Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat, la data de 25 iunie curent, Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Apărării încheiate la 31 decembrie 2023.
În anul 2023, Ministerul Apărării a gestionat resurse în valoare de 2,2 mld. lei, înregistrând o creștere de 29,7 la sută față de anul precedent, la fel și valoarea cheltuieli a fost majorată cu 371,8 mil. lei, constituind de 1,2 mld. lei.
De asemenea, în anul 2023 Ministerul Apărării a administrat patrimoniu în valoare totală de 5,2 mld. lei, dintre care active financiare în sumă de 736,3 mil, lei și respectiv, active nefinanciare de 4,4 mld. lei.
În cadrul ședinței au fost prezentate principalele neconformități și carențe, care au stat la baza emiterii opiniei de audit cu rezerve:
Curtea de Conturi a relatat și despre unele carențe, care nu au influențat opinia de audit, dar implică neconformitatea activității de înregistrare și administrare a patrimoniului cu legile și reglementările relevante:
Un alt aspect abordat de auditul public extern se referă la faptul că, Ministerul Apărării a înregistrat la finele anului creanțe în valoare totală de 695,4 mil. lei, inclusiv creanțe cu termenul de prescripție expirat de 9,2 mil. lei, și datorii în sumă de 55,4 mil. lei, nefiind înregistrate datorii cu termenul de prescripție expirat. Din totalul creanțelor raportate, 672,7 mil. lei sau 96,7% reprezintă avansuri achitate sub formă de contribuție către PNUD și unor agenți economici de peste hotare. Sumele au fost imobilizate în anii 2021-2023 pentru procurarea echipamentului special, cu livrare, conform prevederilor contractuale, până în anul 2025. De menționat că, achizițiile de arme, muniții, sisteme de armament, tehnică cu destinație militară, piese de schimb și accesorii aferente acestora, a serviciilor de întreținere a echipamentului militar fac parte din excepțiile, de la normele conform cărora mărimea plății anticipate (avansului) nu poate depăși 60 de zile de la data primirii avansului.
În final, Curtea de Conturi a menționat că, deși, în cadrul misiunii de audit realizate în anul precedent au fost înaintate 18 recomandări, menite să contribuie la remedierea neconformităților constatate, nivelul de realizare a acestora a constituit 55,5%, fiind implementate – 5 recomandări, parțial implementate – 10 și neimplementate – 3 recomandări. O parte din recomandările implementate parțial sau neimplementate sunt în derulare, fiind reiterate în cadrul prezentei misiuni de audit.