[ X ]
[ X ]
[ X ]
Sorin MASLO: „Anul 2022 a fost unul de cotitură pentru Combinatul „Cricova”, cifra de afaceri a crescut cu aproape 25%”
17 Februarie

Deși anul 2022 a fost unul extrem de dificil și complicat, Combinatul de Vinuri „Cricova” S.A. a înregistrat rezultate solide. Pe lângă faptul că volumul de vânzări a crescut, în special grație exporturilor, administrația a pornit mai multe proiecte care vor revitaliza activitatea întreprinderii. Despre toate acestea a vorbit în interviul acordat pentru InfoMarket, directorul interimar al întreprinderii, Sorin Maslo.

InfoMarket: Domnule Maslo, Combinatul „Cricova” a încheiat anul 2022 cu cifre impresionante. Oferiți-ne detalii…

Sorin MASLODa, a fost un an bun pentru Combinat, chiar dacă situația tragică de la vecinii noștri, din Ucraina, ne-a tăiat din optimism. Totuși, ne-am mobilizat și am reușit să încheiem anul cu rezultate frumoase. Practic a fost un an de cotitură pentru noi. Rezultatele finale vor fi gata în luna martie, 2023, totuși, deja acum pot să vă spun că cifra de afaceri pentru anul 2022 a crescut cu circa 25%, comparativ cu anul 2021, ajungând la 360 milioane lei. Mai mult, am obținut un profit de 11 milioane de lei, ceea ce este cu 20% mai mult decât în anul precedent.
Un rezultat extrem de important pentru 2022 este și prelucrarea a 10 000 t de struguri și asigurarea întreprinderii cu vinuri de calitate și cantitate suficientă. Acest rezultat este meritul întregii echipe, este un răspuns la efortul și mobilizarea noastră într-un an care a fost extrem de greu.

InfoMarket: Din contul la ce ați obținut această creștere a cifrei de afaceri?

Sorin MASLOAm majorat substanțial exporturile în 2022, semn că produsele noastre vinicole sunt tot mai apreciate în afara țării. Mai mult, pot să vă spun că vinurile spumante „Cricova” sunt numărul 1 la capitolul volum de vinuri spumante din R. Moldova livrate peste hotare! Vinurile noastre îmbuteliate, pentru prima dată, sunt pe locul III după volumul exportat. Suntem extrem de mândri de rezultat, de recăpătarea încrederii partenerilor noștri, având în vedere că în anii precedenți, produsele „Cricova” exportate în afara țării ocupau locurile VII-VIII după volum. Pot să vă mai spun că, am avut creșteri semnificative ale volumelor pe așa piețe ca – Germania, Marea Britanie, Țările Scandinave, Cipru. Sunt piețe noi, dar care au acceptat și apreciat produsele Cricova într-un mod surprinzător. Suntem motivați să continuăm să cucerim și alte noi piețe în 2023.

InfoMarket: Cifra de afaceri, profitul obținut – înseamnă și  posibilități noi de dezvoltare a întreprinderii. Ce  planuri aveți în acest sens?

Sorin MASLODa, ne dorim și, grație suportului Agenției Proprietăți Publice, planificăm să investim în mai multe proiecte strategice, determinante pentru calitatea produselor vinicole „Cricova”. Mai exact, deja lucrăm la un proiect care vizează modernizarea utilajelor de îmbuteliere și finisare a sticlelor, astfel încît produsele să corespundă celor mai exigente cerințe ale consumatorilor din orice colț a lumii. Ne dorim ca procesul acesta să fie rapid, calitativ, conform standardelor internaționale din domeniu.
La fel, planificăm extinderea suprafețelor de viță de vie, ceea ce ne va permite, în timp, și creșterea semnificativă a aprovizionării în deplină măsură cu struguri proprii și a calității vinurilor.
Mai mult, până în vară vom avea plantații de viță de vie cu sisteme de irigare de ultimă generație, ceea ce va duce la o productivitate constantă a viței de vie, precum și indiferent de condițiile climaterice.

InfoMarket: Apropo, de irigare, vă referiți la plantațiile din regiunea Criuleni, unde în cadrul Programului COMPACT au fost alocate 8 milioane USD?

Sorin MASLODa, exact. Acolo, grație suportului oferit de Guvernul SUA, au fost reconstruite și modernizate două sisteme de irigare. Iată că, plantațiile noastre de viță de vie vor fi conectate la acest sistem de irigare deja până în vara anului curent. Este un efort care va fi realizat din sursele financiare proprii, dar și din cele obținute din cadrul Programului BEI „Livada Moldovei”. Acest proiect este un exemplu relevant cum grație eforturilor comune putem avea proiecte palpabile care duc la dezvoltarea economică a țării.

