[ X ]
[ X ]
[ X ]
Opinie: Franța a trimis nota de plată, partea II: Este pregătit terenul pentru preluarea abuzivă a spațiilor comerciale de la Aeroport și predarea lor unei companii franceze
25 Ianuarie

Guvernarea ”proeuropeană” de la Chișinău a pregătit o schemă de acaparare ilegală a unei afaceri cu investiție străină. Cu implicarea directă a vicepremierului Andrei Spînu și cu girul premierului Dorin Recean, autoritățile vor să transmită în gestiunea unei companii străine spațiile comerciale de la Aeroportul din Chișinău, inclusiv cel pentru travel retail (duty free). În total, 10 unități cu suprafața totală de peste 5 150 de metri pătrați. Totul a fost făcut în mare grabă și sub flamură europeană, iar anunțul a și fost plasat, pe 18 ianuarie, de către Agenția Proprietății Publice, al cărei director a fost schimbat de curând, ca să faciliteze procesul, scrie telegraph.md

Cel mai grav este că schema de protecționism – asta e demn de o investigație din partea Procuraturii Anticorupție – îi este prezentată publicului drept o realizare importantă și benefică. La finele anului trecut, Andrei Spînu a declarat, la unul dintre posturile TV subordonate guvernării, că va fi organizat un concurs pentru darea în concesionare a spațiilor comerciale de la aeroport. Ceea ce nu a spus însă este că învingătorul așa-zisului concurs a și fost stabilit, în urma unor înțelegeri de culise.

Este vorba de un SRL cu denumirea „Lagardere Travel Retail”, înregistrat în țara noastră în noiembrie 2023, tocmai cu scopul de a participa la licitația viciată. Și pentru că este o firmă nouă, puțini cunosc faptul că fondator al SRL-ului cu pricina este compania franceză Lagardere Travel Retail Sas, implicată, acum câteva luni, într-un mare scandal de corupție din România, în condiții similare.

Mai exact, a obținut în chirie spațiile duty free de la Aeroportul Otopeni din București. Presa română a notat că Lagardere a fost singura admisă la licitația cu strigare, în timp ce alți doi competitori au fost eliminați în faza depunerii ofertelor tehnice. Și pentru că Direcția Națională Anticorupție a României este o instituție serioasă și de temut, nu este exclus ca schemele din România să ajungă subiect al unei anchete largi. În Republica Moldova situația este însă cu totul alta, iar Procuratura Anticorupție nu se ocupă de marile afaceri ale demnitarilor.

Așadar, guvernarea proeuropeană de la Chișinău a stabilit din timp condiții opace pentru participarea la concursul pentru închirierea spațiilor comerciale din Aeroportul din Chișinău, încât SRL-ul fondat de Lagardere să fie, ca și în cazul Aeroportului Otopeni, singurul participant. Apropo, director al „Lagardere Travel Retail” este un cetățean român, fapt ce trădează filiera de peste Prut a acaparării ilicite a spațiilor de la Chișinău.

Este de remarcat faptul că, până de curând, retailerul francez nu a mai fost implicat în scheme de felul celor de la București și Chișinău. Cum a ajuns în această situație, încă nu este clar. Asta ar trebui să stabilească anchetatorii, dacă în Republica Moldova a mai rămas justiție liberă (dacă nu, o pot face colegii lor din România). Cert este că, dacă a acceptat să participe la licitații obscure, înseamnă că a primit garanții de la cineva important din Guvern că va câștiga. Oricum, nimeni nu a anulat încă dreptul la un proces de judecată, așa că Lagardere ar putea să aleagă mai prudent afacerile în țări precum Republica Moldova, unde justiția este instabilă și profund politizată.

Ca să se asigure că „Lagardere Travel Retail” va câștiga concursul, Guvernul condus de Recean-Spînu a introdus în caietul de sarcini următoarele condiții obligatorii pentru calificare. În primul rând, experiența de minimum șapte ani în domeniul comerțului duty free și alimentației publice în cel puțin 10 aeroporturi din Uniunea Europeană, cu trafic de minimum 2,5 milioane pasageri în ultimii trei ani. De asemenea, participantul trebuie să fi administrat, în ultimii cinci ani, cel puțin trei spații comerciale cu același profil – travel retail – și trei spații cu destinația alimentație publică în aeroporturi internaționale. O altă condiție care favorizează subsidiara franceză este cifra de afaceri de cel puțin 30 de milioane euro anual în unul din ultimii trei ani. Și dacă totul e decis, rămâne o singură nedumerire, la ce bun să mai organizezi concurs? Pe cine vrea să amăgească Guvernul, pe partenerii europeni, pe comunitatea de afaceri din țară sau pe cetățeni?

Regulile economiei de piață stabilesc foarte clar că orice concurs trebuie să se desfășoare transparent și să ofere condiții egale pentru toți participanții. Altfel, vorbim despre favoritism, depășirea atribuțiilor de serviciu și marea corupție. Adică nimic ce ne-ar putea ajuta în negocierile de aderare la Uniunea Europeană.

Sursa: telegraph.md 

 

 

Inapoi la arhiva noutaților