Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) solicită Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, adoptărea de urgență a măsurilor care să atenueze efectele negative care au loc în ramură, transmite CURENTUL.
Transportatorii se plâng că în urma situației pandemice s-a diminuat esențial fluxul de călători, din ramură s-au concediat mai bine de 1500 șoferi, investiții pentru reânoirea parcului de autobuze nu se mai efectuează, aproape 20% din totalul curselor regulate nu se execută. La toate acestea se mai adaugă scumpirea zilnică a prețului la motorină.
„Operatorii de transport rutier de persoane nu-și mai pot acoperi costurile. Această tendință a devenit evidentă încă de la primul val de scumpiri a prețului la motorină, care a avut loc la începutul acestui an.
La data de 01.02.2021 APOTA a depus un demers cu nr 0102/2021 la MEI și, pe lângă alte chestiuni, a solicitat ca ministerul să efectueze calculele și să stabilească mărimea tarifului pentru serviciile de autogară precum și să efectueze calculele și să stabilească mărimea tarifului pentru serviciile de transport regulat rutier de persoane. La data de 05.02.2021 de la MEI a fost recepționat răspunsul nr 14/4-557 prin care ne informează că unul din subiectele conținute în demersul nr 0102/2021, legat de încheierea contractului cu autogările urmează a fi inclus pe agenda Consiliului Consultativ. La data de 11.02.2021 APOTA a depus un demers repetat prin care a menționat că demersul nr 0102/2021 conține mai multe subiecte și anume calcularea și aprobarea tarifelor la serviciile de autogară și la serviciile de transport regulat și am solicitat examinarea în fond a demersului nr. 0102/2021 în termenii prevăzuți de Codul administrativ. MEI a ignorat cerințele noastre, nu a examinat și nu a răspuns la cererea de efectuare a calculelor și aprobarea tarifelor solicitate”, se spune în solicitare.
APOTA spune că a depus plângere la Poliție, prin care a solicitat ca persoanele cu funcții de răspundere din cadrul MEI să fie atrași la răspundere contravențională, care acum se află la examinare la Judecătoria Chișinău, sediul Ciocana.
„Iar referitor la cerința de calculare și aprobare a tarifelor la data de 15 martie 2021 am depus cerere prealabilă, iar la 27.05.2021 am depus cerere de chemare în judecată. Examinarea demersului nostru și a cererii prealabile a fost mimată de minister, cu formarea unui grup de lucru, anularea ordinului de formare a grupului de lucru, convocarea grupului de lucru după ce a fost anulat ordinul de formare a grupului de lucru etc. Atunci când ne-am convins că ministerul procedează asemeni unor escroci, am decis să depunem cerere în instanță, iar față de minister am solicitat ca să fie compensate din bugetul ministerului și din contul angajaților ministerului diferența dintre tariful existent și cel care trebuia să fie la acel moment. Această cerere până acum nu este examinată. Iar ținând cont de cinismul de care a dat dovadă ministerul în raport cu transportatorii, vom insista ca acest subiect să revină pe ordinea de zi”, se mai spune în solicitare.
Amintim că, ultima dată tariful la serviciile de transport regulat de persoane a fost aprobat prin Ordinul MEI nr 356 din 27.12.2019. Acest ordin a apărut în urma unor proteste în șir organizate de APOTA împreună cu companiile de transport. A fost elaborat și negociat un proiect de memorandum între MEI și transportatori, care nu a mai fost semnat.
APOTA atrage atenția că astăzi activează la tariful de 0,6 lei/km care este doar cu 2 bani mai mare decât tariful stabilit prin raportul de expertiză la situația august 2012, care a pus la baza calculelor motorina de 15,6 lei/litru, salariu șofer 1200 lei/lunar.
„Acum în Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale au loc schimbări, inclusiv cele legate de personal. Sunt nevoie de soluții reale pentru a scoate din impas ramura transporturilor regulate de pasageri. Una din măsuri este calcularea și aprobarea tarifelor la serviciile de autogară și serviciile de transport rutier regulat de persoane. APOTA și companiile de transport speră că MIDR va avea o altă atitudine față de aceste probleme, față de ramură și față de transportatori, va fi transparent și clar în acțiuni, iar la aceste probleme se va găsi soluții fără a recurge la procese de judecată sau proteste.
În baza celor expuse mai sus, solicităm ca Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale să:
1. Efectueze calculele și să aprobe tariful pentru serviciile de autogară
2. Efectueze calculele și să aprobe tariful pentru serviciile de transport regulat rutier de persoane în trafic raional și interraional”, se mai spune în solicitare.
Cristina Parfeni