În primăvara anului 2016, fracțiunea Partidului Liberal (PL) în Consiliul Municipal Chișinău (CMC) a înregistrat în Parlament un proiect de lege cu privire la statutul municipiului Chișinău, care includea prevederi noi care se referă la alegerea viceprimarilor municipiului Chișinău. Propunerea liberalilor a fost susținut de majoritatea parlamentară, așa că, în septembrie 2016, aceasta a intrat în vigoare.
Mai exact, anterior, cei patru viceprimari erau aleşi, la propunerea edilului, prin decizia Consiliului Municipal (CMC), adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi și stipula că primarul trebuie să propună alți candidați, dacă primii nu au întrunit numărul necesar de voturi la două şedinţe consecutive. Acum, Articolul 17 din Legea privind statutul municipiului Chișinău prevede următoarele:
(1) Municipiul Chişinău are 4 viceprimari. Numărul de viceprimari poate fi mărit prin decizia consiliului municipal, adoptată cu votul majorității consilierilor aleși.
(2) Viceprimarul este ales la propunerea primarului general prin decizia consiliului municipal, adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi. În cazul în care proiectul de decizie privind alegerea în funcția de viceprimar a candidaturii propuse este exclus de pe ordinea de zi la 2 şedinţe consecutive de către consiliul municipal sau nu întruneşte numărul necesar de voturi la 2 şedinţe consecutive, primarul general numește viceprimarul prin dispoziție, care se aduce la cunoștința consiliului municipal.
(3) Viceprimarul este eliberat din funcție la propunerea primarului general prin decizia consiliului municipal, adoptată cu votul majorității consilierilor aleși. În cazul în care proiectul de decizie privind eliberarea din funcția de viceprimar este exclus de pe ordinea de zi la 2 şedinţe consecutive de către consiliul municipal sau nu întruneşte numărul necesar de voturi la 2 şedinţe consecutive, primarul general eliberează viceprimarul din funcție prin dispoziție, care se aduce la cunoștință consiliului municipal.
(4) Viceprimarul exercită atribuţiile stabilite de către primarul general şi poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare. Viceprimarului i se pot aplica sancțiuni disciplinare prin dispoziția primarului general.
(5) Viceprimarii cad sub incidența Legii privind statutul alesului local.
De asemenea, Primarul poate numi și elibera din funcție șefii de Direcții Generale, subdiviziuni, servicii, Regii și întreprinderi municipale.
Mai jos, vedeți exact ce prevede:
LEGE Nr. 136 din 17.06.2016 |
privind statutul municipiului Chişinău |
Capitolul III
PRIMARUL GENERAL ŞI VICEPRIMARII
MUNICIPIULUI CHIŞINĂU
Articolul 14. Primarul general
(1) Primarul general este autoritate reprezentativă a populației municipiului Chişinău şi executivă a consiliului municipal, ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
(2) Primarul general este șef al administrației publice municipale. Primarul general poate participa la şedinţele consiliului municipal şi are dreptul să se pronunţe asupra tuturor problemelor supuse dezbaterii.
(3) Primarul general cade sub incidența Legii nr. 768-XIV din 2 februarie 2000 privind statutul alesului local.
