[ X ]
La 1 august începe perioada electrorală. Ce mesaje pot de interes public pot fi difuzate
17 Iulie

Comisia Electorală Centrală (CEC) atrage atenția despre condițiile de difuzare a mesajelor de interes public în perioada electorală. 

În conformitate cu Programul Calendaristic pentru alegerile prezidențiale și referendumul republican constituțional, aprobat de CEC la data de 16 iulie curent,  perioada electorală începe pe 1 august 2024 .

În conformitate cu prevederile art.17 alin. (2) a Legii nr.62/2022 cu privire la  publicitate „în perioada electorală a alegerilor generale, sunt difuzate DOAR mesajele de interes public aprobate de Comisia Electorală Centrală”.

Astfel, începând cu data de 1 august curent și până în ziua în care rezultatele alegerilor vor fi confirmate de către organele competente, furnizorii de servicii media, difuzorii și distribuitorii de publicitate vor fi în drept să difuzeze doar mesaje de interes public aprobate, în mod regulamentar, de către CEC.

Totodată, CEC informează că mesajul de interes public este o formă de publicitate al cărui furnizor este o entitate din sectorul public sau organizație necomercială înregistrată în Republica Moldova și care are ca obiect promovarea obiectivelor stabilite la art.12 din Legea nr.62/2022 cu privire la publicitate, iar în context electoral ce au ca obiect promovarea valorilor democratice, a democrației participative, informarea cetățenilor cu privire la alegeri și/sau referendumuri în perioadele electorale, în conformitate cu legislația electorală, precum și cu privire la modul de exercitare de către cetățeni a drepturilor politice și electorale.

Suplimentar, Comisia atrage atenția că potrivit Legii nr. 62/2022 cu privire la publicitate, entitățile din sectorul public sunt următoarele:

  1. a) orice autoritate publică centrală;
  2. b) orice autoritate a administraţiei publice locale, inclusiv orice autoritate a administraţiei publice locale din unitatea teritorială autonomă cu statut special;
  3. c) orice altă autoritate creată de stat în persoana autorităţii publice, având drept scop exercitarea atribuţiilor administrative, social-culturale şi a altor atribuţii cu caracter necomercial;
  4. d) orice întreprindere de stat sau municipală;
  5. e) orice societate comercială care are, în calitate de membru, una dintre entitățile prevăzute la lit. a)–d);
  6. f) orice instituție publică sau o altă organizație necomercială ce are, în calitate de membru, una dintre entitățile prevăzute la lit. a)–d);
  7. g) orice organizaţie comercială de drept privat ale cărei activități sunt finanţate/achitate integral sau parţial de la bugetul de stat;
  8. h) orice altă persoană declarată, prin hotărâre de Guvern, drept entitate a sectorului public;

Toate mesajele de interes public care vor fi aprobate de CEC urmează să fie publicate pe pagina web oficială a instituției www.cec.mdla rubrica „Alegeri prezidențiale” și „Referendumul republican constituțional”.

Amintim că, pe 4 august 2023, CEC a aprobat Regulamentul privind modul de furnizare, distribuire și difuzare a publicității politice, electorale și a mesajelor de interes public (https://shorturl.at/zDTVZ).

Inapoi la arhiva noutaților