[ X ]
Rezultatele auditului la Ministerul Educației și Cercetării, examinate în ședința Curții de Conturi
6 Septembrie

Rezultatele auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Educației și Cercetării încheiate la 31 decembrie 2023 și ale Raportului auditului conformității asupra utilizării resurselor financiare de către Ministerul Educației și Cercetării pentru implementarea unor programe finanțate din bugetul de stat în anul 2023 au fost examinate astăzi, 5 septembrie în ședința Curții de Conturi a Republicii Moldova (CCRM).

MEC are o structură complexă și include 3 autorități administrative, 52 instituții bugetare, 87 instituții la autogestiune și o întreprindere de stat în care ministerul are calitatea de fondator.

În anul 2023, pentru realizarea obiectivelor și desfășurarea activităților operaționale, Ministerului Educației și Cercetării i-au fost precizate alocații în cuantum de 3.014,4 mil. lei, fiind executate 2.939,6 mil. lei (sau la nivel de 97,5%), cheltuielile efective însumând 2.933,9 mil. lei.

În opinia Curții de Conturi, rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Educației și Cercetării, încheiate la 31.12.2023, sub toate aspectele semnificative, cu unele excepții, oferă o imagine corectă și fidelă în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil, fiind emisă opinia de audit cu rezerve.

Opinia de audit cu rezerve emisă se bazează pe următoarele observații de audit:

nu a fost asigurată organizarea evidenței contabile corecte în conformitate cu cerințele Ordinului ministrului finanțelor nr. 216/2015 prin confirmarea documentară, plenitudinea și continuitatea înregistrării în evidența contabilă a operațiunilor economice, în consecință, fiind imposibil de a obține probe suficiente pentru a confirma valoarea de 7803,2 mil. lei la grupa de conturi „Acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țării”;
în lipsa unor documente justificative, fără a efectua anumite reconcilieri între datele MEC și datele evidenței contabile a patru instituții de învățământ superior, Ministerul unilateral a majorat soldul grupei de conturi 415 cu valoarea activelor nete transmise acestora în sumă de 1045,1 mil. lei, fapt care a determinat existența unor erori de contabilizare. De exemplu: la Universitatea Pedagogice de Stat (UPS) „Ion Creangă” – majorarea datelor cu 128 mil. lei. O situație similară se atestă și la 25 de Centre de Excelență și Colegii, care activează în condiții de autogestiune – a fost majorată unilateral valoarea activelor nete transmise în proprietate acestora în suma de 22,5 mil. lei;
deficiență sistemică constatată ține de darea în exploatare a obiectivelor în curs de execuție, care în realitate sunt exploatate de mulți ani în procesul educațional al instituțiilor de învățământ, de exemplu: Centrul Republican pentru Copii si Tineret „Artico”, unde clădirea administrativă cu suprafața de 5,8 mii m2, încă din anul 2008 este reflectată în evidența contabilă ca investiții capitale în curs de execuție în sumă de 105 mil. lei; Liceul Teoretic Republican „Aristotel” utilizează 6 construcții cu suprafața de 3,5 mii m2, în valoare de 77,8 mil. lei, care sunt reflectate ca investiții capitale în curs de execuție și situație similară la Școala Sportivă Specializate de Fotbal nr. 2;
nu au fost recunoscute și înregistrate ca active nemateriale Standardele de calificare pe diferite domenii de studii, elaborate în cadrul proiectului „Învățământ superior”, astfel valoarea activelor nemateriale a fost subevaluată, iar a cheltuielilor supraevaluată cu 22 mil. lei.
De asemenea, auditul a menționat despre constatările care nu au influențat opinia, dar necesită a fi comunicate persoanelor însărcinate cu guvernanța:

în anul 2023 nu au fost realizate prevederile normative referitoare la preluarea de către MEC de la Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a calității de fondator al 8 instituții publice la autogestiune, valoarea patrimoniului constituind 457,3 mil. lei. Abia în luna aprilie 2024 au fost semnate documentele în vederea preluării a 3 din 8 instituții de învățământ, iar situația privind preluarea celorlalte 5 instituții este una incertă;
grupa de conturi „Clădiri” a fost subevaluată cu 4,8 mil. lei,. cele mai elocvente cazuri s-au constatat la:
Centrul Republican pentru Copii și Tineret „Artico” și Centrul Sportiv de Pregătire a Loturilor Naționale, acestea neajustând valoarea contabilă a bunurilor gestionate la datele din extrasele cadastrale, fiind denaturat raportul financiar consolidat cu suma totală de 14,3 mil. lei;

