[ X ]
[ X ]
[ X ]
Serviciul de asistență telefonică pentru persoanele cu dizabilități a recepționat peste 3 mii de apeluri în 2 ani
4 Decembrie

Dreptul la protecție împotriva exploatării, violenței și abuzului, dreptul la standarde adecvate de viață, dreptul la sănătate și dreptul la muncă – sunt cele mai încălcate drepturi ale persoanelor cu dizabilități în Moldova, conform rezultatelor raportului de activitate al Serviciului de Asistență Telefonică pentru persoanele cu dizabilități  „Linia Fierbinte – 080010808” , prezentate astăzi în cadrul unei mese rotunde, transmite CURENTUL.

La eveniment au participat reprezentanții autorităților publice centrale, locale și ai organizațiilor neguvernamentale.

Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități “Linia Fierbinte – 080010808” a fost lansat în ianuarie 2017,  pentru asigurarea accesului persoanelor cu dizabilități și a familiilor acestora la informații, servicii de asistență juridică și consiliere psihologică.

Timp de aproape doi ani, consilierii serviciului  au recepționat 3014 apeluri, parvenite de pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Rezultatele raportului arată că femeile sunt cele care telefonează mai frecvent. De asemenea, se constată un număr majoritar de apeluri din cadrul instituțiilor rezidențiale, în comparație cu apelurile din comunitate.

În funcție de tipul de asistență acordat, 1 537 au fost apeluri de consiliere, 1 143 – de informare, 251 – de colaborare multidisciplinară și 83 apeluri de corectare.

Cele mai multe apeluri au fost de consiliere, printre problemele abordate fiind: sentimentele de frică, neputință, stări depresive, neîncredere în sine, relații conflictuale cu cei apropiați, lipsă de comunicare și singurătate sau discriminare în baza dizabilității.

„Drepturile persoanelor cu dizabilități trebuie respectate, atât în comunitate, cât și în instituțiile rezidențiale. Odată cu crearea acestui serviciu, putem identifica cazurile de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități și interveni pentru a preveni astfel de cazuri dar și oferi asistența necesară. Îndemn persoanele cu dizabilități să telefoneze și să beneficieze de asistență atunci când au nevoie, dar și să refere cazurile de abuz și încălcare a drepturilor lor”, a declarat secretarul de stat, Viorica Dumbrăveanu.

„De Serviciul de Asistență Telefonică pentru persoanele cu dizabilități  „Linia Fierbinte – 080010808 trebuie să cunoască toate persoanele cu dizabilități din toată țara. În 2 ani am reușit să intervenim și să soluționăm multe cazuri de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități. Cu susținerea Institutului pentru Drepturilor Omului, suntem în proces de litigare a 15 cazuri de încălcări, iar altele deja au fost soluționate”, a menționat Parascovia Munteanu, director Programe Keystone Moldova.

Participanții la eveniment, au discutat pe marginea rezultatelor pilotării Serviciului, au relevat importanța unui astfel de Serviciu pentru persoanele cu dizabilități, dar și au analizat proiectul Regulamentului și standardele minime de calitate pentru buna funcționare a Serviciului. Începând cu anul 2019, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale va asigura durabilitatea acestui serviciu prin preluarea finanțării din bugetul de stat.

Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoanele cu dizabilități „Linia Fierbinte – 080010808” a fost creat în cadrul proiectului „Promovarea și monitorizarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi mintale din instituțiile rezidențiale cu profil psiho-neurologic”, implementat de Asociația Keystone Moldova în parteneriat cu Alianța Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilităţi din Republica Moldova și Asociația Europeană a Prestatorilor de Servicii pentru Persoane cu Dizabilităţi și finanțat de Uniunea Europeană.

Cristina Pendea

Inapoi la arhiva noutaților