Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul de audit al conformității utilizării resurselor financiare publice în anii 2022 și 2023 de către Instituția Publică Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (IP ODA), inclusiv pentru gestionarea Fondului de garantare a creditelor (FGC) .
În contextul priorităților asumate de Guvernul și Parlamentul Republicii Moldova privind dezvoltarea mediului de afaceri și facilitarea accesului la resurse financiare pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (ÎMM), Fondul de Garantare a Creditelor rămâne un pilon esențial în dezvoltarea economiei naționale.
Auditul a avut drept scop evaluarea conformității administrării FGC în anii 2022-2023 de către IP ODA, în raport cu prevederile cadrului normativ aplicabil, prin aplicarea angajamentului de raportare directă, cu oferirea unei asigurări limitate.
Generalizând constatările și concluziile formulate, se conchide că unele activități din cadrul proceselor operaționale au fost afectate de neconformități, deficiențe și aspecte problematice, dar și de unele viduri de reglementare:
- tergiversarea realizării unor politici specifice activității FGC, fapt ce creează impedimente în implementarea tuturor instrumentelor de susținere financiară a ÎMM;
- nu este funcțional mecanismul de garantare a portofoliilor de credite, deși au fost alocate resurse financiare în valoare de 187,9 milioane lei încă din anul 2022;
- în lipsa unui mecanism privind exercitarea dreptului de regres asupra garanțiilor achitate, toate acțiunile privind încasarea de la contribuabili a sumelor garanțiilor achitate se exercită de către bănci.. Prin urmare, din valoarea totală a garanțiilor executate de 13,7 milioane lei, în contul IP ODA au fost restituite doar 0,9 milioane lei, nivelul de recuperare a garanțiilor financiare executate constituind 6 %;
- practicile diferențiate aplicate la determinarea eligibilității beneficiarilor, precum și nedeținerea accesului la bazele de date gestionate de alte autorități de stat au condiționat acordarea garanțiilor financiare unor beneficiari care nu au întrunit în totalitate condițiile de eligibilitate;
- nu au fost aprobate limitele aferente redistribuirii și utilizării veniturilor încasate din comisioanele de garantare și a uzufructului generat în urma plasării resurselor financiare sub formă de depozite. În consecință, veniturile proprii în sumă de 33,9 milioane lei (81% din suma totală) au fost direcționate pentru acoperirea cheltuielilor administrative ale instituției publice, iar capitalizarea fondului s-a efectuat în proporție de 97% (232,9 milioane lei) din resursele financiare alocate de la bugetul de stat;
- restanțe la încasarea comisioanelor de garantare în valoare de 2,5 milioane lei;
- utilizarea defectuoasă a mijloacelor financiare pentru achiziția Sistemului informațional de gestiune a garanțiilor FGC, care încă nu este pus în aplicare pentru toți utilizatorii, deși cheltuielile de dezvoltare a acestuia din contul resurselor donatorilor externi au constituit 3 milioane lei;
- cadrul legal privind raportarea resurselor și garanțiilor financiare emise din FGC pentru ÎMM nu asigură integrarea completă în rapoartele bugetare consolidate ale Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării (fondator al IP ODA) și în Raportul Guvernului privind executarea bugetului de stat a angajamentelor Fondului de garantare a creditelor pentru ÎMM în sumă de 1,114 miliarde lei și a obligațiunilor reale formate ca urmare a executării garanțiilor acordate în sumă de 12,4 milioane lei.
Aceste constatări subliniază importanța asigurării unei gestionări transparente și responsabile a FGC, în vederea susținerii mediului antreprenorial și a creșterii economice durabile în Republica Moldova.
Curtea de Conturi a oferit un set de recomandări, care au fost acceptate de IP ODA, subliniindu-se necesitatea respectării principiilor bunei guvernări și a eficientizării utilizării resurselor financiare.
Mai multe detalii găsiți în Raportul de audit.