Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat, la data de 30 septembrie curent, Raportul misiunii de follow-up privind evaluarea nivelului de implementare a recomandărilor înaintate prin Hotărârea Curții de Conturi nr. 82/2020, precum și a recomandărilor tangențiale problemelor abordate în cadrul acesteia, înaintate prin alte Hotărâri ale Curții aferente domeniului TI.
Scopul misiunii a fost evaluarea modului în care entitățile vizate în Hotărârea Curții de Conturi nr.82/2020 au abordat problemele constatate de audit precedent, inclusiv prin implementarea recomandărilor înaintate de Curte, în perioada 2021- 2024 (semestrul I).
În anul 2020, CCRM a efectuat un audit de performanță pentru a evalua progresele înregistrate în implementarea sistemelor informaționale (SI) în sectorul public, a riscurilor și a vulnerabilităților ce pot afecta buna gestiune a resurselor financiare utilizate pentru crearea, implementarea și gestionarea SI. Auditul a elucidat multiple probleme sistemice și factori de risc care afectau utilizarea eficientă a resurselor pentru implementarea, gestionarea și valorificarea SI. Printre problemele identificate se numărau:
În urma auditului, Curtea de Conturi a emis 13 recomandări către autoritățile responsabile pentru eliminarea deficiențelor constatate.
Progresul realizat în perioada 2021-2024
În contextul misiunii de follow-up s-a constatat că, deși au fost înregistrate rezultate vizibile, persistă probleme care necesită soluții mai aprofundate. Rezultatele pozitive includ:
De asemenea, Agenția de Guvernare Electronică (AGE) a contribuit la eficientizarea achizițiilor în domeniul TI, instituind și asigurând funcționarea Sistemului Informațional Registrul Resurselor și Sistemelor Informaționale de Stat, în care au fost înregistrate 67 de entități publice, dintre care 41,7% au completat informația privind 88 SI și 6 resurse informaționale. La fel, AGE a coordonat/avizat 115 propuneri de buget ale autorităților/instituțiilor publice aferente cheltuielilor pentru TIC, 160 planuri generale de achiziții TIC, precum și emis 689 avize asupra procedurilor de achiziții în domeniul TIC etc.
Probleme nesoluționate și deficiențe persistente
În pofida faptului că au fost întreprinse mai multe acțiuni, unele probleme semnificative rămân nesoluționate, condiționând materializarea riscurilor identificate de auditurile Curții. Printre acestea se evidențiază:
În concluzie, misiunea de follow-up a constatat un nivel de 37% de recomandări implementate, 57% – parțial implementate, iar 6% din recomandările înaintate fiind neimplementate. Astfel, s-au evidențiat progrese semnificative în unele domenii esențiale pentru implementarea și gestionarea SI în sectorul public, însă persistă o serie de probleme care necesită soluții urgente. Capacitățile instituționale reduse, cadrul normativ incomplet și lipsa unui control riguros în procesul creării, implementării și gestionării SI în sectorul public continuă să reprezinte provocări majore pentru eficientizarea resurselor publice.
Pentru a asigura o gestionare eficientă și durabilă a sistemelor informatice în sectorul public, CCRM recomandă continuarea eforturilor pentru consolidarea cadrului normativ, intensificarea instruirilor, precum și îmbunătățirea monitorizării și controlului asupra procesului de achiziție și implementare a sistemelor TI.