Mai multe asociații de business din țară au participat la ședința convocată de directorul Serviciului Vamal, Igor Talmazan, pe platforma Comitetului Consultativ al instituției. Întrunirea s-a desfășurat în format online, informează CURENTUL.
Pe agenda ședinței au fost incluse subiecte referitoare la realizările obținute de Serviciul Vamal în domeniul facilitării comerțului și beneficiile pentru antreprenori, dar și problemele cu care se confruntă agenții economici în activitatea comercială externă.
Principalele aspecte discutate au vizat taxele și plățile aferente comerțului transfrontalier (altele decât taxele vamale), efectuate în vederea respectării angajamentelor RM asumate în cadrul Acordului privind facilitarea comerțului al Organizației Mondiale a Comerțului și Acordului CEFTA și oportunitatea revizuirii legislației în scopul exonerării operatorilor economici de obligația imprimării declarațiilor vamale în detaliu cu regim special pe formulare tipizate.
O atenție sporită în cadrul ședinței a fost dedicată eforturilor autorității vamale de implementare a Programului Agent Economic Autorizat (AEO) din Moldova. Așadar, reprezentanții comunității de afaceri au fost informați despre stadiul de implementare al acestuia și principalele beneficiile acordate deținătorilor statutului AEO.
Amintim că, în vederea facilitării comerțului, Serviciul Vamal a implementat conceptul de Agent Economic Autorizat în anul 2014, pe baza standardelor internaționale. În prezent, autoritatea vamală națională este în proces de recunoaștere a Programului AEO din Moldova la nivel internațional. O prioritate pe agenda de colaborare între Republica Moldova și Uniunea Europeană este implementarea Planului de acțiuni privind recunoașterea reciprocă a Programului AEO. Totodată, Serviciul Vamal al RM abordează subiectul privind punerea în aplicare a Acordului de liber schimb european central CEFTA, care prevede inclusiv recunoașterea reciprocă a programelor AEO ale părților CEFTA.
Aceste demersuri au fost salutate de către participanți, care au mulțumit pentru deschiderea instituției, manifestată prin consultarea cu părțile interesate a tuturor inițiativelor asociate domeniului administrării vamale.
În acest context, directorul Igor Talmazan a salutat perspectiva extinderii și intensificării colaborării cu comunitatea de afaceri, menționând că, dezvoltarea dialogului Vamă-Business reprezintă o strategie instituțională a Serviciului Vamal.
NOTĂ: Comitetul Consultativ (CC) reprezintă o platformă de comunicare cu mediul de afaceri, dar și un mecanism de consolidare a transparenței în activitatea organelor vamale. Scopul acestuia constă în sporirea nivelului de informare în rândurile societății civile referitor la politicile promovate de Serviciul Vamal, precum și familiarizarea antreprenorilor cu schimbările preconizate în legislația vamală.
Actualmente, CC este constituit din 25 de membri, iar Secretariatul Comitetului este asigurat de către Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham).
Cristina Pendea