[ X ]
[ X ]
[ X ]
Muzeul Național de Artă al Moldovei va vernisa expoziția „Boris Poleacov – acuarelă, pastel”
2 Martie

Muzeul Naţional de Artă al Moldovei va inaugura expoziția personală „Boris Poleacov – acuarelă, pastel”, transmite CURENTUL.

Expoziția va fi inaugurată miercuri, 3 martie, începând cu ora 16:00.

Expoziția prezintă 45 lucrări din colecția Muzeului Național de Artă al Moldovei și din atelierul artistului Boris Poleacov, realizate în perioada anilor 1968-2005.

Boris Poleacov s-a născut la 25 martie 1936 în satul Lelev, raionul Cernobîl, regiunea Kiev, Ucraina. În 1957 viitorul artist se instalează la Chișinău, iar în 1962 absolvă Școala Republicană de Arte Plastice Ilia Repin (astăzi Colegiul Republican de Arte Plastice Alexandru Plămădeală), clasa profesorilor A. Vasiliev și I. Necitailo.

Debutul artistic a lui Boris Poleacov este influențat de operele pictorilor Mihai Grecu și Leonid Grigorașenco, cel din urmă descoperind talentul său de acuarelist. În 1967 devine membru al Uniunii Artiștilor Plastici din Moldova. În acei ani, pictorul începe să se evidențieze prin interesul de a lucra preponderent în acuarelă de mari dimensiuni. Tehnica acuarelei, care necesită rapiditate în procesul artistic și nu tolerează nici un fel de corectări, este asemenea artistului și stării sale emoționale.

Pictorul călătorește foarte mult, iar în aceste călătorii se inspiră și își îmbunătățește stilul. Expresivitatea accentuată ale peisajelor realizate de Boris Poleacov transmit nuanțe ale stării sufletești, de la revelații sublime (După revărsarea Dunării, 1996) până la răvășiri sufletești (Dimineață cu ceață, 1999).

Artistul a realizat un ciclu de lucrări intitulat Arhitectura veche a Moldovei, printre care: Biserica Sfânta Treime. Satul Rudi, 1973; Biserica rupestră din Butuceni, 1984; Biserica Adormirea Maicii Domnului. Căușeni, 1984; Biserica Măzărache. Chișinău, 1984.

În galeria portretelor se poate remarca amprenta sa artistică, definindu-se prin accentuarea valorilor individuale ale modelului : femeile tinere surprizându-le până la genunchi, utilizând o gamă cromatică luminoasă (Portretul Ioanei Ciobu, 1982, Portretul Nataliei, 1987). Chipurile tipologice, create după impresiile din deplasările de creaţie, includ elemente ale decorului naţional: Femeie din Urșan, 1979; Zainan. Pamir, 1985. Printre portretele de bărbaţi se întâlnesc compoziţii dramatizate prin structura interpretării şi energia transmisă: Pădurar din Alpi, 1996; Portret de basarabean, 1989; Portretul pictorului Monguș Cerzi, 1970.

Dezvoltarea acuarelei în Moldova este strâns legată de activitatea artistică a lui Boris Poleacov și de postura sa de mentor. El își împărtășește din experiența sa profesională prezentând masterclass-uri generațiilor în formare, invitând frecvent tineri artiști în atelierul său.

Expoziția va rămâne deschisă pentru public în perioada 03-28 martie 2021.

Cristina Parfeni

Inapoi la arhiva noutaților