Fostul deputat liberal democrat, Iurie Țap, afirmă că din perspectiva locului și rolului pe care îl ocupă în sistemul puterii de stat, funcția de Președine este una de supervizare (garant al suveranității și indepndenței, promulgarea legilor, numirea în funcții a magistraților/procurorului general, desemnarea candidaturii la funcția de prim-ministru, remanierea miniștrilor, suspendarea hotărârilor guvernului, altele), altfel spus, garantează suveranitatea prin vegherea funcționării ramurilor puterii în conformitate cu prevederile Constituției, transmite CURENTUL.
Potrivit lui de aici vine și necesitatea alegerii directe a Președintelui, astfel este fundamentat caracterul reprezentativ al Șefului statului, dar și legitimitatea de garant al suveranității naționale/puterii poporului.
„În aceste condiții, Șeful statului trebuie să aibă la îndemână instrumentele necesare pentru realizarea funcției, SIS-ul, fiind instituția care trebuie să genereze informațiile concludente pentru acesta privind asigurarea securității naționale, așa cum prevede Constituția, iar coordonarea acestui serviciu de către Președinte este în deplină concordanță cu locul și rolul acestei autorități în sistemul puterii de stat, statuat în Constituție”, menționează Iurie Țap.
Totodată, fostul politician menționează că forma semi-prezidențială este una discutabilă, ține de specificul statelor, tradițiile acestora.
„Dar, odată statuat prin Constituție locul și rolul funcției de Președinte, acest fapt trebuie să fie transpus adecvat în cadrul normativ relevant ce reglementează activitatea instituției prezidențiale. Orice neglijare a prevederilor constituționale sunt echivalente unei lovituri de stat/uzurpării puterii de stat.
În altă ordine de idei, toate discuțiile privind revederea modului de alegere a președintelui sau cele cu referire la limitarea împuternicirilor /redefinirea locului și rolului acestuia pot fi abordate în cadrul unei noi Constituții, problemă care este mai mult decât actuală. De altfel, trebuie să fie reconsiderată fundamentarea constituțională privind sistemul administrativ al Republicii Moldova, care este una inadecvată și constituie un impediment serios în dezvoltarea statului și societății”, mai scrie într-o postare Iurie Țap.
Cristina Parfeni