[ X ]
Ministerul Educației atenționează instituțiile de învățământ să întocmească raportul de activitate la timp
10 Februarie

Ministerul Educației îi atenționează pe conducătorii organelor locale de specialitate în domeniul învățământului (OLSDI) și pe managerii instituțiilor de învățământ general despre obligativitatea respectării legislației în vigoare. Totodată, informează că Inspectoratul Școlar Național va intensifica vizitele de monitorizare în teritoriu, transmite CURENTUL.

În vederea asigurării transparenţei rezultatelor evaluării instituţiilor de învăţământ general, punerii în aplicare a art. 47 din Codul educației, precum și a altor acte normative în vigoare, Ministerul Educației a emis o dispoziție, prin care OLSDI sunt atenționate despre obligativitatea publicării pe pagina web oficială a OLSDI a Rapoartelor de evaluare a activităţii instituţiilor de învăţământ general din teritoriul administrat, expediind copiile acestora către Inspectoratul Școlar Național (IȘN).

Dispoziția a fost emisă în contextul efectuării, în perioada 29 noiembrie – 14 decembrie 2016, a vizitelor de monitorizare în instituțiile de învățământ general din țară, cu scopul de a stabili modul în care sunt respectate prevederile legislației în vigoare în domeniul educației.

Controalele IȘN au avut loc în 37 de instituții din 10 raioane (Ialoveni, Hîncești, Strășeni, Cantemir, Anenii Noi, Cimișlia, Nisporeni, Edineț, Călărași, Criuleni), dintre care în 18 instituții de educație timpurie, 9 gimnazii; 9 licee și 1 școală  internat.

Obiectivele inspecțiilor au vizat monitorizarea implementării Codului de etică al cadrului didactic în instituția de învățământ, Regulamentului instituției de educație preșcolară, Standardelor de învățare și dezvoltare a copilului de la naștere până la vârsta de 7 ani, Planului – cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, anul de studii 2016 – 2017.

Controalele au arătat că instituțiile de învățământ general sunt asigurate în mare parte cu personal calificat, TIC sunt utilizate în diverse scopuri educaționale, elevii sunt asigurați cu manuale școlare, iar majoritatea elevilor se declară satisfăcuți de serviciile educaționale oferite de instituția de învățământ.

Totodată, inspecțiile au scos la iveală mai multe abateri, printre care:

– lipsa de transparență privind gestionarea fondurilor colectate de la părinți;

– implicarea cadrului didactic în colectarea de fonduri de la părinți, utilizând elevul pe post de intermediar;

– deficiența diferențierii și individualizării procesului de consultanță suplimentară  oferită elevilor;

– deficiența diversificării activităților extracurriculare;

– lipsa de manuale școlare pentru instituțiile de învățământ special;

– lipsa listelor de evidență a copiilor din instituțiile de educație timpurie pe districte școlare, aprobate de APL de nivelul întâi, ceea ce periclitează școlarizarea.

De asemenea, nici un OLSDI nu a respectat în totalitate prevederile Procedurii de raportare despre activitatea instituțiilor de învățământ general privind asigurarea publicării numărului integral al rapoartelor de evaluare. În perioada octombrie – decembrie 2016, către Inspectoratul Şcolar Naţional au fost expediate doar 22 de rapoarte de la 12 OLSDI,  ceea ce constituie 11,7% din numărul total planificat. Nu au fost publicate 166 rapoarte, ceea ce constituie 88,3%.

În acest context, Ministerul Educației solicită OLSDI asigurarea transparenței rezultatelor evaluărilor și anunță despre intensificarea vizitelor de monitorizare ale IȘN, în perioada februarie-aprilie 2017, la OLSDI și la instituțiile de învățământ general din republică.

Cristina Parfeni

Inapoi la arhiva noutaților