Directorul Serviciului Tehnologii Informaționale al MAI, Andrian Șova, a prezentat, într-o conferință de presă, Proiectul susținut de UE „Infrastructura transfrontalieră” și rezultatele obținute, transmite CURENTUL.
Astfel, în decembrie 2016, a fost finalizată cu succes implementarea proiectului, a cărui obiectiv principal este creșterea capacității de cooperare între autoritățile publice din România și Republica Moldova, în zona transfrontalieră.
Dezvoltarea unei infrastructuri de telecomunicații comune (date, voce) între România și Republica Moldova și crearea unui sistem integrat de ultima generație oferă noi oportunități pentru întregul sector public și pentru traficul feroviar din ambele țări.
În cazul sectorului public, importantă este interacțiunea operativă prin intermediul canalelor moderne între autoritățile publice și locale din zona eligibilă a Republicii Moldova și România, precum și creșterea fluenței traficului feroviar, cu respectarea tuturor condițiilor de siguranță.
Cu acest scop, în România a fost modernizată rețeaua de comunicații existentă, iar în Republica Moldova a fost dezvoltată o nouă rețea, fiind interconectată pe două relații, între Iași–Chișinău și Galați–Giurgiulești. Locaţiile stabilite pentru traseul magistralei sunt situate atât în mun. Chișinău, cât şi în partea de sud a Republicii Moldova. Instalarea echipamentelor necesare, a fost efectuată în 36 de localități, din ambele țări, principalele din Republica Moldova fiind: Postul Vamal ,,Giurgiulești”, IP Cahul, IP Taraclia, IP Comrat, IP Cimișlia, IP Hîncești, IP Ialoveni, sediul central al MAI, IP Căușeni, IP Ștefan Vodă, Postul Vamal ,,Palanca”.
Ca rezultat al acestui proiect, între Iași și Chișinău, a fost instalat și operat un flux de date cu o capacitate de 1 Gb/s, iar pe teritoriul Republicii Moldova s-a reușit implementarea unei rețele radio cu capacitatea de transmisie de 155 Mb/s.
Echipamentele din cadrul magistralei de radiorelee sunt dotate cu utilaje și procedee moderne atât la capitolul echipament radio, cât și la cel ce vizează echipamentele de telecomunicații și transport de date.
Toate avantajele noilor sisteme sunt la dispoziția serviciilor pentru situaţii de urgenţă, poliţiei, autorităţilor publice locale, staţiilor de cale ferată, dar şi altor instituţii şi entităţi ale statului, care în ansamblu prin optimizarea timpului de reacție, vor aduce în mod indirect un beneficiu populației.
Prin prisma proiectului dat, a fost modernizat sistemul de dirijare a traficului feroviar pe relația Galați – Larga – Giurgiulești prin trecerea la echipament modern de dispecerizare a traficului feroviar, care diminuează riscul de interpretare eronată a mesajelor feroviare și permite schimbul informațional maxim operativ și securizat.
Toate grupurile-ţintă au acum acces la un sistem operativ și securizat de schimb de date. Toate avantajele lui, în special nivelul modern al calităţii informaţiilor şi serviciilor, vor fi valorificate prin intermediul autorităţilor de întreaga populaţie.
Valoarea totală a proiectului “Infrastructura transfrontalieră” este de 5, 225, 000 Euro din care 4 700 000 Euro reprezintă finanțarea Uniunii Europene, echivalentul a 100 875 630 lei. Impactul acestui proiect și rezultatele realizate corespund în întregime sloganului promovat în cadrul Programului Operaţional Comun România – Ucraina – Republica Moldova 2007 – 2013: „Granițe Comune – Soluții comune“, oferind potențial maxim pentru fiecare utilizator și beneficiar al proiectului.
Cristina Parfeni