Curtea de Conturi a Republicii Moldova, la data de 29 mai curent, a examinat Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), încheiate la 31 decembrie 2023.
În subordinea MAIA sunt 16 instituții care în anul 2023 au gestionat resurse în valoare de 2 mld. 403,2 mil. lei, cheltuieli în valoare de 2 mld. 540,3 mil. lei și a administrat patrimoniu în valoare totală de 1,3 mld. lei.
În cadrul ședinței au fost menționate cele mai semnificative neconformități și carențe care au stat la baza exprimării opiniei de audit cu rezerve:
Cu referire la alte aspecte care nu au influențat opinia de audit, s-a constatat tergiversarea transmiterii funcției de fondator a 8 instituții publice la autogestiune (colegii și centre de excelență) de la Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare la Ministerul Educației și Cercetării, prevederile HG nr. 793/2022, nefiind realizate până în prezent. Prin demersul din decembrie 2023, MAIA a transmis Ministerului Educației și Cercetării acte de primire-predare a 4 instituții de învățământ, în aprilie 2024, fiind semnate doar 3 acte de primire-predare, urmând a fi întreprinse măsuri pentru întocmirea și semnarea celorlalte 5 acte de primire-predare.
Auditul a atras atenția și asupra carențelor, care implică neconformitatea activității de înregistrare și administrare a patrimoniului gestionat cu legile și reglementările aferente domeniului. Astfel, MAIA nu a asigurat înregistrarea drepturilor patrimoniale a 46 de clădiri, cu suprafața totală de 71,2 mii m2, valoare contabilizată a acestora constituind 42,3 mil. lei.
Totodată, instituțiile din subordinea MAIA țin în evidența sa contabilă 31 de terenuri cu suprafața de 479,62 ha, în valoare de 28,8 mil. lei, drepturile patrimoniale asupra cărora conform înscrisurilor din registrul bunurilor imobile (RBI), aparțin APP, până în prezent nefiind întocmite actele de primire-predare în acest sens.
De asemenea, conform datelor din RBI, 3 clădiri aparțin cu dreptul de proprietate Ministerului Administrației Publice Locale, care a fost lichidat/reorganizat cu mulți ani în urmă, urmând a fi întreprinse măsuri pentru ajustarea înscrisurilor la rigorile actuale.
În aceeași ordine de idei, se menționează tergiversarea implementării pe parcursul mai multor ani a prevederilor Hotărârii Guvernului cu privire la aprobarea listei terenurilor proprietate publică a statului din administrarea APP nr. 161/2019, conform căreia, terenurile proprietate publică de stat gestionate de minister urmau a fi transmise prin actele de primire-predare către APP. Astfel, se atestă că:
De asemenea, MAIA, pe parcursul mai multor ani, nu au întreprins măsuri pentru ajustarea înscrisurilor din Anexa nr. 14 la HG nr. 351/2005, fiind constatate neconcordanțe semnificative între numărul de clădiri real administrate de către MAIA și numărul de clădiri incluse în hotărârea respectivă. Astfel, din totalul de 258 de clădiri gestionate de MAIA, drepturile de proprietate sunt înregistrate pentru 212 de clădiri, dintre care doar 99 sau 46,7 % sunt incluse conform prevederilor legale.
S-a constatat existența în cadrul MAIA a unui număr semnificativ de zile de concediu anual nefolosite (7687 de zile), ce ar impune obligații legale față de personalul încadrat, precum și contribuie la apariția unor angajamente financiare suplimentare pentru anii bugetari viitori, care constituie minim 5 mil. lei, urmând a fi întreprinse măsuri pentru reducerea numărului acestora.
Auditul a evidențiat necesitatea stringentă de ajustare a actelor de constituire a tuturor Unităților de implementare a proiectelor finanțate din surse externe (UIP) din țară care au statut de persoană juridică, prin ajustarea formelor organizatorice juridice atribuite ultimelor, pentru a exclude pe viitor interpretarea și abordarea neuniforma, precum și, revizuirea, după caz, a prevederilor din acte de constituire a UIP ce țin de modului de ținere a evidenței contabile.
Auditul denotă că controlul intern managerial în cadrul MAIA asigură parțial identificarea și gestionarea eficientă a riscurilor aferente procesului financiar-contabil, inclusiv a celor legate de întocmirea situațiilor financiare consolidate. Deși, în cadrul misiunii de audit realizate în anul precedent au fost înaintate 17 recomandări, menite să contribuie la remedierea neconformităților constatate, o parte din deficiențe continuă să se mențină și în anul 2023, nivelul de realizare a recomandărilor constituind 36,7%.
Pe parcursul misiunii de audit, MAIA a remediat unele neconformități atestate. Astfel în anul 2024:
La finalul ședinței, Curtea de Conturi a menționat despre înaintarea recomandărilor menite să contribuie la remedierea neconformităților constatate.