Investigațiile pe dosarul privind asamblarea clandestină a elicopterelor, la Criuleni, despre care Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale (PCCOCS) a comunicat public, ieri, 30 iunie 2020, sunt în plină desfășurare. Așa cum subiectul a suscitat un interes public deosebit, procuratura specializată vine cu detalii în măsura în care amploarea lor nu ar prejudicia investigațiile, transmite CURENTUL.
Expertul în aeronautică care a participat la percheziție a confirmat preliminar similaritatea obiectelor cu cele autentice
Procurorii, deci, specifică faptul că la ridicarea corpurilor delicte a fost asigurată participarea expertului în domeniul aeronauticii. Potrivit celor stabilite vizual de către expert la fața locului, sistemele portante depistate (reductor care asigură decolarea și aterizarea aeronavelor) au un grad înalt de similaritate cu cele autentice. Acesta a mai indicat și asupra pericolului sporit în caz de exploatare a echipamentului aeronautic ridicat, datorită faptului că accesoriile folosite la asamblare erau improprii cerințelor tehnice din domeniul aeronauticii, de natură să supună riscului de viață utilizatorii acestor echipamente.
Vor fi numite expertize tehnico-aeronautice și merceologice
Toate obiectele ridicate au fost transportate într-un loc sigur pentru cercetări ulterioare. În perioada imediat următoare, pe dosar vor fi numite expertize tehnico-aeronautice și merceologice, care urmează să stabilească și să concluzioneze asupra fiecărui element, dispozitiv, aparataj și carcase de elicopter. Acestea erau de diferite modele, inclusiv unele foarte asemănătoare cu modelul Kamov 26 (Ka-26). De asemenea, au fost depistate mai multe motoare fabricate de diferiți producători. Prin urmare, doar în rezultatul acestor expertize va deveni posibilă stabilirea cu certitudine a tipului și destinației obiectelor care au fost ridicate și depozitate într-o locație sigură.
Pe parcursul urmăririi penale, a fost stabilit că în locația vizată de dosarul investigat, pe parcursul a peste 5 ani, în mod sistematic, se prezentau la muncă circa 10 persoane. Acestea erau transportate din regiunea transnistreană și munceau pe parcursul întregii săptămâni acolo.
În context, procuratura va sesiza și va solicita implicarea activă și a altor autorități, inclusiv a Autorității Aeronautice Civile, Ministerului Apărării, Serviciului de Informații și Securitate, pentru ca să-și aducă aportul în cadrul investigațiilor.
Activitatea supusă anchetei a fost suspendată, iar mai multe persoane – reținute
În acest dosar, au fost reținute toate persoanele cu privire la care există bănuiala rezonabilă că aveau tangență cu această activitate clandestină. Este de menționat că majoritatea din ei, fie nu au dat declarații, fie au dat declarații evazive. Prin urmare, în zilele imediat următoare vor fi efectuate mai multe măsuri procesual-penale, inclusiv audieri suplimentare, confruntări, iar ca rezultat urmează să se decidă asupra calității procesuale în continuare pentru fiecare persoană în parte, cât și asupra necesității aplicării măsurilor preventive.
Trebuie menționat faptul că liderul „afacerii” nu este pe teritoriul controlat de autoritățile Republicii Moldova. Acesta este un bărbat cu vârsta de 64 de ani, fost angajat al unei structuri statale cu regim special de activitate. În cazul în care vor fi acumulate probe suficiente, în privința persoanei în cauză, se va decide potrivit legii.
La această etapă, procurorii mizează pe cooperarea persoanelor anchetate.
Echipamentele aeronautice au fost testate, cu pericole vitale pentru cei implicați
Este de menționat că unul dintre reținuți – implicat chiar la debutul așa-numitei „afaceri” – a declarat că unele utilaje produse au fost deja experimentate, pe perioade scurte de timp, la decolare. Aceasta, însă, a avut loc cu riscuri enorme pentru viața și securitatea personalului implicat.
Procurorii verifică și alte acțiuni conexe de contrabandă
De notat că, în gestiunea organelor de drept mai sunt cauze penale, din obiectul de investigație ale cărora rezultă că în Republica Moldova au fost tentative și acțiuni de importare a unor piese și mecanisme utilizate în acest domeniu tehnic aeronautic. Obiectele nedeclarate care erau transportate în țară constituiau semnalizatoare de presiune, mecanisme electrice de rotire, sisteme de înregistrare a parametrilor de zbor, care sunt destinate instalării pe diferite tipuri de avioane și elicoptere. Până la această etapă, organul de urmărire penală vizat nu a identificat organizatorul și beneficiarul acelor fapte de contrabandă. În aceste circumstanțe, așa cum acțiunile de contrabandă se încadrează în perioada de activitate a obiectului de cercetare pe dosarul de referință, oamenii legii nu exclud faptul că faptele investigate în aceste dosare ar putea fi interconectate, dosarele penale având elemente de conexitate.
Respectiv, luând în calcul mai multe circumstanțe, inclusiv faptul că asemenea fapte nu au fost investigate în Republica Moldova (asamblarea mijloacelor de zbor), necesitatea posedării unor cunoștințe speciale, formulării mai multor cereri de comisii rogatorii conferă obiectului cercetărilor un caracter complex și interes social sporit.
În acest sens, odată cu avansarea investigațiilor vom veni cu noi amănunte.