Deputatul Platformei Demnitate și Adevăr, Igor Munteanu, a făcut o retrospectivă a pierdirlor bănești care lipsesc din bugetul de stat și unde aceștia se pierd, transmite CURENTUL.
Potrivit deputatului, deficitul bugetar a crescut în ultimii ani galopant, sub călcâiul intereselor politice și a stagnării economice.
„Mulți au comentat pe larg deficitul de 14 mlrd lei în bugetul pe anul 2021, dar puțini au atras atenția unui alt subiect, cel puțin la fel de sensibil, legat de modul în care zeci de miliarde de lei nu ajung în buget ca urmare a unor facilități fiscale și vamale, distribuite în stânga și dreapta, de regulă, acordate camarilei economice. Aici veți găsi de toate. Și bani pentru corupție politică, și bani alocați fără sens, și bani pe care nimeni nu i-a calculat și monitorizat adecvat în ultimii 20 de ani”, spune Igor Munteanu.
Igor Munteanu punctează că valoarea facilităților fiscale și vamale în R. Moldova a constituit în 20 de ani (2010-2020) cca 170 miliarde de lei din veniturile bugetare (din totalul 286 mlrd lei).
„Altfel spus, statul a acordat cca 60% din toate veniturile sale prin acest instrument de executare incompletă a obligațiilor fiscale fără a se asigura de efectele pozitive ale ”dărniciei sale” și fără a gestiona corespunzător funcția sa de gestionar al interesului public”.
De asemenea, în 2015, R. Moldova acorda 105 facilități fiscale și vamale. Potrivit deputatului, aceste facilități sunt niște costuri ascunse ale bugetului public național, care reduc veniturile potențiale ale bugetului, necolectând taxe și plăți din partea unor agenți economici, în ipoteza că această formă de asistență ajută acestui sector.
„Paradoxul este că astăzi, într-o criză financiară grea alocăm facilități fiscale cui se nimerește. Cca 50 facilități sunt alocate automat, anual, fără a cere niciun fel de analiză de impact, fără revizuiri, ca într-un sac fără fund”.
El s-a referit și la alte facilități fiscale.
„În 2016, Curtea de Conturi a analizat subiectul estimării facilităților fiscale și vamale în RM (Hotărârea CCRM N.34 din 2016), ajungând la concluzia că doar în perioada 2011-2015, facilitățile fiscale calculate și raportate au însemnat cifra de 57,3 mlrd lei, stabilind totodată divergențe serioase de date între autoritățile statului, printre care Serviciul Fiscal de Stat, MinFin și Consiliul Concurenței, care au putut confirma date parțiale ori neverficate, recomandând SFS să înființeze un SIA (sistem informațional) de monitorizare a facilităților fiscale, iar Ministerul Finanțelor urma să armonizeze legislația fiscală cu directivele UE, în contextul implementării Acordului de Asociere UE-RM, depistarea neconformităților și lichidarea beneficiilor nejustificate. Facilitățile fiscale au continuat să crească în ultimii ani, însumând cca 7 mlrd lei în 2018, 9.42 mlrd în 2019 și peste 10 mlrd lei în 2020”.
În context, Igor Munteanu a enumerat pașii care trebuie întreprinși pentru a opri irosirea fără rost a bugetului de stat.
„1. Trebuie să întărim transparența procesului bugetar și monitorizarea strictă a facilităților fiscale/vamale. Unele facilități au fost oferite judicios și pot cofirma dreptul la viață (facilitățile pt sectorul IT, facilitățile pentru sectorul automotive, etc), însă multe din cele 130 facilități fiscale și vamale sunt cadouri de nuntă pentru clientela schimbătoare a puterii politice.
2. Trebuie să facem astfel ca alocarea faciltiăților fiscale și vamale să devină o parte integrantă a adoptării bugetului de stat, astfel încât toți cetățenii să poată ști cu exactitate care sunt facilitățile alocate, când au fost atribuite, care sunt costurile pt buget din momentul aplicării, care este impactul economic și ce beneficii economice au fost generate, în schimbul acestor încasări ratate. O anexă suplimentară la bugetul propus în Parlament ar rezolva această problemă spinoasă, ceea ce am încercat să obțin printr-un proiect de lege N.86 din 28.02.2020, blocat în Comisia economie, buget și finanțe (CEB) de către personajele cunoscute Dvs.
3. Sunt convins că această prioritate de a spori transparența procesului bugetar printr-o evaluare obiectivă și realistă a oricărui ban neîncasat de bugetul public poate întări disciplina fiscală, aducând banii care lipsesc astăzi pentru nevoile urgente ale statului. Astăzi pierdem sute de mln de lei pe facilități care nu ajung nici pentru dezvoltare, nici pentru companii autohtone, nici pentru cei cărora le lipsesște ajutorul statului. După alegeri, va trebui să avem un guvern capabil să introducă o evidență strictă a facilităților fiscale, ca parte integrantă a bugetului și instrument de revizuire a unora dintre cele mai inutile sau suspecte facilități fiscale și vamale. Noi știm cum să oprim această moară stricată a risipei”, a adăugat Igor Munteanu.
Cristina Parfeni