Deja în prima parte a anului 2017, Președintele R. Moldova va avea dreptul să numească Procurorul General, ceea ce actualmente ține de competența Parlamentului. Totuși, acest lucru va fi posibil dacă Parlamentul va modifica Constituția în următoarele 6 luni, transmite CURENTUL.
Într-un interviu acordat pentru Europa Liberă, Vladislav Gribincea, Centrului de Resurse Juridice a spus că, „din primăvara acestui an avem o nouă lege a Procuraturii care prevede schimbarea modului de numire a procurorului general.”
„Acum numirea se face de către Parlament la propunerea președintelui Parlamentului, dar legea prevede că numirea va avea loc de către președintele țării la recomandarea Consiliului Superior al Procurorilor. În cadrul discuțiilor parlamentare s-a convenit că mecanismul existent de numire a procurorului general, adică cel de către Parlament, nu este unul bun și contribuie la subordonarea politică a Procuraturii. S-a modificat legea Procuraturii, avem o nouă lege a Procuraturii, dar Constituția nu a reușit să fie modificată din considerentul că Constituția prevede că o lege de modificare a Constituției poate fi adoptată doar peste șase luni de la înregistrarea ei în Parlament. Proiectul de lege a fost înregistrat în Parlament pe data de 3 mai, iar pe data de 4 noiembrie au expirat cele șase luni în care legea nu putea fi adoptată.”, spune Gribincea.
Expertul crede că, este puțin probabil ca modificarea Constituției să nu aibă loc, deoarece însăși legea cu privire la Procuratură a fost votată cu o majoritate constituțională, iar Partidul Socialiștilor a declarat recent că va vota și el modificarea Constituției, chiar dacă anterior nu votase pentru adoptarea legii Procuraturii.
„E cu totul altă chestiune când această modificare va avea loc, ea poate să aibă loc în 2-3 săptămâni, dar poată să aibă loc și peste 3-4 luni, dar nu mai mult de șase luni din ziua din 4 noiembrie – așa prevede Constituția. Dacă modificarea Constituției va întârzia, asta înseamnă că numirea noului procuror general ar putea avea loc potrivit prevederilor actuale.”, afirmă Gribincea.
Acesta mai spune că, „dacă Constituția rămâne intactă președintele nu avea niciun rol în numirea procurorului general, investirea procurorului general în Parlament fiind propusă de către președintele Parlamentului fără președintele țării în genere.”
Cristina Pendea