În ultimii ani, în Moldova, se atestă o tendință de creștere a terenurilor plantate cu prun. Suprafețele plantate în ultimii doi-trei ani sunt comparabile cu cele plantate cu măr.
Moldova produce peste 100 mii tone de prune pe 22 mii hectare.
Cu o poziție foarte bună pe piața României, în ultimii cinci ani, prunele moldovenești cuceresc noi piețe precum: Polonia, Republica Cehă, Letonia și, mai recent, Austria și Germania. În 2019 mai mult de 1300 tone de prune au fost exportate în Germania, alte 700 de tone au ajuns în Austria. Cumpărătorii germani au apreciat calitatea fructelor livrate din Moldova și ar dori să majoreze cantitatea de fructe importate din Moldova.
Datorită aportului programului de mentorat la export pe piața UE, implementat de Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe Moldova Fructe și finanțat de Corporația Financiară Internațională în cadrul proiectul: „Reforma Climatului Investițional în R.M.”, mai multe companii, membre ale Asociației Moldova Fruct și-au stabilit, cu ajutorul experților locali și olandezi, strategii de marketing, iar pe această cale au reușit să acceseze noi piețe.
„Noi am determinat strategia de marketing și am pus accent pe cerințele cumpărătorului. În 2019 am atins 2 mari obiective: am obținut certificat GlobalG.A.P. și am făcut primul export de prune în Germania. Nu a fost simplu, a fost nevoie să respectăm toate procedurile, să prezentăm certificatul GLOBALG.A.P. și rezultatele analizelor pentru reziduuri de pesticide în fructe, care nu trebuia să depășească norma maxim admisibilă. Cu eforturi și responsabilitate am reușit să exportăm 200 tone de prune în Germania”, a spus Diana Vlasiuc, specialist marketing Agarista Agricola SRL, beneficiară a programului de mentorat.
Experiența Agarista Agricola SRL a fost prezentată recent, în cadrul unui schimb de experiență, și altor producători de prune care ar dori să-și diversifice piața de desfacere a fructelor. În cadrul evenimentului, organizat de Moldova Fruct, au fost prezentate cerințe și standarde de producere și marketing a prunelor cu respectarea normelor maxim admisibile de reziduuri conform cerințelor rețelelor de magazine din Germania și UE în general.
„Prunele au o perspectivă bună pe piața UE, dar numai în cazul când respectăm cu rigurozitate standardele de calitate. În cadrul întreprinderilor noastre producerea și marketingul trebuie să fie în strânsă legătură, dacă nu respectăm tehnologiile de producere, nu respectăm normelor maxim admisibile de reziduuri – nu putem vorbi despre export”, menționează directorul executiv al Asociației Moldova Fruct, Iurie Fală.
În continuare, cu ajutorul Corporației Financiară Internațională, Moldova Fruct va acorda asistență în consolidarea capacităților de export producătorilor de fructe proaspete și procesate pentru accesarea piețelor, identificarea și stabilirea relațiilor cu noii cumpărători.