Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat, la data de 19 iunie curent, Raportul auditului rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) încheiate la 31 decembrie 2023.
La finele anului 2023, patrimoniul gestionat de MIDR, precum și entitățile sale subordonate, în aspectul existenței și componenței materiale a constituit 3,8 mld. lei. Veniturile au constituit 4,4 mld. lei, împrumuturile externe au constituit 3,8 mld lei, iar cheltuielile au însumat 4,7 mld. lei, sursa de finanțare a acestora fiind bugetul de stat.
În cadrul ședinței au fost prezentate principalele observații de audit. Constatările care au stat la baza emiterii opiniei de audit cu rezerve au fost determinate de următoarele:
Auditul public extern a atras atenția la faptul că, drumurile naționale și suprafețele de teren, proprietate publică a statului, aferente acestora, în valoare totală de 22,9 mld. lei, sunt reflectate doar în evidența contabilă a Întreprinderii de stat „Administrația de Stat a Drumurilor”, dar nu și în evidența contabilă a MIDR sau a Agenției Proprietății Publice în calitate de fondator. Din această cauză, valoarea drumurilor publice nu se reflectă în bilanțul contabil al Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat.
De asemenea, auditul a menționat că, nici infrastructura căilor ferate și terenurile ocupate de acestea, precum și alte obiective de infrastructură tehnico-edilitară și terenurile aferente acestora, care nu aparțin unităților administrativ-teritoriale sau persoanelor juridice de drept privat, în valoare de cca 4,1 mld. lei, nu sunt înregistrate în evidența contabilă a MIDR sau a Agenției Proprietății Publice în calitate de fondator a Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”, dat fiind că inventarierea și delimitarea proprietății publice gestionate de întreprindere nu a fost finalizată până în prezent.
Totodată, Curtea de Conturi atestă că, potrivit Dispoziției Comisiei pentru Situații Excepționale, pentru inițierea proiectului de reabilitare a terasamentului liniei de cale ferată de la km 74 Cahul – Giurgiulești (s. Văleni), prin derogare de la prevederile legale au fost redistribuite alocații în sumă de 60 mil. lei de la Programul drumurilor către Programul dezvoltarea transportului feroviar. Deși MIDR a transferat fondurile pentru realizarea investițiilor capitale, acestea nu au fost utilizate conform destinației și au fost investite în valori mobiliare de stat. Astfel, terasamentul liniei de cale ferată nu a fost reabilitat conform Dispoziției Comisiei pentru Situații Excepționale.
Curtea de Conturi a relatat și despre principalele observații ale auditului, care deși nu au influențat opinia de audit, reprezintă informații importante, deoarece nesoluționarea lor pot condiționa riscuri sporite de denaturare și impact negativ în perioadele ulterioare de raportare:
În final, Curtea de Conturi a conchis că în scopul înlăturării cauzelor ce au stat la baza denaturărilor și neconformităților expuse în Raportul de audit, Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și instituțiilor sale din subordine le-au fost înaintate 11 recomandări, care necesită a fi abordate în perioadele viitoare, pentru a controla mai bine riscurile reziduale de denaturare sau conformitate.