[ X ]
Universitatea Agrară de Stat auditată de Curtea de Conturi
17 Decembrie

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a examinat, la data de 16 decembrie curent, Raportul auditului asupra situațiilor financiare ale Universității Agrare de Stat din Moldova (UASM) încheiate la 31 decembrie 2019, transmite CURENTUL.

Scopul auditului a fost atestarea, sub toate aspectele semnificative, dacă situațiile financiare ale UASM, încheiate la 31 decembrie 2019, prezintă o imagine corectă și fidelă în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil și, în ansamblul său, nu conțin denaturări semnificative, datorate fraudei sau erorii.

UASM reprezintă o unitate structurală a sistemului de învățământ superior din Republica Moldova, subordonată Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, care activează în baza Constituției Republicii Moldova, Codului educației, Cartei universitare și legislației în vigoare.

În anul 2019, Universitatea a gestionat resurse în valoare de 88,4 mil. lei și cheltuieli în valoare de 90,9 mil. lei, soldul mijloacelor bănești formate la finele anului constituind 24,6 mil.lei, dintre care 10,0 mil. lei plasate în depozit. De asemenea, în anul 2019, UASM a administrat patrimoniu în valoare totală de 467,9 mil. lei.

Cele mai semnificative neconformități și carențe care au stat la baza exprimării opiniei de audit cu rezerve, sunt următoarele:

informațiile aferente creanțelor au fost supraevaluate cu 10,6 mil. lei ca urmare a: (i) reflectării neregulamentare a unei clădiri în sumă de 6,2 mil. lei, care a fost transmisă Agenției de Intervenții și Plăți în Agricultură încă în anul 2018, (ii) reflectării neregulamentare a soldului neutilizat al subsidiilor primite de la fondator pentru comanda de stat în valoare de 3,5 mil. lei, (iii) menținerii în evidența contabilă a creanțelor compromise în valoare de 0,5 mil. lei, (iv) contabilizării necorespunzătoare a prejudiciului cauzat urmare a furtului unor bunuri (în valoare de 0,43 mil. lei), materialele fiind transmise organelor de anchetă, iar persoanele vinovate nefiind identificate;
informațiile aferente mijloacelor fixe au fost subevaluate cu 10,0 mil. lei ca urmare a: (i) supraevaluării totale cu 3,2 mil. lei cauzate de neajustarea valorii a 2 clădiri ca urmare a privatizării unor suprafețe din acestea cu 1,7 mil. lei și contabilizării necorespunzătoare a lucrărilor de reparații curente, care neregulamentar, au fost capitalizate cu 1,5 mil. lei, (ii) subevaluării totale cu 13,2 mil. lei, cauzate de neajustarea valorii contabile a unui bun imobil la valoarea reevaluată de către evaluator cu 5,6 mil. lei, lipsa reevaluării a 579 de unități de mașini, utilaje și instalații tehnice cu valoarea contabilă zero, dar care continuă să fie utilizate în proces (valoarea estimată de audit – 3,5 mil. lei), neevaluării mijloace fixe în număr total de 668 unități, care la data întocmirii bilanțului de trecere din sistemul bugetar la autogestiune, aveau valoarea contabilă zero, acestea fiind reflectate neregulamentar la contul extrabilanțier (estimate la 4,0 mil.lei), deși continuă să fie utilizate;
informațiile aferente datoriilor au fost subevaluate cu 3,5 mil. lei ca urmare a contabilizării eronate a soldului de mijloace bănești din finanțările pentru comanda de stat, neutilizat la finele anului; informațiile aferente provizioanelor curente au fost subevaluate cu 1,9 mil. lei din cauza neconstituirii provizioanelor pentru zilele de concediu nefolosite ale angajaților UASM;
informațiile aferente altor elemente de capital propriu au fost raportate necorespunzător, fiind constatată subevaluarea cu 2,1 mil. lei a rezultatelor financiare ale perioadei de gestiune, dintre care 1,9 mil. lei ca urmare a lipsei creării provizioanelor pentru zilele nefolosite de concediu anual de către angajații UASM și 0,2 mil. lei – datorită calculării necorespunzătoare a diferențelor de salariu cu depășirea sumelor care urmau a fi calculate conform mecanismului prevăzut de legislație.

La fel, misiunea de audit a scos în evidență unele aspecte problematice, care nu au influențat opinia de audit:

informațiile cu privire la valoarea de bilanț a terenurilor au fost supraevaluate cu 439,7 mii lei, din cauza menținerii în evidența contabilă a unui lot de teren radiat din Registrul bunurilor imobile;
informațiile aferente imobilizărilor necorporale și imobilizărilor necorporale în curs de execuție au fost subevaluate cu 30,0 mii lei fiecare datorită neevaluării și necontabilizării a 10 sisteme informaționale create din resursele proprii ale entității;
informațiile aferente cheltuielilor cu personalul privind remunerarea muncii au fost majorate nejustificat cu 209,9 mii lei, fiind calculate neregulamentar diferențe de salariu cu o depășire a sumelor care urmau a fi calculate conform mecanismului prevăzut de legislație (în valoare de 208,5 mii lei;
informațiile aferente veniturilor anticipate pe termen lung au fost supraevaluate cu 431,5 mii lei în rezultatul contabilizării necorespunzătoare a prejudiciului material cauzat ca urmare a furtului unor bunuri, materialele fiind transmise organelor de anchetă, iar persoanele vinovate nefiind identificate, sumele respective nefiind trecute la contul extrabilanțier „Creanțe contingente”.

În final, ținând cont de deficiențele identificate, Curtea de Conturi a concluzionat că Raportul auditului asupra situațiilor financiare ale Universității Agrare de Stat din Moldova încheiate la 31 decembrie 2019, cu excepția efectelor care au influențat opinia de audit, oferă sub toate aspectele semnificative, o imagine corectă și fidelă, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil.

Cristina Pendea

Inapoi la arhiva noutaților