynski, manager de program al Delegației UE în Republica Moldova, a apreciat activitatea Platformei ca un mecanism eficient pentru transparență și integritate în achizițiile publice. El a menționat că sistemul eForms este baza procesului de digitalizare și un instrument esențial pentru mediul de afaceri, iar mecanismul de asociere în achiziții, deși complex, oferă beneficii importante prin economii financiare și o utilizare mai eficientă a fondurilor publice.

Carolina Ungureanu, vicedirectoare la IDIS „Viitorul”, a spus că pentru societatea civilă este important acest dialog unde toți cei interesați de subiectul achizițiilor publice au posibilitate să discute deschis despre reforma în domeniul achizițiilor publice.

În prima parte a ședinței, Lilia Radul, consultantă principală în cadrul Direcției politici în domeniul achizițiilor publice a Ministerului Finanțelor, a prezentat Hotărârea Guvernului privind aprobarea formularelor standard pentru publicarea anunțurilor în domeniul achizițiilor publice, sectoriale, al apărării și securității, precum și al concesiunilor. Potrivit Doamnei Liliei Radul, obligația utilizării formularelor electronice de către autoritățile și entitățile contractante va intra în vigoare la 1 ianuarie 2027, iar până atunci va avea loc pregătirea tehnică necesară. Printre beneficiile eForms, a explicat Lilia Radul, se înscriu: digitalizarea procesului de achiziții; creșterea transparenței datelor; reducerea sarcinii administrative prin completare automată; consolidarea concurenței loiale și a încrederii publice; și promovarea achizițiilor durabile.

Cu referire la eForms, membrii PNAP și-au exprimat speranța că sistemul va fi funcțional din 1 ianuarie 2027, evitând riscul utilizării formularelor vechi și tergiversarea digitalizării promise. La fel, au apreciat faptul că centralizarea acestor date va permite îmbunătățirea calității statisticilor în domeniu. De asemenea, au recomandat să fie organizate instruirile necesare referitoare la completarea formularelor noi, să fie explicate clar regulile UE în achizițiile publice pentru a desfășura proceduri fără probleme, dar și traducerea documentelor în limba engleză, cu utilizarea inteligenței artificiale, pentru a asigura transparența.

În a doua parte a ședinței, experții IDIS „Viitorul”, Silviu Plopa și Diana Enachi au prezentat o analiză a mecanismului privind realizarea achizițiilor comune și barierele în calea procesului de asociere. Experții au evaluat cadrul legal, practicile naționale și internaționale, evidențiind beneficiile asocierii în achiziții, dar și pentru a identifica barierele care împiedică autoritățile să se asocieze. Pentru a afla ce cunosc autoritățile despre asocierea în achiziții, beneficiile și barierele existente, au fost chestionate 68 de autorități publice de la nivel central și local.

Cu referire la asocierea în achiziții, membrii PNAP au menționat că ar fi nevoie de mai mult efort și implicare pentru a explica și a disemina informația privind beneficiile acestei practici. Autoritățile locale care implementează asocierea spun că există anumite plusuri, cum ar fi prețul mai redus la unei achiziții mai mari.

Evenimentul a avut loc în cadrul proiectului UE „Sprijinirea reformei achizițiilor publice din Moldova în contextul aderării la Uniunea Europeană”, implementat de IDIS „Viitorul” în parteneriat cu Ministerul Finanțelor, și a reunit reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, Agenției Achiziții Publice, Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor, Serviciului Fiscal de Stat, precum și membri ai PNAP, care reprezintă autorități și organizații interesate de eficiența și viabilitatea sistemului de achiziții publice.

Ministerul Finanțelor recunoaște importanța strategică a achizițiilor publice pentru buna guvernare, utilizarea eficientă a banilor publici și creșterea încrederii în instituțiile statului și depune eforturi constante pentru modernizarea cadrului normativ, promovarea digitalizării și profesionalizarea autorităților contractante, astfel încât sistemul național de achiziții publice să devină mai transparent, competitiv și aliniat la standardele europene.

Inapoi la arhiva noutaților