Ministrul Afacerilor Interne, Ana Revenco a susținut astăzi, 29 noiembrie curent, o conferință de presă cu tematica „Evaluarea activității MAI – realizări, priorități și perspective”.
De la începutul mandatului, activitățile au fost setate pe câteva priorități imediate, bazate pe analize inițiate în legătură cu funcționarea sistemului, pentru a înțelege mai bine care sunt punctele tari, dar și unde sunt vulnerabilitățile pentru a acționa corect și prompt.
Perspectivele au fost ghidate de câteva obiective majore, și anume: eficiența instituțională, securitatea cetățenilor, lupta cu corupția și parteneriatele strategice.
În cadrul auditului sistemului afacerilor interne, s-a depistat faptul că peste 43 mil. lei au fost cheltuiți prin ocolirea procedurilor legale.
În acest sens, una dintre activitățile imediat demarate a fost auditul proceselor, serviciilor și achizițiilor desfășurate în cadrul Ministerului. Astfel, potrivit datelor preliminare, de-a lungul timpului au fost identificate fraude, încălcări de procedură și utilizare ineficientă a resursei umane și financiare.
Câteva constatări din raportul preliminar:
· 54,5% din bugetul total pe anul 2020, destinat achizițiilor, și anume peste 43 mil. lei au fost cheltuiți prin ocolirea procedurilor legale, fără licitație publică, cerere de oferte de prețuri sau acord cadru;
· Achiziționarea autoturismelor în valoare de 50 mil. lei a fost realizată cu abateri și încălcări, fiind ratate economii de cca 10 mil. lei;
· Realizarea lucrărilor de construcție și achitarea în avans a acestora cu încălcarea prevederilor legale, fără proiect, cu un deviz de cheltuieli în valoare de peste 100 mil. lei. Avansuri nejustificate achitate operatorilor economici pentru lucrările neexecutate în valoare de aproape 30 mil. lei.
Una dintre măsurile imediat întreprinse a fost stoparea achizițiilor în derulare, în valoare de peste 43 mil. lei. A fost creat un grup de control al achizițiilor cu un plan concret de verificare complexă.
Un alt element al auditului demarat abordează funcțiile și atribuțiile îndeplinite în prezent de către sistemul afacerilor interne, calitatea serviciilor oferite și eficiența acestora.
La fel, s-a identificat că în perioada precedentă, Ministerul nu avea nici un document de politici actualizat, care să coordoneze domeniile pe care le are în gestiune. În acest sens, a fost format Biroul de Analiză și Dezvoltare, care va concepe Programul de Dezvoltare Strategică al sistemului afacerilor interne. Acest program va sta la baza documentelor de politici sectoriale și instituționale, propunerilor legislative, programelor bugetare și proiectelor strategice cu partenerii de dezvoltare care urmează să fie promovate la nivelul MAI. Documentul va fi prezentat publicului spre consultări deja la începutul anului viitor.
Combaterea criminalității – rezultate record
Sub aspectul combaterii criminalității, chiar dacă gradul de încărcare a specialiștilor a fost ridicat din cauza responsabilităților suplimentare legate de virusul COVID-19, aceștia au reușit să obțină rezultate bune. Acest lucru s-a datorat fermității prin care Ministerul a prioritizat grija față de siguranța cetățeanului în sectorul criminalități. Iar sub aspectul combaterii criminalității au fost obținute rezultate record, precum:
• În 85,5 la sută din cazurile de omucideri săvârșite, infractorii au fost identificați;
• În 98 la sută din cazuri de vătămări corporale grave, infractorii au fost identificați;
• În 86 la sută de atacuri tâlhărești săvârșite, infractorii au fost identificați.
Siguranța în trafic
Ministerul Afacerilor Interne tinde spre realizarea unui sistem hibrid de siguranță și securitate în trafic. În contextul politicii de digitalizare, se preconizează elaborarea unui concept de Sistem național integrat de supraveghere video a traficului rutier – fapt ce va permite distribuirea rațională a resursei umane, identificarea și intervenția promptă în cazuri de accident sau ilegalități.
