Curtea de Conturi a emis o opinie cu rezerve asupra rapoartelor financiare ale Ministerului Apărării pentru anul 2024. Persistă deficiențe critice în gestionarea patrimoniului public și în organizarea controlului intern.
Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Apărării pentru anul bugetar încheiat la 31 decembrie 2024, exprimând o opinie cu rezerve. Aceasta se bazează pe constatări semnificative privind nerespectarea reglementărilor legale în gestionarea patrimoniului public, disfuncționalități în controlul intern managerial, deficiențe de audit intern și întârzieri în procesele de reorganizare a întreprinderilor de stat.
Auditul a evidențiat că Ministerul Apărării nu a respectat prevederile art. 4 din Legea nr. 246/2017, prin care bunurile din domeniul public nu pot fi transmise în capitalul social al întreprinderilor de stat. Deși întreprinderile au fost fondate anterior intrării în vigoare a legii, ministerul nu a întreprins măsuri corective. Lipsa unei liste exhaustive a bunurilor și lipsa recunoașterii contabile corespunzătoare nu permite confirmarea valorii raportate la contul „Acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țării”. Se estimează că această valoare este subevaluată semnificativ.
Auditul a evidențiat, de asemenea, alte deficiențe care nu au influențat opinia de audit, dar necesită atenție din partea entității auditate.
Se atestă ambiguități în legislația privind administrarea terenurilor destinate necesităților de apărare. Deși Hotărârea Guvernului nr. 671/2024 prevede excluderea acestor terenuri din aplicabilitatea HG nr. 91/2019, Legea nr. 121/2007 continuă să prevadă că ele sunt administrate de Agenția Proprietății Publice. În prezent este în consultare un proiect de modificare a Legii nr. 121/2007 care urmează să armonizeze cadrul normativ.
Majoritatea entităților subordonate au raportat implementarea controlului intern managerial, însă auditul a constatat că procesele financiar-contabile nu sunt documentate corespunzător. Lipsesc descrieri clare ale etapelor de consolidare a rapoartelor financiare și a acțiunilor de control necesare. Registrul riscurilor este incomplet, iar deficiențele de control intern nu sunt identificate și tratate sistematic.
Subdiviziunea de audit intern nu a funcționat timp de 5 ani, din cauza neîncadrării în funcția aprobată. Ministerul nu a reușit să implementeze cerințele Hotărârii Guvernului nr. 352/2023 privind extinderea compartimentului de audit intern până la 17 unități. Proiectul de reorganizare este în curs de avizare, însă întârzierile prelungite afectează negativ capacitatea de supraveghere a proceselor critice.
Ministerul nu a înregistrat în Registrul bunurilor imobile 89 de clădiri în valoare de 286,7 milioane lei și patru loturi de teren în valoare de 66,8 milioane lei. Înregistrarea acestora depinde de finalizarea delimitării terenurilor publice, proces aflat în derulare. De asemenea, 90 de bunuri imobile avariate, în valoare de 5,1 milioane lei, nu au fost excluse din evidența contabilă, în pofida inventarierii și constatării stării nesatisfăcătoare a acestora.
Ministerul nu a finalizat reformele începute în anii 2004 și 2018 privind reorganizarea prin absorbție sau transformare a unor întreprinderi de stat. Lipsa documentației privind transferul patrimoniului și refuzul de înregistrare de către Agenția Servicii Publice au împiedicat finalizarea procesului. Proiectele de hotărâri de Guvern aferente se află încă în proces de avizare.
Totodată, instituția se confruntă cu probleme în administrarea locuințelor de serviciu, având 13 cauze judiciare în derulare.
Recomandările auditului precedent au fost implementate la nivel de 38,9%. Persistența deficiențelor în domenii critice, precum evidența bunurilor și funcționarea auditului intern, denotă capacitatea administrativă de a corecta problemele semnalate anterior, o cauză fiind şi comunicarea deficitară cu factorii de decizie din autoritățile publice centrale şi locale, conlucrarea fiind necesară pentru soluționarea deficiențelor atestate.
CCRM recomandă Ministerului Apărării întreprinderea unor acțiuni urgente pentru remedierea deficiențelor identificate, accelerarea reformei structurale a întreprinderilor de stat, consolidarea auditului intern și implementarea unui sistem funcțional de control managerial. De asemenea, este necesară finalizarea înregistrării drepturilor patrimoniale asupra bunurilor statului și digitalizarea completă a evidenței contabile.