[ X ]
Oleg Tofilat povestește cum au fost aceste luni la CFM: Știam unde vin…
27 Septembrie

Directorul Căii Ferate din Moldova, Oleg Tofilat, a făcut o retrospectivă a celor 117 zile de activitate în cadrul instituției, transmite CURENTUL.

Oleg Tofilat spune că primea „condoleanțe” tot atâtea câte și felicitări din ziua când a fost numit în funcție.

„Am început la 1 unie, cu guvern interimar, în plină campanie electorală, unde o herghelie de foști politicieni din primele săptămâni au pornit a povesti cât de rău este la CFM și cum noua conducere nu pricepe o boabă cum să dreagă lucrurile. CFM era într-adevăr la câteva zile de comă totală. Cu venituri lunare care nu acopereau nici jumătate din nevoile indispensabile, fără combustibil, cu un colectiv răvășit de conflicte interne și gata să intre în grevă, cu penurie lucie de vagoane și alte bucurii specifice unei întreprinderi bolnave de cateva zeci de ani – primeam condoleanțe cam aproape câte și felicitări”, spune Tofilat.

Oleg Tofilat spune că era nevoie de mare optimism, dar este recunoscător celor ce au ajutat sectorul feroviar să evite coma.

„Știam însă unde vin și ce am de făcut pentru că era mare nevoie de optimism. Știam că pot conta ferm doar pe resursele întreprinderii, iar tot ce vom reuși să atragem dinafară va fi mai degrabă un miracol neașteptat. Știam că nu am dreptul la greșeală, cum nu-l am nici acum. Nu știam că va porni criza petrolieră din iulie, când în urma unei metodologii de la ANRE, unicul furnizor ne-a anunțat despre sistarea livrărilor en-gros de motorină. Și le sunt recunoscător celor ce au ajutat sectorul feroviar să evite coma – fiscului, petroliștilor, clienților, dar în primul rând colectivului CFM – ei s-au lăsat convinși că poate fi mai bine. Și când a pornit a crește numărul de comenzi, când am primit combustibil pe datorie, când fiscul a acceptat salvator să ne lase ceva mai mulți bani pentru activitate, când colectivul feroviar și-a răsuflecat mâinecile – încasările lunare au pornit să se apropie de costuri. A devenit posibil să achităm promt salariile curente, motorina și alte resurse indispensabile, serviciile comunale. În iunie am achitat 70% restante pe salariul din decembrie-2020. În iulie am reușit să acoperim un salariu întreg lunar din veniturile operaționale – era o cursă contra cronometru să reușim acest lucru înaintea aniversării a 150 de ani ai CFM. În luna august am pășit deja cu încredere în stabilitatea întreprinderii. Iar acum avem o perspectiva clară și cum să ne lămurim cu datoriile restante, foarte posibil chiar până la sfârșit de an”, mai spune Tofilat.

Totodată, directorul CFM s-a referit și la adoptarea noului Cod feroviar.

„Între timp au trecut alegerile, și a fost numit un nou Guvern. Nici în cele mai exaltate vise nu-mi imaginam că spre sfârșit de septembrie Parlamentul va adopta Codul Feroviar în prima lectură, iar relansarea proiectului de reabilitare a coridorului Tighina-Basarabeasca-Giurgiulești va fi la semnatură la Președintă. Probabil în premieră pentru Moldova puterea și CFM au o abordare coerentă vis-a-vis de politicile ramurale, pentru ce am o recunoștință deosebită d-lui ministru Andrei Spînu. Iar asigurarea d-nei Sandu că vom construi căi ferate, de la aceeași tribună de la care „pământeanul” meu Joe Biden a lăudat Moldova cu o zi înainte – e o încurajare deosebită pentru sectorul feroviar”, mai spune Tofilat.

Tofilat spune că principala sa preocupare rămâne modernizarea CFM.

„Însă principala mea prioritate rămâne modernizarea ramurii și a întreprinderii, un obiectiv pe care-l urmăresc de 10 ani – ca șef de audit intern, ca student la școala #1 de politici publice din SUA, ca secretar de stat la transporturi ori consilier PM pe politici de transport. În aceste 117 zile, am elaborat planul de modernizare a întreprinderii, l-am consultat cu colegii din instituțiile financiare internaționale, cu principalii clienți, cu alți experți – http://cfm.md/content/ro/modernizare.pdf. Planul presupune reabilitarea totală a infrastructurii feroviare, achiziția a 5000 de vagoane marfare, creșterea solidă a volumelor transportate și a salariilor. Iar acum pregătim un business plan care să argumenteze cu cifre această viziune și să fundamenteze finanțarea investițiilor. În 5-6 ani CFM va deveni o întreprindere modernă și performantă, atractivă pentru tineri – de nerecunoscut. E important ca cei de care depinde acest succes – feroviarii, guvernul, parlamentul – să fim încrezători în forțele noastre și să privim împreună înainte. Pentru că viitorul ramurii feroviare e mai fascinant ca niciodată”, afirmă Oleg Tofilat.

Cristina Parfeni

Inapoi la arhiva noutaților