„Știu de supărarea șoferilor care așteaptă minute întregi în trafic în ore de vârf. Pentru asta, am solicitat și sunt mobilizați zilnic peste 700 angajați în securizarea trecerilor de pietori și fluidizarea traficului rutier. Dar soluția la această problemă complexă este în special în mâinile Administrației Publice Locale. Au fost elaborate și expediate în adresa Primărei Chișinău zeci de prescripții punctuale și recomandări concrete în vederea sporirii securității în trafic. Vom extinde acest demers și în raport cu alte agenții. De fapt, chiar în această săptămână vor fi derulate mai multe ședințe în privința acestui aspect”, a menționat Ministrul Afacerilor Interne, Ana Revenco.
Combaterea corupției în subdiviziunile MAI
Au fost pornite 16 cauze penale în privința angajaților MAI și inițiate peste 170 anchete de serviciu. Au fost sancționați disciplinar peste 70 angajați și conducători. De asemenea, au fost încetate 85 raporturi de serviciu cu angajați în funcții de conducere din structurile subordonate MAI.
„Angajații din cadrul sistemului afacerilor interne trebuie să fie o mândrie pentru cetățenii țării noastre, iar prioritatea noastră este să asigurăm un salariu mai bun, condiții de muncă mai bune și dotări performante”, a accentuat Ministrul Afacerilor Interne, Ana Revenco.
Strategia națională de management integrat al Frontierei de stat
Prioritățile privind securitatea la frontieră au fost reflectate în Planul de acțiuni pentru implementarea Strategiei naționale de management integrat al Frontierei de stat, aprobat de curând. Un accent mai mare se pune pe lupta cu contrabanda, cu elementele corupte din sistemul poliției de frontieră, și pe fluidizarea traficului în punctele de trecere. Au fost relansate procesele ignorate înainte – patrulările comune cu autoritățile de specialitate din țările vecine, schimbul operativ de date, iar la punctele de trecere se află specialiștii FRONTEX, care ajută în procesul de consolidare a capacităților. Astfel, se reduce riscul breșelor de securitate la frontieră.
Pe lângă activitatea obișnuită, în această perioadă au fost mobilizate toate armele pentru a face front comun în combaterea virusului COVID-19 prin activități de prevenire, profilaxie și control. Zilnic, peste 500 angajați sunt implicați în astfel de activități.
Vă informăm că ponderea vaccinării în rândul angajaților afacerilor interne a crescut semnificativ de la 20 % în luna august, la 74 % la finele lunii noiembrie.
Au fost luate măsuri urgente în reluarea parteneriatelor strategice și a dialogului cu partenerii externi, naționali și cu societatea civilă. Au fost organizate întrevederi cu reprezentanți ai organizațiilor internaționale, ambasadori, reprezentanți speciali, directori de agenții internaționale, organizații ale societății civile locale și naționale.
Ca urmare a dialogului, s-au identificat perspective de colaborare pe toți pilonii de funcționare și dezvoltare.
În cazul provocărilor de securitate regională și cooperare internațională, s-au punctat activități comune de importanță majoră. Multe întrevederi s-au materializat în încheiere de acorduri. În calitate de exemplu, menționăm acordul cu FBI și accesul la baza de date biometrice, 3 acorduri de recunoaștere a permiselor de conducere, acordul cu Japonia pentru extinderea cooperării economice.
Este important de menționat misiunile internaționale ale MAI în Grecia și România – misiuni de succes și aducătoare de prestigiu și credibilitate internațională.
A fost relansat dialogul cu partenerii externi, având întâlniri bilaterale cu reprezentanți ai UE, SUA, România, Franța, Germani, Polonia, Suedia, Italia, Statele Baltice (Estonia, Lituania și Letonia), Azerbaidjan, China, Israel, Marea Britanie, Qatar, Ungaria, ICMPD, ICNUR, PNUD. Tot în acest context, au fost inițiate discuții în vederea semnării unor Acorduri de cooperare bilaterale în domeniul afacerilor interne cu SUA, Azerbaidjan și Israel. Nu în ultimul rând, a fost semnat Acordul de grant dintre Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Japoniei, privind extinderea cooperării economice japoneze.