Cu peste 20 de ani de activitate și două fabrici de confecții și tricotaje la activ, compania de textile „Intercentru-Lux” din orașul Tiraspol este de ceva timp și un furnizor pentru mărci internaționale celebre precum Prada, Monclair, Lacoste sau Burberry, transmite CURENTUL.
Cu toate acestea, întreprinderea n-a fost cruțată de criza pandemică. „Anul trecut, toată colecția noastră de primăvară a rămas blocată în depozite, pentru că centrele comerciale din toată lumea au fost închise. Din acest motiv, marfa noastră n-a ajuns la clienți, iar compania a activat în minus”, spune Boris Chiciuc, directorul de dezvoltare al întreprinderii.
Acest lucru a determinat compania să se reinventeze și să ia un șir de măsuri pentru a dezvolta afacerea și a păstra locurile de muncă. În acest context, a apelat și la asistența Suediei și PNUD. Prin intermediul proiectului „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului ” (AdTrade), întreprinderea a fost ajutată să identifice noi piețe de export și parteneri de afaceri.
„În pofida unor rezultate notabile ale companiei, de unii singuri nu am fi reușit să facem față noilor realități. Datorită ajutorului oferit, am efectuat o analiză a potențialului nostru de export și o cercetare amplă a unei piețe promițătoare pentru noi, cea din Azerbaidjan. Cu o parte din potențialii clienți identificați cu ajutorul proiectului, noi deja suntem în proces de negociere”, mai spune Boris Chiciuc.
Tot cu susținerea PNUD și a Suediei, întreprinderea trece printr-un proces de certificare conform sistemului de management al calității, ceea ce îi va spori succesul antreprenorial și profitul companiei.
„Obținerea certificatului ISO ne va oferi noi oportunități, dar și încrederea că întreprinderea corespunde standardelor internaționale, atât din perspectiva administrării, cât şi a tehnologiei aplicate și, cel mai important, a producției finite”, susține Boris Chiciuc.
Totodată, în scurt timp, cu susținerea Suediei și PNUD, întreprinderea va beneficia de servicii de creare a unui magazin online pentru a pătrunde pe piața UE, care va fi dotat cu noi funcționalități și va deveni un instrument de lucru cu toată baza de clienți a companiei și un instrument eficient de promovare pe piața externă.
„Nu putem afirma că întreprinderea a depășit totalmente efectele crizei pandemice, însă putem spune cu siguranță că datorită sprijinului financiar și tehnic obținut până acum, am reușit să depășim perioada de criză, iar acest lucru ne face să credem că lucrurile vor reveni la normalitate și să fim mai încrezători în viitor”, susține Boris Chiciuc, directorul companiei. De această părere sunt și de cei 830 de angajați ai întreprinderii.
Compania „Intercentru-Lux” din orașul Tiraspol este una din cele peste 600 de companii de pe ambele maluri ale Nistrului, care pe parcursul ultimilor doi ani au beneficiat de asistența proiectului AdTrade, oferită cu sprijinul financiar al Suediei. Dintre acestea, 26 de companii exportatoare și-au îmbunătățit competitivitatea prin adoptarea inovațiilor tehnologice și sporirea capacităților pentru extinderea tranzacțiilor în străinătate. Ajutorul oferit de PNUD și partenerii de dezvoltare, așa cum este Suedia, este un răspuns la necesitățile de recuperare identificate ca urmare a unei evaluări efectuate de PNUD în rândul întreprinderilor mici, micro și mijlocii (ÎMMM-uri) de pe ambele maluri ale Nistrului.
În următorii doi ani PNUD, cu asistența financiară a Suediei și Marii Britanii, va continua să sprijine ÎMMM-urile de pe ambele maluri ale Nistrului prin intermediul proiectului „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului” (AdTrade) în vederea dezvoltării capacităților lor de export și facilitării comerțului pe piețele europene. Sprijinul oferit va contribui, de asemenea, la abilitarea economică a femeilor și reducerea inegalităților prin încurajarea unei participări mai mari a femeilor și a grupurilor vulnerabile.
Asistența oferită în cadrul proiectului AdTrade va ajuta antreprenorii de pe ambele maluri ale Nistrului să își adapteze modelul de afaceri la noile realități, prin intermediul programelor de subvenții pentru întreprinderi, cu accent pe îmbunătățirea rezistenței companiilor la crize, sporindu-le accesul la tehnologii și echipamente, infrastructură și piețe și susținând alfabetizarea financiară și juridică a acestora. Asistența prevede, de asemenea, dezvoltarea contactelor B2B, dezvoltarea afacerilor și serviciilor de consultanță, precum și facilitarea accesului direct la piețe.