Articolul 15. Atribuțiile primarului general
(1) Primarul general exercită următoarele atribuții de bază:
1) în domeniul conducerii activității executive:
a) asigură executarea deciziilor adoptate de consiliul municipal; în cazul în care consideră motivat că decizia consiliului municipal este ilegală, primarul general sesizează oficiul teritorial al Cancelariei de Stat şi/sau instanţa de contencios administrativ;
b) numește, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu sau de muncă, în condițiile legii, cu personalul primăriei, pretorii, vicepretorii şi secretarii preturilor de sector, conducătorii subdiviziunilor administrației publice municipale (direcții generale, direcții, servicii etc.), conducătorii de servicii publice, conducătorii instituțiilor publice municipale, conducătorii întreprinderilor municipale; stabilește atribuțiile de bază ale acestora; conduce şi controlează activitatea acestora, contribuie la formarea profesională continuă;
c) stabileşte și deleagă atribuţii viceprimarilor;
d) propune consiliului municipal schema de organizare şi condiţiile de prestare a serviciilor publice de gospodărie comunală, ia măsuri pentru buna funcţionare a serviciilor respective;
e) conduce, coordonează şi controlează activitatea serviciilor publice municipale, asigură funcţionarea serviciului stare civilă, a autorităţii tutelare; coordonează şi controlează activitatea entităților economice fondate prin decizia consiliului municipal, a instituțiilor publice municipale; audiază rapoartele şi informaţiile conducătorilor acestora şi propune soluţii pentru îmbunătăţirea activităţii lor;
f) exercită, în numele consiliului municipal, funcţiile de autoritate tutelară, supraveghează activitatea tutorilor şi a curatorilor;
g) coordonează activitatea de asistenţă socială și contribuie la realizarea măsurilor de asistenţă socială şi ajutor social privind copiii, persoanele în etate, persoanele cu dizabilități, familiile cu mulţi copii, familiile afectate de violenţă intrafamilială, alte categorii de persoane socialmente vulnerabile, sprijină activitatea asociaţiilor obşteşti cu statut de utilitate publică;
h) deleagă în deplasări în interes de serviciu angajații primăriei, pretorii, conducătorii subdiviziunilor, conducătorii întreprinderilor municipale și entităților economice fondate prin decizia consiliului municipal;
i) exercită controlul de oportunitate privind realizarea competențelor pe care le deleagă/încredințează, în condițiile legii;
2) în domeniul asigurării suportului tehnic și administrativ pentru activitatea consiliului municipal:
a) convoacă ședințele ordinare, extraordinare și de îndată ale consiliului municipal, propune consiliului municipal pentru examinare chestiuni ce țin de administrarea municipiului, care se includ în ordinea de zi cu prioritate;
b) asigură suportul tehnic, informațional și administrativ pentru funcționarea consiliului municipal;
c) asigură elaborarea studiilor de fezabilitate şi propune spre aprobare listele bunurilor şi serviciilor de interes public municipal pentru realizarea proiectelor de parteneriat public-privat; asigură monitorizarea şi controlul realizării proiectelor de parteneriat public-privat în care autoritatea administraţiei publice municipale participă în calitate de partener public;
d) asigură elaborarea strategiilor, a prognozelor, a planurilor și a programelor de dezvoltare social-economică a municipiului, a programelor de refacere și de protecție a mediului;
e) asigură elaborarea planului general de urbanism şi a documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului şi le prezintă spre aprobare consiliului municipal, în condiţiile legii;
3) în domeniul reglementării administrative și normative a activității persoanelor fizice și juridice de pe teritoriul municipiului Chișinău:
a) eliberează autorizaţii și alte acte permisive prevăzute de lege, avînd dreptul de a le suspenda sau revoca din motive temeinic justificate;
b) constată încălcările legislaţiei în vigoare comise de persoane fizice şi juridice în teritoriul administrat, ia măsuri pentru înlăturarea sau curmarea acestora şi, după caz, sesizează organele de drept, acestea fiind obligate să reacţioneze cu promptitudine, în condiţiile legii, la solicitările primarului general;
c) constată și dispune demontarea și evacuarea, inclusiv forțată, a panourilor publicitare instalate în mod neautorizat, a unităților comerciale staționare provizorii și unităților mobile de orice tip, a obiectelor și instalațiilor de orice tip, amplasate ilegal pe domeniul public; dispune, în limitele competenței sale, contracararea activității de comerț, inclusiv a comerțului ambulant, desfășurate cu încălcarea legislației;
d) ia măsuri de interzicere sau de suspendare a spectacolelor, reprezentaţiilor sau altor manifestări publice care contravin ordinii de drept sau bunelor moravuri, care atentează la ordinea şi liniştea publică;
e) aprobă procesele-verbale de recepție a lucrărilor de construcţie pe teritoriul orașului Chișinău sau al municipiului, după caz, în calitate de președinte al comisiei respective;
f) aprobă regulamente ale comisiilor și grupurilor de lucru instituite prin dispoziție, pe diferite domenii de activitate; asigură controlul respectării acestora;
4) în domeniul administrării patrimoniului municipal:
