Platforma DA cere revizuirea dispozițiiei Comisiei pentru Situații Excepționale care prevede ca profitul net și dividendele companiilor să fie plătite asociaţilor exclusiv prin transfer bancar. Această schimbare aparent nevinovată are implicații semnificative asupra economiei, și, în special, asupra mediului de afaceri. Modificarea aduce beneficii doar băncilor comerciale , care , oricum, au înregistrat profituri impresionante în ultimii ani.
”Astăzi, în calitate de reprezentant al Partidului Politic Platforma DA și ca membru al mediului de afaceri cu o experiență de peste 20 de ani, mă adresez vouă pentru a – mi exprima preocuparea profundă referitoare la dispoziția Comisiei pentru Situații Excepționale Nr. 75 din 19 iulie 2023. Această decizie a generat o modificare în articolul 22 din Legea Nr. 212 din 2004, care vizează regimurile de stare de urgență, asediu și război. În conformitate cu această modificare, profitul net și dividendele acordate asociaților și acționarilor se vor face exclusiv prin transfer bancar.
Această schimbare aparent nevinovată, dar subtilă, are implicații semnificative asupra economiei noastre și, în special, asupra mediului de afaceri. Analizând cu atenție această decizie, am constatat că modificarea aduce beneficii doar băncilor comerciale, care oricum au înregistrat profituri impresionante în ultimii ani. În 2022, veniturile totale ale băncilor au crescut cu 5,6 miliarde de lei față de anul precedent, ajungând la 14,5 miliarde de lei sau o creștere de 61,9% în comparație cu 2021. La finele anului 2022, profitul în sectorul bancar a ajuns la 3,6 miliarde de lei, o creștere de 58,6% (sau cu 1,3 miliarde lei) față de sfârșitul anului 2021.
Totodată, conform datelor statistice actuale, PIB-ul pentru anul 2022 constituie 272.6 miliarde lei, sau o descreștere de 5.9% față de anul 2021, care ne dă de înțeles că, per general, alte ramuri ale activităților economice în Republica Moldova sunt în descreștere majoră. Oare este un fenomen firesc? Aceste modificări, însă, nu afectează doar mediul de afaceri, ci și populația în general. În realitate, ele amplifică avantajele pentru băncile comerciale, care acum pot percepe plăți și comisioane în mod direct pentru fiecare tranzacție.
De exemplu, atunci când oamenii primesc carduri bancare, comisioanele sunt aplicate pentru orice operațiune bancară. Agenții economici, care primesc plăți prin cardurile bancare, sunt supuși taxelor de minimum 1,5% din sumă (ajungând până la 2.5% + aproximativ 150 lei pentru deservire lunara. Acest comision poate fi tratat ca fiind profitul ratat al entității, care ar putea fi investit în dezvoltarea activității economice) .
Un alt aspect important este că, în rețelele de comercializare, adesea, plata cu cardul bancar atrage reduceri mai mici decât plata în numerar, făcând agenții economici mai puțin competitivi pe piața de vânzări. Dacă abordăm situația dată prin prisma pct. 1 din art. 8 al Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi, a articolului 39 din Legea privind societăţile cu răspundere limitată si a punctului 3 lit. k) si l), a art. 48 din Legea privind societatile pe acțiuni, putem concluziona ca decizia privind marimea, modul și termenele de achitare a dividendelor, apartine în exclusivitate, adunării generale a asociatilor sau a actionarilor, iar statul este obligat sa creeze condiții adecvate pentru activitatea întreprinderilor. Este important să subliniem că mediul de afaceri, cu excepția băncilor comerciale, se confruntă cu dificultăți financiare crescânde.
Aceste modificări aduc un alt nivel de presiune asupra acestui mediu deja vulnerabil, lăsând băncile să prospere în detrimentul altora. Avem peste 800 de semnatari ai petiției care evidențiază abaterile de la reglementările legale existente în privința SRL-urilor, S.A.-urilor și Codului Fiscal. Totuși, până în acest moment, nu există niciun răspuns sau vreo reacție din partea Guvernului. Menționăm că, susținem necesitatea digitalizării și a utilizării cardurilor bancare, însă considerăm că comisioanele sunt prea mari și astfel de măsuri duc la folosirea irațională a timpului agenților economici care efectuează operațiunile cu numerar.
Totodată, considerăm că marea majoritate a beneficiarilor din localitățile rurale vor întâmpina dificultăți și cheltuieli în plus la utilizarea acestor mijloace financiare. În loc să se simplifice – din nou complicăm lucrurile. Chiar și dorința guvernării de a urmări direcția transferurilor, în scop nobil, nu justifică acest model, odată ce el favorizează doar câteva grupuri de interese restrânse,” a declarat Zinaida Cebănaș, antreprenor, președintele OT Râșcani, Platforma DA.
În acest context, Platforma DA vine cu următoarele propuneri:
1. A exclude Art. 1 din Dispoziția Comisiei pentru Situații Excepționale Nr. 75 din 19 Iulie 2023. Îndemnăm Guvernul să acționeze în favoarea majorității și să abroge această decizie nefericită care sporește privilegiile bancilor comerciale și afectează dezvoltarea durabilă a economiei.
2. A modifica Art. 7’ alin. 1 din Legea cu privire la antreprenoriat și întreprinderi, cu următorul conținut: instalarea terminalelor de plată fără numerar ale băncilor comerciale și/ sau societăților de plată licențiate de Banca Națională a Moldovei, rămâne la discreția agenților economici, iar comisionul pentru deservirea lunară a terminalului de plată va fi negociat direct între agentul economic (în funcție de aria geografică, situația economică și altele) și băncile comerciale și/ sau societățile de plată licențiate de Banca Națională a Moldovei.
3. A se amenda Proiect de Lege, înaintat de Guvern pe 11 august 2023, care prevede efectuarea decontărilor în numerar”, și anume a art. 6 alin. (1) lit. f) care presupune că persoanele juridice, fizice ce desfășoară activitatea de întreprinzător, organizațiile,reprezentanțele și alte tipuri de persoane au dreptul să efectueze plăți sub formă de dividende către toți asociații sau acționarii, în numerar în suma ce nu depășește 100 000 de lei anual.
În acest sens, solicităm modificarea sintagmei „către toți” în sintagma „la fiecare”. Totodată, salutăm stabilirea limitei de 0.1% pentru comisioanele impuse de către societăți de plată la decontarea cu persoanele fizice și încurajăm aprobarea acestui proiect de lege.
Astfel, entitățile mici și mijlocii vor avea oportunitatea de a activa mai liber și mai transparent. Trebuie să acționăm într-un mod concurențial, care să promoveze bunăstarea generală și să ofere oportunități egale pentru toți actorii economici! Haideți să lucrăm împreună pentru a crea un mediu economic în care toți să aibă șansa de a prospera și în care să punem bazele unui viitor durabil pentru generațiile următoare. Echipa noastră rămâne deschisă pentru un dialog și colaborare, în scopul obținerii unei soluții eficiente și benefice pentru întreaga societate.