Curtea de Conturi a Republicii Moldova, la data de 31 iulie curent, a examinat Raportul auditului conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către Instituția medico-sanitară publică Spitalul Clinic Municipal (IMSP SCM) „Sfânta Treime” în anul 2023 și Raportul auditului conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către Instituția medico-sanitară publică Spitalul Clinic Municipal (IMSP SCM) „Sfântul Arhanghel Mihail” în anul 2023.
Curtea de Conturi a informat că misiunile de audit au avut drept scop evaluarea conformității gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare în raport cu cadrul normativ aplicabil și emiterea concluziei generale de audit.
IMSP SCM „Sfântă Treime” și IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” sunt instituții publice curativ-profilactice, științifice și didactice, fondatorul fiind Consiliul Municipal Chișinău.
Patrimoniul gestionat de IMSP SCM „Sfânta Treime” la finele anului 2023 a constituit 257,4 mil. lei, majorându-se față de anul precedent cu 764,36 mii lei, datorită creșterii în mare parte a creanțelor comerciale.
Veniturile și cheltuielile înregistrate și raportate de IMSP SCM „Sfânta Treime” la finele anului 2023 au constituit 481,8 mil. lei și, respectiv, 464,2 mil. lei. Ponderea cea mai mare în componența veniturilor IMSP SCM „Sfânta Treime” o dețin veniturilor din prestarea serviciilor medicale finanțate de CNAM în sumă de 444,9 mil. lei (92,33%), iar în componența cheltuielilor IMSP SCM „Sfânta Treime” – cheltuielile aferente retribuirii muncii în sumă de 253,81 mil lei (54,68%).
Auditul a constat că fondatorul până în anul 2024 nu a emis decizia cu privire la formarea Consiliului administrativ, cauzând nerespectarea prevederile statutare și neasigurarea exercitării drepturile sale de administrator. Componența nominală a Consiliului administrativ la toate instituțiile medico-sanitare publice a fost aprobată de fondator în baza Deciziei comisiei permanente a CMC din 8 aprilie 2024, în componență de 4 membri, dar nu 5 precum este prevăzut în pct.27 din Regulamentele de organizare și funcționare a instituțiilor medicale.
Astfel, s-au constatat următoarele deficiențe:
IMSP SCM „Sfânta Treime” nu s-a conformat în totalitate la exigențele cadrului normativ aplicabil ce ține de înregistrarea integrală, inventarierea, casarea conformă a patrimoniului, astfel:
Planificarea necesarului de medicamente s-a efectuat în baza necesităților instituției, însă în unele cazuri nu s-a ținut cont de cantitatea aflată în stoc, iar neevaluarea necesităților instituțiilor de către comisia interdepartamentală, a dus la repartizarea ineficientă medicamentelor din donații, cu suportarea suplimentară a cheltuielilor de nimicire inofensivă în valoare de 7 mii lei.
În anul 2023 instituția medicală a îndeplinit volumul serviciilor medicale contractate la CNAM în proporție de 99,59%, însă nu a asigurat prestarea integrală a serviciilor de înaltă performanță, care la situația din 31.12.2023 au fost îndeplinite la nivel de 75,35%, sau cu 1,89 mil. lei mai puțin din volumul contractat.
Curtea de conturi a menționat că IMSP SCM „Sfânta Treime” a întreprins o serie de acțiuni în scopul înlăturării neconformităților constatate, cum ar fi:
Cu referire la rezultatele auditului conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către IMSP Spitalul Clinic Municipal „Sfântul Arhanghel Mihail” pentru anul 2023,
Patrimoniul gestionat de IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” la finele anului 2023 a constituit 136,9 mil. lei, majorându-se față de anul precedent cu 7,6 mil lei.
Veniturile și cheltuielile înregistrate și raportate la finele anului 2023 au constituit 165,4 mil. lei și, respectiv, 153,1 mil. lei. Ponderea cea mai mare în componența veniturilor IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” o dețin veniturilor din prestarea serviciilor medicale acoperite de CNAM în sumă de 154,0 mil. lei sau 93,1%, iar în componența cheltuielilor IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” – cheltuielile aferente retribuirii muncii în sumă de 81,7 mil. lei sau 53,4 %.
Auditul public extern a constatat unele neconformități în activitățile și procedurile cuprinse în aria de audit, care au fost cauzate atât de unele lacune ale sistemului de control intern managerial, cât și de neconformarea responsabililor din cadrul entității la prevederile cadrului normativ, și se rezumă la următoarele:
Fondatorul IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” și managementul instituției nu s-au conformat la exigențele cadrului normativ aplicabil și nu s-au preocupat de înregistrarea conformă a patrimoniului, fapt ce a dus la:
IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” nu a asigurat conform evaluarea necesităților, corelarea între bugetul aprobat/precizat și planul de achiziții. La întocmirea planului de achiziții publice pentru anul 2023, entitatea auditată, nu a ținut cont de prevederile legale și nu a inclus în Planul de achiziție alocațiile planificate pentru contractarea și achitarea serviciilor comunale (energie electrică, energie termică, apă și canalizare) în valoare de 13,7 mil. lei. Deși, pe parcursul anului au fost precizate frecvent devizele de venituri și cheltuieli, prin majorarea alocațiilor din contul serviciilor contractate de CNAM, care numai pentru 5 tipuri de bunuri și servicii a constituit 4,5 mil. lei, entitatea auditată nu a modificat planul de achiziții pentru acestea.
În final, Curtea de Conturi a remarcat că IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail” a efectuat corectările de rigoare cu capitalizarea valorii reparațiilor capitale și corectarea rezultatului anilor precedenți cu suma de 1,4 mil. lei.