[ X ]
PSDE: Supravegherea examenelor cu ”voluntari plătiți” – o măsură inconsistentă și populistă
5 Iunie

Partidul Social Democrat European (PSDE), într-o declarație, a constatat că, „în 2025, Ministerul Educației a anunțat că examenele de absolvire a gimnaziului (clasa a IX-a) vor fi monitorizate de așa-numiți „voluntari” – studenți remunerați din bugetul public. Deși acest mecanism a fost testat anterior în câteva raioane, extinderea sa la nivel național ridică numeroase întrebări și generează critici justificate”, informează CURENTUL. 

Potrivit formațiunii, „este legitim să ne întrebăm: de ce Ministerul își amintește de corectitudine abia în pragul examenelor? Unde a fost această preocupare pentru echitate și transparență în cei cinci ani de gimnaziu? În tot acest timp:

nu s-au realizat evaluări sistematice, independente, care să reflecte nivelul real de cunoștințe al elevilor;

nu s-a monitorizat aplicarea efectivă a curriculei din perspectiva progresului educațional;

evaluările externe efectuate de ANACEC nu au avut ca scop principal măsurarea gradului de pregătire a elevilor între ciclurile școlare.

Chiar dacă, în acest an, Ministerul a introdus unele forme de testare a procesului educațional, acestea sunt tardive și insuficiente. Nu poți corecta în câteva luni ceea ce a fost ignorat ani la rând.

Astăzi, în loc să discutăm despre calitatea învățării, dezbatem decorul supravegherii. În loc să ne întrebăm ce au învățat elevii, ne preocupăm cine îi supraveghează în timpul examenului.

Mai mult, noțiunea de „voluntar plătit” este, în sine, o contradicție și trădează o improvizație riscantă:

studenții nu au pregătirea pedagogică necesară și nici autoritate profesională;

statutul lor juridic este ambiguu;

cadrele didactice, care au contribuit constant la pregătirea elevilor, sunt tratate cu suspiciune și excluse din procesul de evaluare.

Această decizie este superficială și populistă, menită mai degrabă să creeze aparența unei rigori decât să rezolve problemele reale ale sistemului educațional”.

În context, PSDE solicită Ministerului Educației:

să renunțe la gesturi simbolice și să instituie mecanisme reale, durabile și transparente de evaluare a progresului școlar, începând din ciclul primar;

să clarifice public statutul, procesul de selecție și criteriile de remunerare a „voluntarilor” implicați în supravegherea examenelor;

să reconstruiască încrederea în cadrele didactice, fără de care nu poate exista un sistem educațional echitabil și funcțional.

„Educația nu se repară prin intervenții de imagine în preajma examenelor. Ea se clădește temeinic, an de an, în fiecare clasă, prin seriozitate, coerență și responsabilitate”, a conchis partidul.

Inapoi la arhiva noutaților