Centrul Sportiv de Pregătire a Loturilor Naționale, creat prin contopirea mai multor centre și baze sportive, inclusiv a Bazei sportive „Speranța” trebuia să preia patrimoniul acesteia, inclusiv: 2 clădiri capitale și 19 căsuțe din lemn în valoare totală de 6,5 mil. lei, care anterior aparțineau Scolii Sportive Republicane Specializate de Lupte. În cadrul inventarierii efectuate în anul 2009 s-a constatat că căsuțele din lemn au fost demolate și reflectate ca lipsuri, iar în rezultatul inventarierii inopinate efectuate în anul 2017, s-a constatat lipsa și a celor 2 clădiri capitale, care au fost demolate de persoane necunoscute. Deși materialele privind lipsa clădirilor respective s-au transmis organului de anchetă, valoarea acestora continuă să supraevalueze grupa de conturi „Clădiri”, nefiind reflectate în extrabilanț.
MEC și instituțiile din subordine nu au transmis regulamentar către Agenția Proprietății Publice 25 de terenuri cu suprafața totală de 204.3 ha, în sumă de 168,5 mil. lei, etc.
Cu referire la Raportul de audit al conformității asupra utilizării resurselor financiare de către Ministerul Educației și Cercetării pentru implementarea unor programe finanțate din bugetul de stat în anul 2023 au fost constatate următoarele.

În anul 2023 pentru executarea comenzii de stat în vederea pregătirii cadrelor au fost utilizate mijloace în sumă de 1726,2 mil. lei. Planul de pregătire a cadrelor pe anul 2023 nu a fost elaborat conform Codului Educației, și anume: pe meserii și specialități. MEC a aplicat o altă abordare repartizând comanda de stat doar pe domeniul general de studii. Mai mult ca atât, planul de admitere nu este racordat pe deplin cu nevoile pieței muncii, așa cum este prevăzut în Strategia de dezvoltare „Educația 2030”.

Un alt aspect deficitar constatat de audit reprezintă imperfecțiunea cadrului normativ. Deși, Codul Educației distinct statuează costul standard per elev/student ca indicator-cheie pentru determinarea finanțării, acesta nu definește ce semnifică noțiunea de cost standard, lipsind și modalitatea de calculare a costurilor în baza pachetului standard.

Metodologia de finanțare a instituțiilor de învățământ stabilește doar un mecanism de repartizare între instituțiile de învățământ a alocațiilor bugetare în funcție de numărul de studenți echivalenți. Reglementările existente generează lipsa informațiilor veridice cu privire la costul privind instruirea unui elev/student în aspectul specialității, ciclului de studii și mijloacelor necesare pentru pregătirea cadrelor din contul finanțării bugetare, precum și neclarități în vederea determinării corecte a taxei de studii în bază de contract, fapt menționat în cadrul altor audituri efectuate de Curtea de Conturi la instituțiile de învățământ.

Cu privire la finanțarea federațiilor de sport din mijloace bugetare și validarea cheltuielilor efectuate, auditul a depistat deficiențe în monitorizarea de către MEC a contractelor încheiate cu federațiile de sport, precum și lipsa unor proceduri elaborate și aplicate privind modificarea contractelor respective, ce au generat validarea cheltuielilor efectuate cu depășirea devizelor de cheltuieli sau pentru unele evenimente neprevăzute de contracte în valoare totală de 5,1 mil. lei.

De asemenea, alocațiile bugetare ale ministerului pentru subvenționarea unor cheltuieli cu caracter excepțional și imprevizibil în domeniul sportului în sumă de 19,4 mil. lei au fost distribuite pentru finanțarea a 22 federații de sport, conform solicitărilor înaintate de către acestea, în lipsa unui proces sau procedurii de lucru documentate.

Cu privire la granturile alocate instituțiilor de învățământ, auditul a menționat că în perioada anului 2023 s-a înregistrat o creștere a soldului creanțelor instituțiilor de învățământ la grupa de conturi destinată granturilor, care la finele anului au însumat 239,8 mil. lei, fiind în creștere de 2,6 ori față de perioada anterioară.

Cele menționate au fost cauzate de: existența unor norme lacunare în actul normativ intern privind alocarea finanțării suplimentare instituțiilor de învățământ superior, ceea ce a determinat tergiversarea procesului de valorificare a mijloacelor bugetare alocate în aceste scopuri. Astfel, verificările de audit au atestat că, doar la 3 instituții de învățământ nevalorificarea a 16 mil. lei a granturilor se datorează tergiversării obținerii documentelor permisive necesare inițierii reconstruitei, respectării altor cerințe tehnice.

Generalizând per ansamblu constatările de audit, Curtea de Conturi a conchis că unele procese auditate în cadrul MEC sunt afectate de neconformități și carențe, ca urmare a neimplementării unui management financiar aliniat principiilor bunei guvernări, precum și existenței unui cadru normativ lacunar.

Inapoi la arhiva noutaților