La sediul Agenției Japoneze pentru Cooperare Internațională, ambasadorul Vasile Bumacov și prim-vicepreședintele agenției, Yamada Junichi, au semnat Acordul de împrumut pentru implementarea proiectului „Modernizarea tehnicii și a echipamentului agricol”, cu o valoare totală de 2,059 miliarde de yeni japonezi (cca 19 milioane de dolari SUA), acordat în condiții concesionale Guvernului Republicii Moldova cu o rată a dobânzii de 0,1% anual, cu termen de rambursare de 40 de ani și o perioadă de grație de 12 ani, transmite CURENTUL.
Proiectul urmează a fi implementat de către Instituția Publică „Agenția pentru Dezvoltarea și Modernizarea Agriculturii” constituită prin Hotărârea Guvernului Republicii Moldova din data de 24 iunie 2020, urmare a reorganizării Unității de Implementare și Administrare a Proiectului Creșterii Producției Alimentare (2KR).
În cadrul ceremoniei de semnare a acestui acord, șeful misiunii diplomatice moldovene la Tokio a subliniat că „Japonia reconfirmă pe parcursul ultimilor 20 ani statutul său de partener de nădejde al fermierilor din țara noastră, contribuind prin intermediul programelor de granturi la mecanizarea substanțială a sectorului agrar”.
Totodată, ambasadorul a reiterat mesajul de apreciere pentru susținerea concretă a autorităților de la Tokio pentru procesele de modernizare și integrare europeană a Republicii Moldova, enunțate de către Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Oleg Țulea, la ceremonia din 29 iunie prilejuită schimbului de note asupra proiectului menționat.
La rândul său, înaltul oficial japonez a evidențiat că „Proiectul MAME vine să fortifice asistența niponă oferită Republicii Moldova prin intermediul JICA din anul 1997, și schemelor de finanțare a asistenței oficiale de dezvoltare”.
În cadrul întrevederii bilaterale care a precedat semnarea acordului, Vasile Bumacov și Yamada Junichi au trecut în revistă subiectele de actualitate pe agenda bilaterală și au efectuat un schimb de opinii cu privire la modalitățile de extindere a cadrului curent de cooperare.
Cristina Parfeni