[ X ]
Promo-LEX a analizat cheltuielile candidaților la funcția de Președinte. Iată ce a constatat!
28 Octombrie

În perioada 30 septembrie – 14 octombrie, Asociația Promo – Lex a desfășurat cea de-a patra Misiune de observare și monitorizare a alegerilor Președintelui din 30 octombrie 2016 și a constatat mai multe lucruri privind finanțarea campaniei electorale, transmite CURENTUL.

Potrivit Promo-LEX, 6 candidați electorali au deschis conturi – Marian Lupu, Andrei Năstase, Inna Popenco, Dumitru Ciubașenco, Iurie Leancă și Igor Dodon.

Pe 14 octombrie la CEC au fost depuse 10 rapoarte financiare și un demers (Ana Guțu) despre nerespectarea acestor cheltuieli.

Pe 17 octombrie Maia Laguta a fost somată de a depune raportul financiar. Pe 20 octombrie Inna Popenco a fost exclusă din cursa prezidențială. Pe 22 octombrie CEC a solicitat Maiei Sandu să prezinte raportul financiar complet.

La CEC au fost declarate donații financiare de 27 246 860 lei dintre care donațiile financiare în sumă de 4 971 261,05 ale candidaților Iurie Leancă, Dumitru Ciubașenco, Maia Sandu și Inna Popenco. Patru candidați electorali au avut donații materiale în sumă de 756 086 lei – Maia Sandu, Igor Dodon, Inna Popenco și Dumitru Ciubașenco.

Conform ponderilor cheltuielilor pentru campania electorală, 97% au fost cheltuite pentru publicitate, celelalte 3% pentru transport, sedii, consultanță, voluntari, evenimente.

Cele mai multe cheltuieli pentru sedii, servicii aferente și telefonie le-a avut Dumitru Ciubașenco – 42960,93 lei declarate la CEC.

Pentru cheltuielile de remunerare nici un candidat nu a declarat vreo sumă la CEC, dar conform estimărilor Promo-LEX, Marian Lupu a cheltuit 42 mii de lei.

Pentru recompense doar Marian Lupu a declarat la CEC cheltuieli de 45 696 lei, dar conform estimărilor suma se ridică la 361 100 lei.

Pentru transport cel mai mult a cheltuit Dumitru Ciubașenco – trei sute de mii de lei raportate la CEC, cu mult mai mult decât estimările Promo – Lex – 4146 lei.

Pentru publicitate electorală cel mai mult a raportat la CEC Mihai Ghimpu – 1 042 800 lei, deși Promo-LEX afirmă că în celelalte rapoarte sumele sunt foarte mici, în comparație cu agitația electorală desfășurată.

Pentru publicitate în presa scrisă cel mai mult a cheltuit Dumitru Ciubașenco – 1 096 596 lei, deși conform estimărilor Promo-LEX el a cheltuit doar 67 024 lei.

Pentru evenimente publice la CEC cel mai mult a raportat Inna Popenco – 148677,57 lei, deși Promo – LEX nu a sesizat vreo sumă cheltuită în acest sens.

Pentru publicitate stradală cel mai mult a cheltuit Marian Lupu – 1 285 146 lei raportați la CEC. De asemenea, Marian Lupu a cheltuit cel mai mult pentru mijloacele de informare electronice – 489 687 lei raportați la CEC.

Cristina Parfeni

Inapoi la arhiva noutaților