Asociația Moldova Fruct, titulara cunoscutei mărci „Moldova – un gust deosebit” va monitoriza mai riguros utilizarea acesteia pe piața internă și externă de către producătorii și exportatorii de fructe, transmite CURENTUL.
Potrivit unui Regulament de utilizare a mărcii „Moldova – un gust deosebit”, elaborat cu suportul proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova și aprobat recent, această marcă va putea fi folosită doar cu acordul Moldova Fruct.
Moldova Fruct și-a înregistrat dreptul de deținere a mărcii „Moldova – un gust deosebit”, la AGEPI în anul 2014. Instituirea unor cerințe de utilizare a mărcii ”Moldova – un gust deosebit” face parte din complexul de activități de modernizare a acesteia, demarat acum câteva luni.
„Marca „Moldova – un gust deosebit” reprezintă un instrument de promovare generică a fructelor moldovenești de o calitate înaltă, care se conformează cerințelor stabilite. Vrem să promovăm această marcă în calitate de brand de țară a fructelor. Or, comercializarea fructelor necalitative sub această marcă afectează imaginea nu doar a producătorului, ci și a țării.”, menționează Iurie Fală, director executiv Moldova Fruct.
Standardele regulamentului aprobat de Moldova Fruct sunt foarte înalte, iar utilizatorii mărcii „Moldova – un gust deosebit” sunt obligați să respecte cerințele prevăzute în Regulament și sunt responsabili pentru utilizarea cu buna credință a mărcii. Astfel, pentru a beneficia de dreptul de utilizare a mărcii ”Moldova – un gust deosebit”, producătorii de fructe sau de struguri vor trebui să demonstreze respectarea trasabilității pe întreg procesul de producție și vânzare a produselor; că reziduurile de pesticide sunt în limitele maxime admisibile ale Republicii Moldova și a pieței planificate de comercializare; că procesele de producere și post-recoltă certificate GLOBALG.A.P., IFS Food, sau ISO 22000, dar și că produsele sunt incluse în lanțul continuu a frigului timp de 12 ore de la recoltare și el este menținut până la cumpărător. Totodată, producătorii și exportatorii vor dispune de certificări GRASP, SMETA, BSCI care confirmă implementarea practicilor sociale.
În baza regulamentului aprobat, Asociația a creat o Comisie de Evaluare care va asigura buna gestionare a mărcii și va monitoriza respectarea cerințelor prevăzute pentru exercitarea dreptului de utilizare. Marca „Moldova – un gust deosebit” va putea fi folosită alături de marca comercială a producătorului. La moment, dreptul de utilizare a mărcii îl au doar membrii Asociației Moldova Fruct: producători sau exportatori de fructe. Ulterior, va fi extins dreptul de utilizare a mărcii și de către non-membrii Moldova Fruct.
Cristina Parfeni