Prim-ministrul Pavel Filip invită companiile de media și publicitate din Vest să investească în R. Moldova. În acest sens, Premierul a publicat un editorial în publicația www.euroactiv.com.
Democratul spune că, din ianuarie 2016, Republica Moldova a făcut paşi importanţi spre consolidare democratică şi stabilizare economică.
„Totodată, mai sunt multe de făcut ca să îndeplinim toate standardele UE şi să arătam că putem fi un candidat viabil la aderare, la momentul potrivit atât pentru ţara mea cât şi pentru UE. În acest context, asigurarea unui spaţiu media mai divers este cheie. Acest editorial este o pledoarie către companiile de media şi publicitate din Vest de a considera activ posibilitatea de a investi în Moldova. După cum arată raportul de Implementare a Acordului de Asociere pe 2017, publicat recent de Comisia Europeană, 2016 a fost un an care a adus noi începuturi pentru ţara noastră. Moldova a lăsat în urmă criza politică, financiară şi stagnarea economică din 2015 şi a decis să se îmbarce pe o cale ambiţioasă spre reforme. Foaia de Parcurs cu UE semnată în martie a fost adoptată şi implementată aproape în întregime iar un acord de stand-by cu FMI a fost semnat în noiembrie. Pe frontul economic, rezultatele macroeconomice au confirmat strategia Guvernului: rata de creştere a fost de circa 3% în 2016, iar pentru 2017 previziunea e de 4.1%. Climatul economic pozitiv a fost recunoscut şi de agenţiile internaţionale de rating, care ne consideră un mediu de business stabil, de încredere. Ca mantra guvernamentală, am avut dreptate: am numit anul 2016 anul stabilităţii. Ambiţia noastră pentru 2017 este sa fie anul creşterii şi al investiţiilor, iar investitorii au început deja sa fie cu adevărat interesaţi de Moldova. Avem nevoie de asemenea investiţii şi în sfera media”, afirmă Prim-ministrul.
Pavel Filip mai scrie că, dacă economia şi-a revenit, încrederea în principalele instituţii democratice şi în liderii politici mai are încă nevoie de îmbunătăţire.
„După ani de certuri politice, moldovenii sunt sceptici cu privire la majoritatea lucrurilor propuse de reprezentanţii lor. Instituţiile trebuie să inspire mai multă participare şi mai multă încredere publică. De aceea, de exemplu, o dezbatere cu privire la un nou sistem electoral a început în Parlament; principala propunere e sa ne mutam de la un sistem de listă la votul uninominal. În paralel, facem reforma majoră a administraţiei, reforma pensiilor, luând şi acţiuni serioase în domeniul sănătăţii şi în alte arii. În acelaşi timp, eu şi colegii mei de majoritate parlamentară suntem perfect conştienţi că pentru consolidare democratică avem nevoie de media activă şi diversificată. Fiecare manual de democraţie marchează rolul pivot jucat de către presa liberă. După cum a fost remarcat şi de partenerii noştri vestici, vocea presei autohtone nu e suficient de puternica – lipsă de resurse impactează negativ abilitatea jurnaliştilor de a informa mai bine populaţia şi de a spune mereu adevărul în faţa puterii. Spaţiul media este polarizat; sunt anumiţi paşi pe care Guvernul poate să îi ia, şi îi vom lua bazat atât pe expertiza noastră, cât şi pe cea a partenerilor noştri de dezvoltare, dar sunt anumite lucruri care nu pot fi rezolvate decât prin investiţii străine şi competiţie economică”, mai spune Filip în editorialul publicat pe www.euractiv.md.
Tot acolo, Premierul se referă și la ceea ce pot face autoritățile pentru a asigura buna dezvoltare a mass-media.
„Întrebarea evidentă este ce se poate face ca presa să devină într-adevăr a patra putere în stat şi unul dintre principale motoare ale consolidării democratice în Moldova. Ceea ce pot face Guvernul si Parlamentul e să joace un rol regulator şi să asigure un spaţiu corect pentru toata lumea. Un nou Cod audiovizual va fi dispus de Speakerul Parlamentului, Andrian Candu, de a fi elaborat, împreuna cu expertiza Consiliului Europei, ținând cont de noile Directive UE ce se dezbat acum de Parlamentul European. Dar, mai mult ca orice în lumea de azi, media este un business ghidat nu doar de interesul public, dar şi de profit. În final, capacitatea unui ziar sau a unui canal TV de a-şi informa cum se cuvine cititorii sau telespectatorii depinde în mod fundamental de sănătatea financiară a instituţiei media. Deşi timpurile sunt complicate pentru businessurile media de peste tot din lume, şi multe guverne au optat să intervină prin scăderi de taxe pentru jurnalişti şi subvenţii, echilibrul corect trebuie atins între implicarea guvernului, competiţia pieţii şi independenţa editorială. Din nou, brandul şi rezilienţa companiei media sunt cheie”, afirmă politicianul.
Pavel Filip mai spune că, Prim-Ministru al Moldovei, nu poate decât spera la un spaţiu media mai diversificat şi solid, unul care reflectă heterogenitatea opiniilor care există în societatea noastră.
„Având în vedere că resursele noastre naţionale sunt limitate, credinţa mea este că o implicare mai puternică a companiilor media şi de publicitate din Vest ar îmbunătăţi în mod decisiv calitatea democraţiei noastre. Cazul român este un exemplu bun de cum media puternică europeană a ajutat la consolidarea pieţei media locale în contextul aderării la UE, iar cazul Ucrainei a demonstrat că produsul autohton este vital pentru securitatea naţională. Apelul meu este, aşadar, către grupuri media europene şi americane, dar şi către alţi actori globali, să se gândească să investească în Moldova şi să transforme faţa democraţiei noastre. Guvernul se angajează să lucreze cu organizaţiile media globale, să se asigure că investiţia va fi profitabilă pentru ambele părţi: economia creşte, iar în mod istoric, oportunitatea este la cei care investesc într-o societate în tranziţie aflată în dezvoltare. Aşadar, de ce să nu investiţi în piaţa media din Moldova? Angajamentul meu către dvs. este că veţi fi bineveniţi şi respectaţi. În următoarele luni, voi folosi vizitele mele internaţionale şi pentru a întâlni organizaţii media globale şi a le vorbi despre Moldova, iar, între timp, diplomaţii noştri vor începe acest proces ca sherpa*. Guvernul meu este angajat pe calea reformelor şi ataşat Moldovei orientate spre UE, vă invitam să faceţi parte din viitoarea noastră poveste de succes”, mai spune Premierul.
Cristina Pendea