InfoMarket: Ce alte acțiuni doriți să întreprindeți pentru a eficientiza procesul de lucru la Cricova?

Sorin MASLO: În anul 2022, cu suportul USAID, Combinatul a fost supus unui audit privind sustenabilitatea  în producerea strugurilor și a vinului. Auditul a fost desfășurat de o companie cu renume din Germania și suntem mândri de acest fapt. De altfel, cu susținerea Guvernului SUA, de-a lungul anilor Cricova a beneficiat  de asistență variată, inclusiv prezentarea produselor pe diferite platforme  internaționale, lucru pentru care suntem recunoscători poporului american. Tot anul trecut am demarat să implementăm Sistemul de sustenabilitate. Pe lângă dezvoltarea plantațiilor de viță de vie ecologice și producerea vinurilor organice, a fost creat, cu suportul Agenției de Intervenție și Plăți pentru Agricultură, și parcul fotovoltaic – o premieră aici la întreprindere, care deja a reușit să producă energie și să recuperăm deja peste 65% din valoarea investită. Apropo, inclusiv pentru că tindem să fim sustenabili, în 2023 vom pune și mai mult accent pe producerea energiei din surse regenerabile. Practic ne dorim să majorăm și mai mult volumul de producere a energiei regenerabile și sunt sigur că vom reuși. Un proiect în acest sens deja e în faza finalizare, care în perioada imediat următoare va mări producerea de energie alternativă până la acoperirea de minim 40% din necesarul total de energie electrică.

Avem planuri ambițioase, care au drept scop eficientizarea activității întreprinderii. De exemplu, suntem în proces de construcție a unui depozit modern pe teritoriul Combinatului. Actualmente lanțul logistic implică cheltuieli suplimentare pentru transport și întreținere la un depozit situat la distanță de întreprindere. Noul spațiu va fi modern, bine izolat și ne va permite să economisim timp și bani.

La fel, în scurt timp planificăm finalizarea stației de preepurare a apelor uzate, un proces extrem de important care se încadrează în conceptul de sustenabilitate la care tindem.
În total, pentru 2023, din surse proprii și cele obținute prin Programul „Livada Moldovei” planificăm să investim pentru modernizarea combinatului circa 65 milioane de lei.

InfoMarket: Știm că ați lansat seria de vinuri organice „WILD”. Se bucură acestea de succes?

Sorin MASLODa, desigur! Vinurile eco, produsele ecologice sunt tot mai solicitate în lume, dar și în R. Moldova. Iar noi, echipa „Cricova”, vrem să oferim consumatorilor noștri întreaga gama de produse, inclusiv vinuri ecologice, pentru cei care militează cu adevărat pentru sustenabilitate.
„Cricova” este prima întreprindere din Republica Moldova care a obținut Certificatul European CERES, care ne permite să exportăm produsele noastre organice pe piața Uniunii Europene. Vreau să vă spun că primul lot, lansat în 2022, a fost deja vândut în totalitate pe teritoriul R. Moldova. Acum este în proces îmbutelierea altui lot și o mare parte este destinată pentru export. De altfel, în luna martie vinurile „WILD” vor fi prezentate la cea mai mare expoziție internațională de vinuri – „ProWein”, atunci ne vom face și debutul oficial pe piața europeană cu vinurile noastre organice.

InfoMarket: Combinatul „Cricova” activează peste 70 ani. Cum vedeți  dezvoltarea întreprinderii în următorii 5-10 ani?

Sorin MASLOObiectivul general pentru următorii 5 ani CV „Cricova” S.A. este de a-și spori competitivitatea și sustenabilitatea, oferind – prin performanțele sale ce țin de eficiență, calitate și responsabilitate socială, un model de excelență pentru sectorul vitivinicol național – premisă importantă pentru dezvoltarea durabilă și consolidarea rolului acestuia în economia locală și oenologia mondială.
În cei peste 70 de ani de activitate, Combinatul „Cricova”, odată cu transformările prin care a trecut țara, s-a dezvoltat, a rezistat și a devenit un brand veritabil al țării. Misiunea noastră este de a păstra și a dezvolta această bogăție a statului, declarată prin lege – Patrimoniu cultural-național. În acest sens, avem elaborată Strategia de dezvoltare a „Cricova” S.A. pentru anii 2022-2027. Un document ambițios, cu proiecte concrete și cu direcții bine definite, care cu susținerea Agenției Proprietăți Publice, a Guvernului, odată realizate vor transforma întreprinderea în una prosperă, care va livra beneficii statului.

 

 Interviul agenției InfoMarket

Inapoi la arhiva noutaților