a) răspunde de inventarierea şi administrarea bunurilor domeniilor public şi privat ale municipiului, în limitele competenţei sale;
b) asigură organizarea și exercită, în condiţiile legii, supravegherea activităţilor din tîrguri, pieţe, oboare, parcuri, spaţii verzi, locuri de distracţie şi agrement şi ia măsuri operative pentru buna lor funcţionare;
c) asigură securitatea traficului rutier şi pietonal prin organizarea circulaţiei transportului, prin întreţinerea drumurilor, podurilor şi instalarea semnelor rutiere în raza teritoriului administrat;
d) asigură înregistrarea şi evidenţa troleibuzelor, a ciclomotoarelor, a maşinilor şi a utilajelor autopropulsate utilizate la lucrările de construcţii sau agricole, care nu se supun înmatriculării, precum şi a vehiculelor cu tracţiune animală, în corespundere cu regulamentul-tip aprobat de Guvern;
e) asigură atribuirea și repartizarea spațiului locativ disponibil și eliberează bonuri de repartiție din fondul public de locuințe municipal, precum şi din fondul locativ eliberat şi avariat (pentru restabilirea acestuia); asigură controlul asupra întreţinerii şi gestionării fondului locativ în municipiu;
f) coordonează și asigură controlul lucrărilor de proiectare, construcție, întreținere și modernizare a drumurilor, a podurilor, a instalaţiilor şi reţelelor tehnico-edilitare, a fondului locativ (inclusiv gradul de ocupare a terenului, coeficientul de utilizare a terenului, numărul locurilor de parcare, pașaportul coloristic etc.), precum și a altor obiective din domeniul economic, social, comunal și de agrement de interes municipal;
g) dispune, în teritoriul orașului Chișinău, asupra tăierii, defrişării arborilor şi arbuştilor din spaţiile verzi proprietate publică a municipiului şi/sau asupra strămutării lor, în coordonare cu Agenția Ecologică Chișinău;
5) în domeniul cooperării cu administrația publică centrală:
a) reprezintă municipiul în raporturile cu Guvernul, cu alte autorități publice, cu persoane fizice sau juridice din țară sau din străinătate, precum şi în instanțele judecătorești; semnează, în numele municipiului sau al consiliului municipal, actele şi contractele încheiate în temeiul deciziei consiliului municipal;
b) contribuie la buna colaborare a serviciilor publice desconcentrate în soluţionarea problemelor de interes municipal; este coordonator al serviciilor publice descentralizate din cadrul municipiului, exercitînd atribuţiile de preşedinte al comisiei pentru situaţii excepţionale, și ia, în această calitate, în comun cu autorităţile centrale de specialitate şi cu serviciile publice desconcentrate ale acestora, măsuri de prevenire şi diminuare a consecinţelor calamităţilor naturale, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor, epifitotiilor şi epizootiilor şi, în acest scop, dispune, cu titlu executoriu, mobilizarea, după caz, a populaţiei, agenţilor economici şi instituţiilor publice din municipiu;
c) avizează demersurile instituțiilor publice privind decorarea locuitorilor municipiului cu distincții de stat; înaintează demersuri privind acordarea distincțiilor de stat funcționarilor sau altor angajați ai administrației publice municipale și angajaților entităților economice fondate prin decizia consiliului municipal;
6) în domeniul cooperării cu alte autorități ale administrației publice locale:
a) colaborează cu primarii orașelor şi satelor (comunelor) din componenţa municipiului în vederea soluționării problemelor comune și funcționării serviciilor publice de interes municipal;
b) inițiază, promovează, asigură și sprijină colaborarea municipiului cu alte unităţi administrativ-teritoriale, inclusiv din alte ţări; contribuie la extinderea cooperării şi a legăturilor directe cu acestea; colaborează cu agenți economici şi asociații obștești din țară şi din străinătate în scopul realizării unor acțiuni sau lucrări de interes comun;
7) în domeniul cooperării cu societatea civilă:
a) asigură organizarea și desfășurarea activităţilor culturale, artistice, de tineret, sportive şi de agrement de interes municipal;
[Art.15 al.(1), pct.7) lit.b) abrogată prin LP31 din 16.03.18, MO126-132/20.04.18 art.247]
c) propune consiliului municipal consultarea populaţiei prin referendum în probleme municipale de interes deosebit, ia măsuri pentru organizarea acestor consultări;
8) în domeniul elaborării și gestionării bugetului municipal Chișinău:
a) asigură elaborarea proiectului bugetului municipal pe următorul an bugetar şi a contului de încheiere a exerciţiului bugetar şi le prezintă spre aprobare consiliului municipal; asigură elaborarea proiectelor de modificare a bugetului municipal;
b) exercită funcţia de ordonator principal de credite; verifică, din oficiu sau la cerere, încasarea mijloacelor la bugetul municipal şi cheltuielile, informînd consiliul municipal despre situaţia existentă;
c) prezintă, din proprie inițiativă sau la cererea consiliului municipal, rapoarte și informaţii despre executarea deciziilor adoptate de consiliul municipal, alte informaţii despre exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii; prezintă consiliului municipal, anual şi ori de cîte ori este necesar, rapoarte cu privire la situaţia social-economică a municipiului;
d) dispune efectuarea auditului intern în conformitate cu Legea nr. 229 din 23 septembrie 2010 privind controlul financiar public intern.
