Redacţia noastră a studiat raportul SA „Moldtelecom” pentru anul 2020 şi a depistat mai multe realizări importante ale echipei de manageri, pe care am decis să le prezentăm în cadrul unui clasament convenţional.
1) Dublarea profitului
În anul 2020, „Moldtelecom” SA practic a reușit să-și dubleze profitul față de anul 2019 – de la 44 mln. lei până la 86 mln. lei. Acest rezultat este cu atât mai important, cu cât, începând din 2015, „Moldtelecom” SA a înregistrat scăderi constante la capitolul profit.
Astfel, dacă în 2015 compania a înregistrat un profit de 94 mln. lei, atunci în 2016 acesta a constituit 72 mln. lei, în 2017 – 72 mln., în 2018 – 59 mln. lei, iar în 2019 – 44 mln. lei.
2) „Moldtelecom” – unicul operator care în 2020 a reușit să crească numărul de abonați la serviciile de telefonie mobilă
În anul 2020, în condiții de criză, compania S.A. ”Moldtelecom” a fost unicul operator care a reușit să crească numărul de abonați la serviciile de telefonie mobilă, deși piața de telefonie mobilă a fost în descreștere.
Conform datelor ANRCETI, începând cu anul 2019 și până în anul 2020, compania S.A. „Moldtelecom” a reușit să sporească numărul abonaților cu 12,9% și cota de piață cu 2 puncte procentuale. Acest fapt a dus la mărirea veniturilor la telefonie mobilă cu 2,7% și cota de piață cu 0,6 puncte procentuale.
De asemenea, „Moldtelecom” a realizat cu succes în 2020, planul de extindere a rețelei LTE 4G, care a avut ca scop sporirea acoperirii rețelei de 4 ori pe întreg teritoriul țării. Aceasta le permite abonaților Unite să navigheze pe internet la viteză sporită de până la 175 Mbps.
3) „Moldtelecom” – lider pe piața serviciilor de internet fix
În 2020, S.A. „Moldtelecom” a reuşit să-şi consolideze poziţia de lider pe piața serviciilor de internet fix, cu cea mai vastă și performantă infrastructură, care a dezvoltat cea mai avansată rețea de fibră optică.
Astfel, rețeaua de fibră optică are o lungime totală de peste 18 mii km, fiind de 10 ori mai rapidă decât oricare altă din țară și care în următorii 3 ani va fi disponibilă pe întreg teritoriul țării.
Totodată, rețeaua „Moldtelecom” de fibră optică este conectată direct la rețeaua globală de internet prin punctele de schimb din Germania, Ucraina și România, iar ceva mai devreme, compania a inițiat procesul de lărgire a punctelor de prezență pe platformele din Rusia și Olanda.
În altă ordine de idei, compania S.A. ”Moldtelecom” a început extinderea rețelei de fibră optică în 2015 și planifică să o finiseze până în anul 2023, pentru a oferi acces la internet cu viteză de până la 1 Gbps abonaților din orice colț al țării.
În context ar fi de notat că S.A. „Moldtelecom” deține o cotă de piață de circa 61% la serviciile de internet fix şi numără în prezent în jur de 420 mii abonați la serviciile de internet fix. Serviciile de internet fix sunt prestate în peste 1200 de localități din țară, iar aproximativ 70% din ele sunt deja acoperite cu fibră optică. Pe parcursul anului 2020, compania și-a lărgit prezența cu fibră în peste 140 localități. Astfel, peste 35 mii de clienți au avut posibilitate de conectare și pot beneficia de servicii de internet fix cu viteză de până la 1 Gbps.
4) „Moldtelecom” – lider după numărul de utilizatori pe piața de internet mobil dedicat
În 2020 S.A. „Moldtelecom” şi-a consolidat poziţia de lider după numărul de utilizatori pe piața de internet mobil dedicat.
Potrivit datelor publicate de ANRCETI, abonații Moldtelecom generează 54% din totalul traficului de date din țară, compania fiind lider după numărul de utilizatori pe piața de internet mobil dedicat, cu o cotă de piață de 47,1%.
De notat ar fi faptul că, în prezent, compania S.A. „Moldtelecom” mai deține poziția de lider pe piața serviciilor de telefonie fixă – 93,8% și pe cea a serviciilor de acces la internet în bandă largă – 61,1%, dar şi IPTV – 35% și telefonie mobilă – 11,2%.
5) „Moldtelecom” a rambursat și a diminuat creditul companiei cu peste 20%
Deși anul 2020 a fost un an pandemic, cu multe încercări pentru businessul moldovenesc, „Moldtelecom” a reușit să ramburseze și să diminueze creditul companiei cu peste 20% față de anul 2019.
La fel și costurile companiei au fost reduse cu 7% ceea ce a constituit 111 milioane lei. De notat că, diminuarea costurilor nu a afectat personalul companiei, ba din contra, la finele anului 2020 numărul mediu de angajați a fost într-o ușoară creștere față de 2019.