[ X ]
[ X ]
[ X ]
Strategia prin care PDM încearcă să cucerească toate segmentele electorale din Moldova
26 Martie

Contrar aşteptărilor, Partidul Democrat (PD), aflat la guvernare, se pare că nu va merge în viitoarea campanie electorală cu ideea polarizării electoratului în pro-rus şi pro-european, chiar dacă la un moment dat se părea că o asemenea divizare va fi principalul argument cu care PD va opera în alegeri. Fie răcirea relaţiilor PD cu Bruxelles-ul a jucat un rol anume în schimbarea strategiei electorale (intuite şi anticipate) a acestui partid, fie conştientizarea faptului că această polarizare ar avantaja mai degrabă PSRM (pe de o parte) şi PDA şi PAS (pe de altă parte), dar cert este că acum asistăm la o „desfăşurare de forţe” a PD cu totul pe alt front – cel social.

De regulă, partidele ce se află la putere mai mult de două cicluri electorale (aşa cum e în cazul PD) încercă să „camufleze” în alegeri aspectul social, pentru că, chiar dacă se înregistrează unele reuşite, numărul nereuşitelor este mult mai mare. Iar omul de rând, psihologic, e predispus să vadă în primul rând nereuşitele şi abia apoi reuşitele. PD însă se pare că e decis să acţioneze împotriva acestei logici, apelând la principiul bine cunoscut de consultanţii politici: „Transformă punctele slabe în puncte forte”. Mai mult ca atât, se pare că PD încearcă la moment (şi cu apropierea campaniei electorale a alegerilor parlamentare, probabil, va accelera în direcţia respectivă) să acopere prin domeniul social toate categoriile de alegători considerate de bază.

Iată ce arată a analiză sumară a acţiunilor PD din ultima perioadă:

Mesajul 1 – s-a lansat programul „Prima Casă”, iar de luni tinerii vor putea depune dosarele pentru participare în cadrul acestui program. Este absolut evident că grupul ţintă spre care PD încearcă să trimită un puternic semnal electoral este tineretul. Un alt grup ţintă (colateral) sunt migranţii, cărora li se transmite subtil mesajul că „acasă lucrurile revin la normal, iar procesul a început cu tinerii, care sunt motorul dezvoltării în statele moderne”.

Mesajul 2 – 1,2 mii km de drumuri vor fi reabilitate într-un timp record. Grupul ţintă sunt automobiliştii, dar şi toţi cetăţenii care circulă pe drumurile din ţară cu transport public sau privat. În genere, calitatea drumurilor este un indicator al bunăstării sau, în cel mai rău caz, al cursului spre bunăstare. Guvernarea ştie acest lucru şi transmite un mesaj bine ţintit la nivelul întregii societăţi.

Mesajul 3 – va fi construită o sală polivalentă modernă. Grupul ţintă – sportivii, antrenorii, adepţii unui mod sănătos de viaţă. Ţinta mai largă – întreaga societate, căci numai o societate ce pune accentul pe sport, pe modul sănătos de viaţă, se poate dezvolta şi are viitor.

Mesajul 4 – în Chişinău se face regulă. Grupul ţintă – locuitorii capitalei, care reprezintă între o pătrime şi o cincime din electoratul activ al ţării. Oamenii s-au săturat de corupţie, birocraţie, infrastructură proastă etc. În genere, oamenilor nu le place că Chişinăul este una din cele mai urâte capitale din lume. Şi PD, identificând această stare de spirit în rândurile locuitorilor capitalei, încearcă, prin primarul interimar pe care l-a instalat în funcţie şi prin activitatea acesteia, să convertească respectiva nemulţumire în dividende electorale.

Mesajul 5 – indexarea şi majorarea pensiei minime. Spre exemplu, de la 1 aprilie pensiile vor fi indexate cu 6,6%, ca să nu mai amintim de majorarea lor acum câteva luni, dar şi de precedenta indexare. Grupul ţintă – cei 600-700 mii de pensionari. Apropo, pensionarii sunt una dintre cele mai active categorii de alegători în Moldova.

Mesajul 6 – creşterea salariilor. Spre exemplu, guvernarea se laudă că salariul minim garantat a crescut de la 1900 lei în 2016 la 2380 lei în 2018; salariul mediu pe economie în această perioadă oficial a crescut cu circa 30%; salariul în medicină – cu 20% în 2016; salariile pentru profesori au crescut, potrivit guvernării, de două ori în 2017 (iniţial cu 100 lei, apoi cu circa 11%) etc. Grupul ţintă – diverse categorii de salariaţi.

Mesajul 7 – creşterea generală a economiei în 2016 şi 2017 cu câte 4%. Acesta e un mesaj mobilizator general care are drept scop de a crea paravanul perfect pentru anunţarea de majorări a plăţilor cu caracter social.

Mesajul 8 – preţurile pentru 160 de medicamente au scăzut cu circa 40%. Mesajul este predestinat întregii societăţi, având un caracter general, menit să dovedească că guvernarea a identificat cele mai sensibile probleme şi acţionează în vederea soluţionării lor.

Mesajul 9 – reducerea infracţionalităţii în prima parte a anului 2017 cu circa 20%. Iarăşi e un mesaj de ordin general menit să inducă o anume stare de spirit în societate, o anumită siguranţă şi senzaţia unei protecţii adecvate a cetăţenilor în raport cu elementul criminal.

Mesajul 10 – închiderea cazinourilor şi lupta cu traficanţii de droguri. E un mesaj predestinat în special părinţilor, care-şi fac griji că aceste vicii pot distruge viitorul copiilor lor.

În această analiză, am scos în evidenţă doar zece mesaje cu tentă socială promovate la greu de actuala guvernare, dar numărul lor este mult mai mare. Aceasta e o dovadă directă că în apropiatele alegeri PD va încerca să „încalece căluţul social”, lăsând alte partide să se bate pe criterii politice, geopolitice sau de oricare alt ordin. Şi în timp ce alte partide vor ţinti categorii concrete de alegători, PD va încerca să transmită mesaje către toate categoriile de votanţi, mizând că de peste tot va acumula câte ceva, iar în rezultat va avea un scor electoral bum. E o strategie interesantă – rămâne să vedem ce rezultat va da.

Dumitru Spătaru

Inapoi la arhiva noutaților