[ X ]
Tot mai mulți moldoveni își cunosc drepturile de consumator. Numărul reclamațiilor la APCSP a crescut în acest an
20 Decembrie

Consumatorii au depus un număr de aproximativ 1 900 de reclamații pe adresa Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței de la începutul anului curent, transmite CURENTUL.

De cele mai multe ori, petițiile înregistrate au fost soluționate pe cale amiabilă, consumatorii primind contravaloarea produselor procurate. Astfel, în luna noiembrie a anului curent, utilizatorilor de produse și servicii le-a fost restituită o sumă de bani în valoare de cca 790 mii de lei, adică cu aproximativ 720 mii de lei mai mult față de luna octombrie.

Cel mai relevant caz în acest sens este faptul, că din motivul nerespectării termenului de dare în exploatare a bunului imobiliar, un consumator a obținut de la agenția imobiliară vizată o reducere de preț pentru locul de parcare în valoare de 115 900 lei (echivalentul a 5750 euro) din prețul de 9 250 euro.

Într-un alt caz, un fermier a depus o reclamație către agentul economic de la care a procurat un tractor, ce prezenta semne de defecțiuni tehnice. Consumatorul a cerut înlocuirea gratuită a tractorului necalitativ cu altul de calitate adecvată sau restituirea contravalorii produsului necorespunzător. Revendicarea nu a fost satisfăcută, iar consumatorul a decis să depună o petiție la Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței. În rezultatul implicării APCSP, reclamația a fost soluționată pe cale amiabilă, consumatorului fiindu-i returnată suma de 602 330 lei.

În majoritatea cazurilor, operatorii economici implicați în astfel de situații amână sau evită soluționarea cauzei, refuzând, de cele mai multe ori, restituirea contravalorii produselor. Ulterior, consumatorii, rămași păgubași în asemenea situații, depun reclamații la APCSP privind refuzul unor agenți economici de a preschimba produsul sau de a restitui contravaloarea acestuia.

Condiţia principală pentru a se repara, înlocui ori a se restitui contravaloarea produsului este prezentarea bonului de casă, care confirmă datele referitoare la data cumpărării, suma achitată, precum și denumirea întreprinderii. De asemenea, produsul returnat trebuie să fie fără defecte şi lovituri mecanice, să fie păstrată eticheta şi cutia, astfel, încît starea acestuia să îi permită vânzătorului să îl repună în comerţ.

Conform Legii privind protecţia consumatorilor nu pot fi schimbate sau returnate articolele de ciorăpărie, lenjeria de corp şi de pat, bijuteriile din metale preţioase şi semipreţioase, produsele de igienă, cum ar fi: periuţa de dinţi, pensetele, aparatele de ras manuale sau electrice. Pe aceeaşi listă se regăsesc articolele de cosmetică şi parfumerie.

Cristina Parfeni

Inapoi la arhiva noutaților