[ X ]
Sergiu Prodan, despre scandalul de la teatrul ”Luceafărul”: Regret enorm când politicul reușește să afecteze cultura
25 Iunie

Sergiu Prodan, ministrul Culturii, a venit astăzi cu o reacție cu referire la scandalul în care este implicat Teatrul „Luceafărul” și regizorul român, David Schwarts, informează CURENTUL.

„Am citit astăzi un anunț că mâine, într-un ziar din România, va apărea textul spectacolului în jurul căruia s-au încins spiritele de câteva zile. Foarte bine – cu ocazia aceasta voi avea și eu, de rând cu toată lumea, posibilitatea să fac cunoștință cu textul. Voi scrie totuși aici câteva rânduri pentru a face clară poziția mea în calitate de Ministru al Culturii, dar și în ca de om de artă din Republica Moldova, vizavi de scandalul declanșat.

Din păcate, trebuie să constat că disputa – sau neînțelegerile – între trupa Teatrului „Luceafărul” și regizorul invitat de ei, care în baza unui contract de prestări-servicii urma să monteze un spectacol, se vrea transformată cu tot dinadinsul într-un scandal politic. Termenul cenzură adus pe agendă de galeria susținătorilor dlui David Schwarts este un termen care denaturează faptele.

Ministerul Culturii n-a impus niciodată vreunui teatru sau vreunei instituții din subordinea sa nimic ce ar ține de politica repertorială a acestora și niciodată nu a cenzurat (influențat, sugerat, numiți cum vreți astfel de ingerință) conținutul a ceea ce se joacă. Eu și colegii din minister mergem la premierele spectacolelor și acolo, ca oricare alt spectator, facem cunoștință cu materialul montat”, a declarat el.

Oficialul a spus că, nicio instituție teatrală sau concertistică din Republica Moldova nu ar putea reproșa Ministerului Culturii că, în ultimii trei ani, li s-a sugerat să schimbe cumva conținutul materialului. Dimpotrivă, ministerul a primit plângeri în care era vizată Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, acuzată că a permis studenților să utilizeze un limbaj licențios în unul din spectacolele de licență. Respectiv, ni se cerea să interzicem instituției să mai joace acest spectacol.

„N-am intervenit însă, deoarece considerăm că într-un act de studii și de creație, care trebuie să formeze artiști liberi și neinhibați, oameni care gândesc și analizează, nu avem dreptul – nici legal, nici moral – să intervenim administrativ.

Decizia de a juca sau nu un spectacol aparține consiliului artistic al teatrului, trupei și conducerii ei. Acesta este un principiu de care se conduce Ministerul Culturii și eu personal. Totuși, probleme cu regizori invitați au mai existat recent și în alte teatre din țară. Și chiar dacă aceste probleme erau de alt ordin, în momentul în care membrii trupei au refuzat să lucreze cu un anumit regizor, iar conducerea teatrului a considerat lipsit de etică să mențină în repertoriu spectacolele montate de acesta, ele au fost scoase din repertoriu și nu s-au mai jucat, și asta în pofida faptului că s-au cheltuit bani și s-a depus efort”, a explicat el.

Sergiu Prodan a mai menționat că, „Teatrul „Luceafărul” este unul cu o agendă socială bine conturată. Prin recentele spectacole „1946” sau „Mama” se discută teme cu un puternic impact social. Problema corupției mari este una din cele mai grele și dureroase în țara noastră, de aceea, înțeleg intenția trupei de a aborda această problemă. Dar, dacă între membrii trupei și regizorul invitat s-au iscat divergențe, iar actorii nu au fost de acord cu materialul pe care-l impune regizorul, este absolut în competența conducerii teatrului să decidă cum procedează cu acest spectacol”.

„Regret enorm când politicul reușește să afecteze cultura. Analizând acest caz, dar și altele derulate recent, nu pot să nu bănuiesc o acțiune foarte bine gândită și pusă la cale. Mi s-a transmis acum că, în timp ce spectacolul abia începea să fie montat, deja circulau zvonuri că Ministerul Culturii va închide un spectacol la „Luceafărul”, iar „Prodan îl va da afară pe Sambriș”.

Reieșind din toate astea, dar și din insistența prin care prietenii acestui regizor se străduiesc să mențină așa-zisul scandal legat de „cenzură” pe agendă anume în aceste zile, când Guvernul Republicii Moldova inițiază negocierile de aderare la Uniune Europeană, îmi apare o întrebare rezonabilă. Și anume: dacă acest conflict s-a produs, la „Luceafărul”, în luna martie, de ce pretențiile regizorului invitat au apărut tocmai acum? E oare o simplă coincidență? Nu cred”, a mai spus el.

Ministrul a relatat că pe scena de la „Luceafărul” a călcat și el cândva, la începutul carierei de actor.

„Mă consider „luceferist”, iar profesor mi-a fost marele Ion Ungureanu, primul ministru al Culturii al Republicii Moldova și părintele fondator al acestui teatru. Și soarta lui îmi este aproape de suflet. Teatrul „Luceafărul” a trecut prin multe perioade în istoria sa, unele de tristă faimă. Ceea ce este el azi, odată cu venirea lui Slava Sambriș în calitate de Director artistic și a Vitaliei Grigoriu în calitate de Director, este un prilej de mare bucurie și de mândrie pentru mine și în calitate de Ministru al Culturii, dar și în cea de om de artă. Mii de cetățeni s-au bucurat în ultimii ani de minunatele spectacole prezentate de teatru nu doar la Chișinău, dar și în Casele de Cultură din cele mai îndepărtate localități.

Astăzi „Luceafărul” trăiește o nouă etapă de glorie și aplauzele furtunoase ale publicului la sfârșit de spectacole sunt o dovadă incontestabilă în acest sens. Slava Sambriș este un regizor cunoscut, respectat și iubit nu doar în Moldova, dar și în România. Toți cei care-l cunosc știu că este o persoană de o onestitate și o cumsecădenie excesivă. Să afirmi că Sambriș poate acționa la indicația unui apel, de oriunde ar veni, sau din frica de a fi demis din funcție înseamnă ori să nu-l cunoști pe Sambriș, ori, dintr-un motiv sau altul, să vrei să te răzbuni pe el.

Eu vă îndemn să susținem Teatrul „Luceafărul”, să le urăm succes artiștilor în ceea ce fac și să lăsăm galeria regizorului supărat să scrie ce vor ei. Căci o democrație vine la pachet și cu dreptul oricărei persoane de a se exprima liber”, mai comunicat oficialul.

Inapoi la arhiva noutaților