[ X ]
Mecanismul de confiscare a bunurilor infracționale a fost îmbunătățit
28 Februarie

Un proiect de lege care are drept scop perfecționarea mecanismului de confiscare a bunurilor infracționale a fost adoptat de Parlament. Documentul a fost votat în a doua lectură de 54 de deputați.

Documentul a fost elaborat de Ministerul Justiției, în baza unor propuneri prezentate de instituții publice cu atribuții în acest domeniu, care au fost analizate de către un grup de lucru creat pe platforma Ministerului. Prevederile propuse au drept scop fortificarea mecanismului de urmărire și identificare a bunurilor infracționale, precum și asigurarea măsurilor de gestionare și planificare a activelor. Totodată, proiectul de lege va alinia cadrul normativ național la standardele Uniunii Europene.

Parlamentul a aprobat modificări la Codul penal, care vizează confiscarea specială și extinsă. Astfel, va fi posibilă confiscarea unui alt bun echivalent sau contravaloarea acestuia, dacă este imposibilă confiscarea bunurilor dintr-un anumit motiv. La fel, va fi posibilă și confiscarea bunurilor rezultate din infracțiuni, precum și orice venituri sau foloase obținute din valorificarea acestora.

La fel, Codul penal a fost completat cu un nou articol care se referă la confiscarea aplicată terților. Respectiv, va fi posibilă confiscarea bunurilor care au fost transferate de către bănuit, învinuit, inculpat sau condamnat unor persoane terțe fizice sau juridice. Acest lucru va fi posibil dacă persoanele terțe știau că bunurile au fost transferate pentru a evita confiscarea sau că acestea au rămas, în continuare, în proprietatea efectivă a bănuitului, învinuitului, inculpatului sau condamnatului.

Documentul conține și modificări la Codul de procedură penală, care este completat cu noțiunea de „proprietate efectivă”, cu scopul de a sublinia raportul dintre controlul real asupra unui bun și drepturile economice, indiferent de titulatura formală. La fel, Codul de procedură penală este completat cu acțiunea de planificare a sechestrului, care va presupune derularea activităților pentru a stabili oportunitatea aplicării unui sechestru, printr-o analiză cost-beneficiu a bunurilor urmărite.

Inițiativa legislativă conține și modificări la Codul de executare. Mai exact, vor fi atribuite noi competențe Serviciului Fiscal de Stat, care va putea executa hotărâri judecătorești în materie penală. De asemenea, în situația în care este necesară identificarea bunurilor confiscate peste hotarele țării, Serviciul Fiscal de Stat va putea solicita contribuția Agenţiei de Recuperare a Bunurilor Infracţionale, inclusiv pentru identificarea urmării bunurilor deținute prin intermediul persoanelor terțe.

Proiectul de lege reglementează și modul de repatriere a bunurilor de către statul Republica Moldova. Astfel, Ministerul Justiției și Ministerul Finanțelor vor negocia cu statul de executare modul de restituire a bunurilor infracționale confiscate sau valoarea acestora, iar autoritățile naționale vor avea obligația să întreprindă măsurile necesare pentru a repatria bunurile confiscate.

Alte prevederi ale proiectului se referă la extinderea atribuțiilor Agenției de Recuperare a Bunurilor Infracționale, care va putea efectua investigații financiare, va putea gestiona sistemul informativ de evidență a bunurilor sechestrate și a hotărârilor de sechestru confiscate. La fel, ARBI va putea participa la negocierea repatrierii bunurilor confiscate și va putea coopera cu organismele și agențiile de specialitate ale Uniunii Europene.

Inapoi la arhiva noutaților