(2) Primarul general, în calitatea sa de autoritate publică executivă, exercită şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare sau delegate/încredințate de consiliul municipal.
(3) Primarul general dispune de ștampilă, pe care o păstrează și o aplică pe actele emise de acesta.
Articolul 16. Actele primarului general
(1) În exercitarea atribuţiilor sale, primarul general emite dispoziţii cu caracter normativ şi individual.
(2) Dispoziţiile cu caracter normativ se remit, în termen de 5 zile după semnare, oficiului teritorial al Cancelariei de Stat şi intră în vigoare la momentul aducerii lor la cunoştinţă publică.
(3) Dispoziţiile cu caracter individual devin executorii după ce sînt aduse la cunoștință persoanelor vizate.
Articolul 17. Viceprimarii municipiului
(1) Municipiul Chişinău are 4 viceprimari. Numărul de viceprimari poate fi mărit prin decizia consiliului municipal, adoptată cu votul majorității consilierilor aleși.
(2) Viceprimarul este ales la propunerea primarului general prin decizia consiliului municipal, adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi. În cazul în care proiectul de decizie privind alegerea în funcția de viceprimar a candidaturii propuse este exclus de pe ordinea de zi la 2 şedinţe consecutive de către consiliul municipal sau nu întruneşte numărul necesar de voturi la 2 şedinţe consecutive, primarul general numește viceprimarul prin dispoziție, care se aduce la cunoștința consiliului municipal.
(3) Viceprimarul este eliberat din funcție la propunerea primarului general prin decizia consiliului municipal, adoptată cu votul majorității consilierilor aleși. În cazul în care proiectul de decizie privind eliberarea din funcția de viceprimar este exclus de pe ordinea de zi la 2 şedinţe consecutive de către consiliul municipal sau nu întruneşte numărul necesar de voturi la 2 şedinţe consecutive, primarul general eliberează viceprimarul din funcție prin dispoziție, care se aduce la cunoștință consiliului municipal.
(4) Viceprimarul exercită atribuţiile stabilite de către primarul general şi poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare. Viceprimarului i se pot aplica sancțiuni disciplinare prin dispoziția primarului general.
(5) Viceprimarii cad sub incidența Legii privind statutul alesului local.
Articolul 18. Primăria municipiului
(1) Primăria municipiului Chișinău (în continuare – primărie) este structura funcțională care asistă primarul general în exercitarea atribuţiilor sale.
(2) Primăria îndeplinește atribuțiile stabilite conform Legii privind administrația publică locală și este organizată și funcționează în baza Regulamentului de organizare și funcționare a Primăriei municipiului Chișinău.
Articolul 19. Cabinetul primarului general
(1) Cabinetul primarului general este o subdiviziune din cadrul primăriei, care desfăşoară activităţi specifice de secretariat, consiliere şi monitorizare și este condusă de șeful cabinetului.
(2) Persoanele angajate în cadrul cabinetului primarului general au statut de personal din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică, sînt numite şi eliberate din funcţie de către primarul general și cad sub incidența Legii nr. 80 din 7 mai 2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică.
(3) Cabinetul primarului general exercită următoarele atribuții:
a) asigură consilierea primarului general pe probleme specifice domeniilor de activitate ale administraţiei publice municipale;
b) reprezintă primarul general în relațiile cu cetățenii, administrația publică centrală și locală, alte instituții și organizații, persoane fizice și juridice din țară și străinătate, în baza atribuțiilor stabilite de primarul general;
c) acordă sprijin, îndrumă şi asigură colaborarea dintre subdiviziuni, precum și între acestea și autorități, instituții și servicii ale administrației publice;
d) exercită şi alte atribuții stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare a acestuia, aprobat prin dispoziţia primarului general.
La 14 aprilie 2017, Monitorul Oficial a publicat modificările la legislație potrivit cărora, Primarul Capitalei își poate forma cabinetul propriu fără acordul Consiliului Municipal Chișinău.