Un grup de experți, reprezentanți ai unei reputate asociații din Germania, care promovează standardele de sustenabilitate în sectorul vitivinicol, a vizitat recent Republica Moldova pentru a-i ajuta pe vinificatorii moldoveni să devină sustenabili conform standardelor europene. Experții estimează că mai multe companii din industria vitivinicolă din Moldova ar putea obține certificate ce confirmă implementarea standardelor de sustenabilitate până la finele anului 2024.
Mai bine de un an, în cadrul inițiativei Oficiului Național al Viei și Vinului (ONVV) „Vinul Moldovei Sustenabil” susținută de USAID, vinăriile din Moldova beneficiază de asistență în implementarea standardelor de sustenabilitate, iar mai mulți producători de vinuri mici, medii și mari, au fost supuși unui audit de sustenabilitate în conformitate cu 150 de criterii ale Codului de Sustenabilitate a Vinurilor. Urmare auditului complex efectuat în vara anului 2022 de echipa de experți a Asociației Germane Fair’N Green, vinăriile din Moldova au beneficiat recomandări cu privire la pașii care urmează să fie întreprinși pentru a obține certificatele de sustenabilitate. Procesul de certificare Fair’N Green constă din cinci pași, care includ examinarea cerințelor minime, colectarea și evaluarea datelor urmată de Raportul Amprentei de Mediu, analiza de status quo, vizita pe teren urmată de Raportul de Sustenabilitate și controlul de către terți.
Florian Reinert, expert de la Fair’N Green, după discuția recentă cu producătorii, a menționat că vinăriile au înregistrat progrese pentru a deveni mai sustenabile, comparativ cu situația de anul trecut. „Când vine vorba de producerea de struguri în Moldova, există mult loc pentru îmbunătățire. De exemplu, promovarea biodiversității, răspândită în sudul Germaniei, nu prea este întâlnită la vinăriile din Moldova pe care le-am analizat. Pe de altă parte, cramele moldovenești sunt mai avansate în implementarea bunelor practici de protecție a plantelor, supunând strugurii mai puțin stresului”, explică expertul.
Asociația Fair’N Green afirmă că tranziția completă la producția sustenabilă durează o perioadă de până la 3 ani maxim. ”Am discutat cu vinificatorii următorii pași de implementare a criteriilor de sustenabilitate pentru obținerea certificării și există șansa ca unele companii să fie certificate până la sfârșitul anului 2024”, a confirmat Florian Reinert.
Arcadie Fosnea, fondatorul vinăriei “Crama Mircești”, evaluată conform celor 150 de criterii de sustenabilitate, a menționat că vinăria deja a adoptat tehnologii de producere prietenoase mediului. „Suntem deciși să mergem mai departe și să obținem Certificatul de sustenabilitate, ca să putem justifica încrederea consumatorilor noștri. Cunoscând cerințele pieței germane și standardele internaționale, necesitatea alinierii la criteriile de sustenabilitate este un pas evident în procesul de dezvoltare a vinăriei. Certificatul de sustenabilitate oferă un avantaj semnificativ atunci când se discută o potențială colaborare cu importatorii de vin”, a declarat vinificatorul.
Vasile Luca, directorul general Rădăcini Wines SRL, auditată conform criteriilor de sustenabilitate, afirmă că vinăria planifică dezvoltarea pe termen lung. “Destinațiile noastre de export pentru vinuri îmbuteliate și vrac includ țări precum Marea Britanie, România și altele. Ne dorim să ne extindem prezența în statele scandinave, dar pentru a întra pe această piață din nordul Europei trebuie să obținem certificarea internațională de sustenabilitate, ceea ce în zilele noastre este un plus pentru orice companie”, susține Vasile Luca.
Potrivit informației prezentate de ONVV în cadrul Conferinței Naționale a Filierei Vitivinicole din 31 martie 2023, volumul total al exporturilor de vinuri moldovenești în 2022 s-a redus cu 14%, iar valoarea exportului – cu 9%, comparativ cu anul 2021. Având în vedere criza regională provocată de războiul din Ucraina, dependența de piețele tradiționale, secete, nivelul ridicat de migrație din regiunile rurale, producătorii de vin din Moldova sunt mai hotărâți acum să devină sustenabil pentru a valorifica oportunitățile de export pe noi piețe. Potrivit „The Global Sustainability Study 2022”, 71% dintre consumatorii globali fac schimbări în modul în care trăiesc și în produsele pe care le cumpără, în efortul de a trăi mai sustenabil. De aceea, companiile trebuie să ia aceste idei ca bază pentru strategiile lor de intrare pe o piață nouă.