Trăim timpuri grele, cu toții, de la persoane fizice până la companii comerciale mari. Unul din domeniile economiei care suferă pierderi majore este turismul. Despre ce se îmtâmplă, la moment, în acest domeniu complex și, cel mai important, ce îi așteaptă pe cei care intenționează să meargă în vacanță, sau, deja și-au rezervat odihna și nu știu la ce să se aștepte, vorbește directorul agenției de turism STUDITERRA, Emilia Orzea.
Care este la moment situația în turism, legat de coronavirus?
Aceasta situație este una fără de precedent în turism și nu s-a mai întâlnit, cel puțin câteva decenii încoace ultimii ani – Pandemia provocată de coronavirus a afectat foarte mult sfera turistică. Da, turismul e afectat profund. Nimeni nu poate nega sau minimaliza impactul economic asupra activitații noastre. Este și firesc în condițiile în care multe țări s-au izolat și au închis căile de transport. Totuși, nu este o cauză pierdută și soluționarea problemei necesită doar timp și răbdare – odată ce pandemia se va sfârși, se vor încheia și problemele create de aceasta. Și în Republica Moldova s-au mobilizat organizațiile de profil și au înaintat anumite propuneri la nivel executiv și legislativ, rezultatele fiind așteptate.
Care sunt greutățile cu care se confruntă la moment agențiile de turism în moment ce toate zborurile sunt anulate? Care ar fi soluțiile?
Comunicăm intens atât cu turiștii, cât și cu furnizorii, muncim pentru a găsi căile de soluționare a problemelor deja existente. De exemplu, una dintre acestea ar fi reprogramarea rezervărilor. Explicăm și clienților noștri: să nu anulăm rezervările ci să le reprogramăm după o anumită perioadă. Or, anularea presupune automat pierderi în condiții contractuale dificile, banii încasați de către companiile aeriene și hoteluri fiind, practic, imposibil de restituit in totalitate. Reprogamările rezervărilor, însă, este o soluție acceptabilă pentru toate părțile – nimeni nu are de pierdut.
Care sunt modalitatile de amortizare a perderilor?
Se duc tratative cu operatorii, partinerii, unitățile de cazare și companiile aeriene, astfel încât perderile să fie minimalizate pe cât este posibil.
Care sunt recomandările esențiale adresate turiștilor?
Le recomandăm să urmărească cu atenție evoluția situației legate de răspândirea și controlul pandemiei de coronavirus, la nivelul fiecărei țări din surse sigure. Să nu intre în panică, sa stea izolați acasă ca să depășim cât mai rapid această criză, să profite de timpul care îl au, să găsească alte destinații de vacanță, chiar, profitând de unele oferte speciale de la companiile aeriene până pe 28 februarie 2021.
Ce trebuie să știe clienții care și-au rezervat deja călătoriile?
Turiștii trebuie să înțeleagă că banii plătiți în avans nu se află în safeurile agențiilor de turism locale, dar sunt transferați unităților de cazare și companiilor aeriene, în baza unui contract. Au fost făcute multe rezervări cu un preț avantajos non refundable (promoționale) sau early booking, nefiind posibilă anularea lor fără penalități. Ca măsură de excepție, totuși, se duc tratative pentru a schimba perioadei sejurului. Companiile aeriene nu întorc banii, ci propun schimbarea de dată. Dacă, totuși, clientul insistă asupra anulării sejurului, el va suporta cheltuielile conform regulamentelor companiilor aeriene și furnizorilor.
De știut că se duc tratative cu furnizorii și cu companiile aeriene astfel ca pierderile să fie minimalizate la maxim. Turiștii trebuie să aibă încredere și răbdare, să nu intre în panica și să nu anuleze vacanțele pe care le-au achiziționat deja, ci să ia legătura cu agentul de turism și să găsească varianta optimă.
Un cuvânt de încheiere și încurajare?
Criza va trece și lucrurile vor reveni la normal, nu, însă, fără eforturi colective colosale. Vacanțele amânate se vor produce și vor fi trăite cu o intensitate și mai mare. Norii se vor împrăștia și va apărea din nou soarele. Cel care va fi împreună cu voi în vacanța voastră!